مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شیراز تاکید کرد:

تشکیل انجمن فراگیر راه برون‌رفت از بحران صنعت نما یشگاهی

عصر نمایشگاه-محل دائمی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در سال ۱۳۷۴ با احداث سایت نمایشگاهی در فضایی بالغ بر ۷۶۰ هزار متر مربع در شمال غربی شیراز تاسیس شده است.

تشکیل انجمن فراگیر راه برون‌رفت از بحران صنعت نما یشگاهی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، این سایت نمایشگاهی دارای امکانات ذیل است: 17000 متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی، 3000 متر مربع فضای باز مفید نمایشگاهی، 2300 متر مربع انبار نمایشگاهی،8000 متر مربع پارکینگ اختصاصی جهت غرفه‌داران و 30000 متر مربع پارکینگ عمومی، خدمات حمل بار و پست مستقیم، نمازخانه، مرکز کمک‌های اولیه، سرویس‌های بهداشتی، پارک بازی، پیست کارتینگ، بوفه فست‌فود،غرفه‌های خدماتی، اینترنت بی‌سیم wireless  در کل سالن‌های نمایشگاهی، پوشش بیمه‌ای کل بازدیدکنندگان نمایشگاهی، سیستم کنترل، حفاظت و دوربین مدار بسته. جهت آشنایی بیشتر با این مجموعه با مدیرعامل این مرکز آقای مهندس سید محمود موسوی به گفت‌وگو نشستیم.

    سابقه نمایشگاه بین‌المللی استان فارس را شرح دهید و بفرمایید نحوه مدیریت این مرکز چگونه است.
    شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس حدود 22 سال پیش تاسیس و به تدریج زیرساخت‌های سایت نمایشگاه تامین شد و حدود 6 شرکت موثر استانی سهامدار این مرکز هستند. علاوه بر آن تعداد زیادی شخصیت حقیقی نیز سهامدار این مرکز نمایشگاهی هستند. مدیریت این مرکز با شرکت‌های موثر استانی است و مقرر است این شرکت‌ها متولی تامین و تجهیز این مرکز نمایشگاهی باشند.
    این مرکز چند سالن نمایشگاهی دارد و روند توسعه آن طی سال‌های گذشته چگونه بوده است؟
    از حدود 22 سال پیش که زمین 65 هکتاری این مرکز واقع در ضلع شمال غربی شهر شیراز برای ساخت نمایشگاه در نظر گرفته شد و تحت تملک سایت نمایشگاهی قرار گرفت، احداث زیرساخت‌ها، دیوارکشی و محوطه‌سازی شروع شد. سالن اول این نمایشگاه در همان زمان ساخته شد و به تدریج سالن‌های دیگر ساخته و به فضای نمایشگاهی اضافه شدند. تا امروز که به یاری خداوند ما در سایت نمایشگاهی شیراز دارای 5 سالن نسبتا بزرگ هستیم که آخرین سالن یعنی سالن حافظ حدود 5 سال پیش با 6 هزار متر مربع فضای مسقف نمایشگاهی احداث شد.
    همچنین 3 سالن سه‌قلوی  نرگس، سرو و بهار در مرکز نمایشگاهی شیراز به مساحت 6000 متر مربع احداث شده است که به شکل زیبایی چهره به چهره هم قرار دارند و محوطه سرپوشیده‌ای هم در محل اتصال اینها به هم ایجاد شده که فضای مناسبی ایجاد کرده است.
    سالن ملاصدرا هم که از سالن‌های قدیمی سایت شیراز است، حدود 2 هزار متر مربع فضا دارد و همچنان از این سالن برای برگزاری نمایشگاه و مراسم مختلف استفاده می‌شود.
    چه امکاناتی برای سایت نمایشگاهی شیراز در نظر گرفته شده است؟
    سایت نمایشگاهی شیراز از نظر مکان پارک خودروهای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان امکانات مناسبی دارد و فضای بسیار بزرگی در حدود 30 هزار متر مربع به امر پارک خودروها اختصاص دارد و مردم برای مراجعه به این نمایشگاه از این نظر هیچ مشکلی ندارند. علاوه بر این حدود 8 هزار متر پارکینگ هم برای غرفه‌داران و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه اختصاص دارد.
    امکانات رفاهی دیگری نظیر فروشگاه‌های مختلف عرضه ملزومات مشارکت‌کنندگان و غرفه‌داران هم در محوطه سایت وجود دارد که به عرضه مواد خوراکی و دیگر احتیاجات مردم در زمان برگزاری نمایشگاه اختصاص دارد؛ شرکت‌هایی مانند شرکت‌های غرفه‌ساز، شرکت‌های حمل‌و‌نقل، شرکت‌های خدمات‌رسان دیگر هم وجود دارند که در راستای خدمت‌رسانی به دست‌‌اندرکاران نمایشگاه‌ها و بازدیدکنندگان تلاش می‌کنند. همچنین سایت نمایشگاهی شیراز دارای فضای سبز بسیار زیبایی است که تمام فصول سال زیبایی‌های خود را دارد و مورد استفاده مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
    نمایشگاه شیراز دارای انبار نسبتا خوبی برای انتقال مواد و کالاها و اسباب و وسایل غرفه‌داران است که از آن استفاده کرده و در زمان‌های مختلف از برگزاری یک رویداد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    به‌زودی یک مجتمع مذهبی بزرگ و مجهز در این مرکز برای برگزاری نماز و مراسم مذهبی ساخته می‌شود که در حال حاضر در مرحله اولیه طراحی قرار دارد و به زودی وارد فاز دوم احداث می‌شود و در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
    یک پیست اتومبیلرانی کارتینگ هم در مرکز وجود دارد که محل برگزاری این مسابقات در شیراز است و جذابیتی خاص برای قشر جوان دارد و در روزها به این سایت مراجعه کرده و از پیست ورزشی و تفریحی استفاده می‌کنند.
    پیست دیگری برای تیراندازی و تمرین تیراندازی در مرکز نمایشگاهی شیراز وجود دارد و علاقه‌مندان برای آموزش و تمرین به این مرکز مراجعه می‌کنند‌ و تحت نظر مربیان مجرب به فراگیری این فن می‌پردازند. لازم به ذکر است، این مراکز با مجوزهای لازم مراکز دولتی فعالیت کرده و کاملا قانونی به مراجعان خود خدمات می‌دهند.
    تقویم نمایشگاهی شیراز چند رویداد را در خود جای می‌دهد؟
    در حوزه برنامه‌های توسعه‌ای نمایشگاه سالانه 50 تا 55 عنوان نمایشگاهی داریم و امسال هم 3 تا 4 عنوان جدید به تقویم نمایشگاهی شیراز اضافه شد. این نمایشگاه‌ها در زمان کوتاه و از تعریف عنوان نمایشگاهی تا اجرای آنها، برنامه‌ریزی دقیق و موثری از سوی همکاران من داشتند و به خوبی و با نتایج قابل قبول اجرا شدند. مثل نمایشگاه‌های قهوه و صنایع وابسته که در مدت 3 هفته از زمان پیشنهاد، تصویب و با کار شبانه‌روزی و طاقت‌فرسا اجرا شد و در کنار آن ورک‌شاپ و مسابقات مختلف این حوزه برگزار شد و اسباب و لوازم مورد نیاز آن هم در نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. این عنوان با توجه به زمان کم آن به خوبی برگزار شد و مورد استقبال مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان قرار گرفت که نوید رویدادی خوب و موفق را در آینده می‌دهد. همچنین نمایشگاه خدمات نمایشگاهی ایران برای اولین‌بار در کشور در شیراز برگزار شد و با برنامه‌ریزی مناسب و دقت نظر فعالان این حوزه به رویدادی موفق برای اهالی نمایشگاه ایران تبدیل شد. برنامه‌ریزی این رویداد از نمایشگاه ایونت پاریس فرانسه که در سال گذشته برگزار شد، شروع شد و با یاری مسئولان و فعالان صنعت نمایشگاهی توسط شرکت دکوپاژ برگزار شد. این نمایشگاه دارای ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی خوبی بود که توسط اساتید بین‌المللی برگزار شد و مورد استفاده دست‌اندرکاران حوزه نمایشگاهی قرار گرفت. این نمایشگاه مورد توجه سایت‌های نمایشگاهی، مجریان برگزارکننده نمایشگاه، شرکت‌های غرفه‌ساز، رسانه‌های نمایشگاهی و تمامی فعالان این حوزه قرار گرفت.
    نمایشگاه جدید دیگر، نمایشگاه گردشگری شیراز بود که بعد از 5 سال تعطیلی با حضور قوی‌تر و برنامه‌های فراگیرتر مجددا برگزار شد و توانست انتظارات این بخش را مرتفع کند. حدود 5 سفیر و کاردار، مدیران کشوری و استاندار و مدیران استانی از این رویداد بزرگ بازدید کردند. در این رویداد ایلات و اقوام ایرانی از اقصی نقاط کشور حضور داشتند و مشارکت کردند و آداب و فرهنگ خود را در معرض دید عموم قرار دادند. این رویداد با همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان همیاری شهرداری‌های استان فارس برپا شد.
    یکی دیگر از رویدادهای بداهه شیراز نمایشگاه ملی هنر است که ما برای اولین‌بار در کشور آن را برگزار می‌کنیم و به همت هنرمندان‌ این استان برگزار می‌شود. چشم‌انداز حضور خارجی‌ها در این رویداد مناسب است و در صدد هستیم جذابیت‌های لازم را برای پررنگ‌تر‌شدن نقش آنها ایجاد کنیم.
    نمایشگاه‌های کتاب هم همه‌ساله مانند توفان به سایت‌های نمایشگاهی می‌رسد و با کمترین دستاوردی برای مرکز نمایشگاهی شیراز به کار خود پایان می‌دهد و ما در سایت نمایشگاهی شیراز تنها موظف به برگزاری هستیم و تنها با هدف کمک به فرهنگ و ادب پارسی است و بدون هیچ چشمداشتی میزبان اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه نشر و کتاب هستیم.
    ارزیابی شما از آینده مرکز نمایشگاهی شیراز چیست؟
    سایت نمایشگاهی شیراز بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی در جنوب کشور است و انواع امکانات مختلف و زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و بزرگ داراست و می‌تواند خروجی بیش از این داشته باشد.
    بنده با اینکه کمتر از یک سال است در سمت مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان فارس مشغول به خدمت شده‌ام، برنامه‌های گسترده‌ای را برای توسعه این مرکز در سر دارم و بنا دارم با استفاده از ارتباطاتی که با مدیران کشوری و استانی دارم، این توسعه را با سرعت بیشتر از نظر کمی و کیفی پیش ببریم.
    ما آمادگی لازم برای برگزاری پاویون‌های مختلف را برای نمایشگاه‌های بین‌المللی در دیگر کشورها داریم و آمادگی خود را در این خصوص به سازمان توسعه تجارت اعلام کرده‌‌ایم.
    در سال 97 تمام تلاش خود را می‌کنیم که یک سالن بزرگ و مدرن در این مرکز احداث کنیم. برنامه‌ریزی‌ها انجام شده ‌و باید موافقت سهامداران و دست‌اندرکاران این امر را جلب کنیم. مشارکت هیات مدیره را نیاز داریم و مراحل حقوقی این امر در حال انجام است و برنامه‌های تامین اعتبار آن در حال طرح‌ریزی است. قطعا سالنی با مساحت 6 تا 7 هزار متر مربع ساخته خواهد شد چرا که در بسیاری از نمایشگاه‌های پر‌مخاطب خود مانند خودرو، مبلمان، کتاب، هنر، انبوه‌سازی، کشاورزی و... با کمبود فضا مواجه هستیم و این مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. ما تقریبا باید برای پوشش کامل نمایشگاه‌های پر‌مخاطب  فضای نمایشگاه را دو برابر کنیم و به 15 هزار متر مربع فضای سر پوشیده نمایشگاهی نیاز داریم.
    آینده صنعت نمایشگاهی را چگونه می‌بینید؟ آیا این مسیری که امروز طی می‌شود، مسیر مناسبی برای پیشرفت و توسعه این صنعت در کشور است؟
    من خلائی در ساختار نمایشگاهی کشور می‌بینم که اگر سازمان توسعه تجارت بتواند ساختار مدیریت نمایشگاهی در ایران را اصلاح کند، این خلأ برطرف خواهد شد چون با اینکه بیشتر مدیریت سایت‌های نمایشگاه‌های ایران خصوصی است اما عمده سهام سایت‌های نمایشگاهی در اختیار دولتی‌ها مانند شهرداری‌ها و شرکت‌های عمران و توسعه، سازمان‌های همیاری، مخابرات و... است و اینجا نقش سازمان توسعه پر‌رنگ می‌شود و باید علاوه بر مدیریت خود سازمان بر نمایشگاه، مقدمات تشکیل یک تشکل خصوصی فراگیر مرکزی انجام گیرد که بتواند به عنوان هسته مرکزی، برگزاری نمایشگاه‌ها را در کشور مدیریت کند و تمامی دست‌اندرکاران این صنعت را همسو و هم‌جهت کند تا برای رسیدن به هدف واحد که ارتقای صنعت نمایشگاهی است با هم همکاری کنند. تشکلی که بتواند خلاقیت‌ها را افزایش دهد و فکر اندیشه جدید را در اعضای این خانواده بزرگ ایجاد کند و در موضوعات مختلف همه را در چارچوب‌های مختلف متعهد کند. موضوعاتی مانند غرفه‌سازی، برگزاری نمایشگاه، تبلیغات نمایشگاه‌های مختلف، مشارکت خارجی‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و همچنین مشارکت شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی. این هسته مرکزی غیر از سازمان توسعه تجارت است که سیاستگذاری کلی برگزاری نمایشگاه‌ها را انجام می‌دهد. انجمن نمایشگاهی و یا اتحادیه نمایشگاهی و یا مجمع نمایشگاهی فرقی نمی‌کند بلکه ماهیت همه اینها یکی است و باید برای این مهم تلاش کنیم. نباید اجازه دهیم تعدد نام‌ها باعث تفرقه و شکاف بین اعضا شود بلکه باید همه همسو با هم در جهت تشکیل این هسته مرکزی تلاش کنیم. این تفرقه ایجاد شده باعث می‌شود نتوانیم سیاست‌های درست نمایشگاهی را اتخاذ کنیم و همواره دچار مشکل خواهیم بود.
    به نظر شما نقطه شروع این حرکت در کجاست؟ نقطه شروع حرکت صنعت نمایشگاهی ایران به جایگاه بزرگان جهانی این صنعت کجاست؟
    من از مسئولان اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست دارم که شروع‌کننده این حرکت باشند و با ایجاد همبستگی بین دیگر اعضای سایت‌داران نمایشگاهی، ایجاد این هسته مرکزی را امکان‌پذیر کنند. با این کار این خلأ و نواقص موجود مرتفع می‌شود. پس از آن می‌توان در حوزه‌های مختلف مانند فناوری، غرفه‌سازی، استفاده از متدهای سبز و دوستدار محیط زیست وارد شد و آموزش‌های لازم را به همه داد و در مسیر درست قدم گذاشت. استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید نیاز به برنامه‌ریزی مدون و سرمایه‌گذاری جدی دارد که بدون قوانین واحد و الزام‌آور نمی‌توان در آن مسیر حرکت کرد. بسیاری این تکنولوژی‌ها را باید در کشور به وجود آورد و به کار برد و این نیاز به تصمیم جدی و قطعی دارد. این هسته مرکزی باید تمام اعضا مثل سایت‌داران، غرفه‌سازان، برگزارکنندگان، رسانه‌های فعال این حوزه و... را سالی یک تا دو بار جمع کند تا جلسات هم‌اندیشی برگزار کنند و تجربیات خارجی شرکت‌ها با بقیه اعضا را به انتشار گذارند. این هسته مرکزی باید مانند یک شورای سیاستگذاری عمل کند و در موضوعات مالی و شخصی‌سازی وارد نشود و تنها با همفکری بسترهای لازم پیشرفت را ایجاد کند. این شورا می‌تواند فناوری‌های واحد ایجاد کند و از ایجاد فناوری‌های جزیره‌ای و مضر جلوگیری کند. به عنوان مثال، ما به عنوان مرکز نمایشگاه فارس به تنهایی توانایی تاثیرگذاری در سطح کشور را نداریم اما در کنار دیگر مراکز می‌توانیم این اثربخشی را ایجاد کنیم.
    آموزش در صنعت نمایشگاهی ایران چقدر جدی گرفته می‌شود؟
    چندین مرکز آموزشی نمایشگاهی در کشور داریم که در آن هم وحدت رویه وجود ندارد. مراکز آموزشی مانند شرکت‌های مختلف در برگزاری نمایشگاه عمل می‌کنند و هیچ الزامی هم در دریافت استانداردهای آموزشی در این صنعت وجود ندارد. هسته مرکزی قدرتمند و قوی می‌تواند خوراک مناسب برای آموزش را ایجاد کند تا از این آموزش‌های سطحی که عموما هم تجربی است، دور شویم و آموزش‌های آکادمیک و اصولی در این زمینه ارائه شود.
    هسته مرکزی می‌تواند الزام کند که هر سایت، کارشناسان متعددی را در زمینه‌های مختلف داشته باشد و از توانمندی‌های مختلف این افراد استفاده شود و این الزام، علم را در این صنعت جاری می‌کند. تشکیل یک مرکز آکادمیک آموزش‌های نمایشگاهی می‌تواند در این امر موثر باشد. مدیران مراکز هم باید آموزش ببینند، حتی بنده عقیده دارم هیات مدیره که بیشتر در امر بودجه‌بندی و امور اقتصادی با مدیران در ارتباط هستند هم باید آموزش ببینند که واقعا چه انتظاراتی از مجموعه نمایشگاه و شخص مدیرعامل باید داشته باشند. برای بازاریابی جهانی باید استادان بزرگ در دانشگاه‌های معتبر آموزش دهند نه‌تنها کسانی که در این حوزه نمایشگاهی فعال هستند.
    نقش دولت را در توسعه صنعت نمایشگاهی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    دولت نباید در مدیریت نمایشگاهی و بحث برگزاری نمایشگاه وارد شود؛ این کاری مردود در سطح جهان است. نمایشگاه هم با درآمد جامعه و هم با توسعه تجارت سر و کار دارد و هم نقش کلیدی زیرساختی برای تولید، صادرات و اقتصاد کشور دارد. تمام نمایشگاه‌ها نه تنها در حوزه برگزاری خود بلکه در تجارت کشور نقش دارند.  هر نمایشگاه، زیرساختی در توسعه اقتصادی کشور، توسعه تجارت و صادرات است. به همین دلیل دولت باید توازن برگزاری رویدادها را حفظ کند. برگزاری نمایشگاه برای دولت بسیار مهم و تاثیرگذار است. دولت باید کمک کند و امکانات مختلف را در برگزاری نمایشگاه‌ها چه داخلی و چه خارجی فراهم کند چرا که به نفع خود دولت و مردم و شرکت‌های تولیدی است. صنعت نمایشگاهی نیاز دارد برود به سمت تشکیلاتی که بال‌های پرواز را برای این صنعت مهیا کند؛ قدرت پرواز بیشتر حضور ما را در نمایشگاه‌های جهانی پر‌رنگ می‌کند و این به ارائه بیشتر توانمندی ایران در دنیا کمک می‌کند. پس بستر باید مهیا باشد تا خود را به دنیا نشان دهیم. اما امروز اینگونه نیست و دولت سعی دارد تا دست و پای استان‌ها را ببندد و این امر را بیشتر در اختیار نمایشگاه تهران قرار دهد.
    این تجمیع امکانات در تهران مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، صنعتکار و تولیدکننده شیرازی ما را در این امر بهتر از مسئولان مستقر در تهران می‌شناسد. زمانی که افراد مورد اعتماد یک نفر در شهر خودش، وی را ترغیب به مشارکت در نمایشگاه کنند حتما این کار را خواهد کرد اما اگر این پیشنهاد تنها از تهران باشد بسیاری از شهرستانی‌ها تمایلی به این کار ندارند و مشارکت پر قدرت و اصولی را در نمایشگاه‌های جهانی نخواهند داشت. پس دولت می‌توانند به ما بها دهد و ما را به حد اعلی برساند و جایگاه اصلی را به ما در شهرستان‌ها بدهد و قطعا در آن صورت همه از این بزرگ بودن استفاده خواهند کرد و توسعه اقتصادی سهل تر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت