افتتاح مجدد نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی

عصر نمایشگاه- این مراسم در حضور سفیر ایران در بوسنی محمود حیدری، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی‌ وهرزگوین علی‌ اصغر عامری، رییس انجمن دوستی بوسنی و ایران انور علیا بگویچ و دیگر روسای نهادهای ایرانی در سارایوو انجام شد

افتتاح مجدد نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه», در مراسم بازگشایی رایزن فرهنگی ایران در بوسنی‌ وهرزگوین علی‌ اصغر عامری گفت: نمایشگاه فرهنگی ایران در سارایوو که به 22 سال قبل و روزهای آغاز پس از جنگ به همت رایزن فرهنگی وقت در این مکان استثنایی برقرار شد با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با سلیقه طراحان ایرانی و به کاربستن شیوه‌ ای مدرن و سنتی، بازسازی و با پایان مرحله نخست آن بازگشایی می ‌شود. او همچنین ادامه داد که علاوه بر نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی در این مجموعه نمایشکاه های موقت نیز برپا می شود که در آن ها آثار هنرمندان ایرانی در زمینه های مختلف هنری به نمایش در می آید.

    این نمایشگاه هرچند کوچک است اما دریچه ای است به سوی شناخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی برای علاقه مندان و ساکنان کشور بوسنی. در دو دهه گذشته نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی توانسته است که آنان را با فرهنگ، ادب و تمدن ایران آشنا سازد، حال تصمیم بر این است که همچنان به کار خود با تلاشی بیشتر و شیوه هایی دلپذیرتر ادامه دهد.

    نشست ‌های تخصصی در باره فرهنگ و ادب ایران و معرفی مشاهیر فرهنگی این کشور از گذشته تا امروز، برگزاری کلاس ‌های آموزش زبان فارسی و همچنین نمایش فیلم‌ های ایرانی از دیگر کار ویژه‌های مورد انتظار از این مرکز فرهنگی است.

    مراسم بازگشایی
    در این مراسم به هشت نفر از علاقه مندان و فارسی آموزان مجموعه که توانسته بودند در آزمون های دو دوره گذشته بیشترین امتیاز را کسب کنند جوایزی اهدا شد که آن را از دست سفیر کشورمان محمود حیدری دریافت کردند. گواهینامه آموزشی دیگر شرکت کنندگان در کلاس های آموزش زبان فارسی نیز در دو رده نوآموز و مقدماتی به آن ها اهدا شد.

    محمود حیدری در سخنرانی های خود اینچنین گفت که:

    این مکان پلی واقعی، محسوس و در دسترس برای شناخت گوشه‌ هایی از فرهنگ و هنر و ادبیات ایران است. محلی برای آموزش و یادآوری و افزودن به دانسته ‌هاست. مخاطبین و مراجعین این مرکز نه تنها با حافظ و سعدی و دیگر بزرگان و قله ‌های سرفراز سپهر شعر و ادب ایران آشنا می ‌شوند؛ بلکه فرصتی برای شناخت ایران معاصر و مفاخر امروز ایران از دریچه نشست ‌های علمی و نمایش فیلم و … می‌ یابند.

    در این مراسم گروه الهیه خوان سارایوو ساز اشعاری را خواندند که ترکیبی از موسیقی سنتی ایران و بوسنی بود همچنین اشعار آن شعرهای شاعران نامی ایران از جمله مولانا، حافظ و عطار بود. پس از آن نیز فیلم کوتاهی با عنوان ماه رمضان در ایران برای حاضران به نمایش گذاشته شد.

    از دیگر نقاط برجسته مراسم بازگشایی نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی سخنرانی انور علیا بگویچ  رییس انجمن دوستی بوسنی و هرزگوین و ایران بود، او در سخنان خود ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی برای بازسازی نمایشگاه فرهادیه بیان کرد: من در طول سالیان گذشته از نزدیک شاهد فعالیت ‌های این نمایشگاه بودم و بازسازی صورت گرفته نقش بزرگی در جذب مخاطبان بیشتر به این مکان دارد. در دو دهه اخیر و سال ‌های پس از جنگ نه تنها جامعه بوسنی به عنوان مخاطبان اصلی این مرکز فرهنگی، بلکه بسیاری از جوامع دیگر نیز تحولات و تغییرات زیادی داشته ‌اند و اصولا شیوه‌ های معرفی فرهنگ و هنر کشورها و روش ‌های تبادلات فرهنگی و ایجاد شناخت متقابل ملت ‌ها از یکدیگر دچار تحول شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت