نمایشگاهی برای فرصت‌های بزرگ

عصر نمایشگاه- قطر دارای ۲ مرکز اصلی نمایشگاهی است. یکی مرکز کنفرانس ملی قطر است با زیربنای ۲۰۰هزار متر مربع و ۴۰هزار متر مربع فضای نمایشگاهی‌‌ و دیگری مرکز نمایشگاه و کنفرانس دوحه با زیربنای ۴۷هزارمتر مربع و دارای ۲۹هزار متر مربع فضای نمایشگاهی که معرفی هردومرکز در ادامه خواهد آمد.

نمایشگاهی برای فرصت‌های بزرگ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، قطر در حال حاضر به قطب سرمایه‌گذاری‌های گسترده در صنایعی مانند هیدروکربن، گاز طبیعی مایع‌، نفت و فولاد تبدیل شده که این فضای  پررونق امکان ویژه‌ای را برای میزبانی نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی و کنفرانس‌ها ارائه می‌دهد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی بعد از انتخاب قطر به عنوان  میزبان جام جهانی سال 2022 ایجاد شده و ارزش این پروژه‌ها در زیرساخت‌های این کشور 16میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
    قطر دارای 2 مرکز اصلی نمایشگاهی است. یکی مرکز کنفرانس ملی قطر است با زیربنای 200هزار متر مربع و 40هزار متر مربع فضای نمایشگاهی‌‌ و دیگری مرکز نمایشگاه و کنفرانس دوحه با زیربنای  47هزارمتر مربع و دارای 29هزار متر مربع فضای نمایشگاهی که معرفی هردومرکز در ادامه خواهد آمد.

    مرکز نمایشگاهی و کنفرانس  دوحه
    مرکز نمایشگاهی و کنفرانس  دوحه در فاصله کوتاهی از فرودگاه زیبا و برنده جوایز بین‌المللی حماد و در غرب دوحه قرار دارد. این مرکز نمایشگاهی با هتل‌های فوق‌العاده و مکان‌های تفریحی احاطه شده و امکانات گسترده‌ای را که از یک پایتخت برای تجارت بین‌المللی انتظار می‌رود، ارائه می‌دهد.
    سازه این نمایشگاه توسط معمار برجسته جان هلموت طراحی شده و سقف یکدست این نمایشگاه  به این معنی است که سالن‌ها بدون ستون هستند و این نمایشگاه را به یکی از مراکز نمایشگاهی  متمایز در خاورمیانه مبدل می‌کند که می‌تواند طیف وسیعی از رویداد‌ها  از نمایشگاه‌ها و کنفرانس گرفته تا رویدادهای ویژه را میزبانی کند.
    این مرکز نمایشگاهی بیش از 29هزار مترمربع ‌فضای سرپوشیده را شامل می‌شود که می‌تواند به 5سالن با مساحت‌های بین 5368 متر مربع تا 7166 متر مربع تقسیم شود.این مرکز نمایشگاهی 96 متر عرض، 302 متر طول و 18 متر ارتفاع دارد که نور طبیعی که از بیش از 300 نور گیر سقفی به این سالن‌ها می‌تابد،  فضایی  تاثیر‌گذار و الهام‌بخش را ‌برای رویدادها ایجاد می‌کند.
    برای رویدادهای کوچک‌تر، 18 اتاق کنفرانس و جلسات مجهز به آخرین تکنولوژی‌های صوتی‌، تصویری و ارتباطی  در این مرکز نمایشگاهی طراحی شده که هریک تا  200 شرکت‌کننده ظرفیت دارد.
    مرکز نمایشگاهی دوحه  با نظارت سازمان  گردشگری قطر و به صورت مشترک توسط شرکت نمایشگاهی بارسلون و گروه ELAN مدیریت می‌شود و با این تیم مدیریتی  در کلاس جهانی تلاش در ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان خود دارد.
    مرکز نمایشگاهی دوحه در یک نگاه‌
    زیربنای مرکز نمایشگاهی  47هزار مترمربع.
    مجموع فضای نمایشگاهی سرپوشیده  29035 مترمربع.
    قابلیت تقسیم فضای نمایشگاهی به 5 سالن بدون ستون از 5368 تا 7166 متر مربع.
    330 نورگیر سقفی که نور طبیعی را در طول روز به سالن‌ها هدایت می‌کند.
    18 اتاق کنفرانس و جلسات مجهز به آخرین تکنولوژی‌های صوتی‌، تصویری.
    9000متر ‌‌فضای عمومی و راهرو‌، با 2فروشگاه مواد غذایی و نوشیدنی دائمی.
    ‌پارکینگ با ظرفیت 2800 خودرو.
    امکانات مرکز نمایشگاهی دوحه
    ایستگاه‌های ورودی
    در مقابل ورودی سالن‌های 1 تا 5  نمایشگاه، 3 ایستگاه وجو دارد که تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه خصوصی می‌توانند جهت سوار و پیاده‌شدن استفاده کنند.
    پارکینگ‌
    فضای پارکینگ با ظرفیت 2800 خودرو، با ارائه امکانات امنیتی و تاسیساتی جهت تصفیه هوا.
    میزهای ثبت‌نام‌
    در ورودی اصلی هر سالن میزهای ثبت‌نام بازدید‌کنندگان قرار دارد‌ و رویدادهایی که در اتاق‌های جلسات برگزار می‌شود، در صورت نیاز به ثبت‌نام حاضرین فضای اختصاصی خود را خواهند داشت.
    امکانات برای بازدیدکنندگان معلول جسمی و حرکتی‌
    تمام سالن‌های مرکز نمایشگاهی دوحه‌، اتاق‌های نشست و راهرو‌ها با صندلی چرخدار قابل دسترسی است. همچنین فضای پارکینگ  اختصاصی برای افراد معلول در نظر گرفته شده است. سرویس‌های بهداشتی در طبقه همکف و طبقه اول و تمام آسانسورها  با کلید‌هایی که در ارتفاع پایین تعبیه شده‌اند در دسترس معلولان قرار دارد . همچنین امکان ارائه صندلی چرخ‌دار در مرکز نمایشگاهی وجود دارد.
    غذا ونوشیدنی
    در راهرو‌های اصلی چندین فروشگاه غذا و نوشیدنی قرار دارد که به بازدیدکنندگان و غرفه‌داران‌ خدمات‌رسانی می‌کند. ‌همچنین یک فروشگاه هدیه در راهرو اصلی سالن‌های  2 و 4 واقع شده است.
    بانکداری و دستگاه‌های خودپرداز‌
    شعبه‌ای از بانک ‌QNB  واقع در راهرو اصلی سالن 3 آماده ارائه خدمات بانکی و صرافی ‌به بازدید‌کنندگان و غرفه‌داران است و همچنین 5 دستگاه خودپرداز در راهرو اصلی سالن‌های 1 تا 5 قرار دارند.
    نمازخانه‌
    نماز‌خانه آقایان در طبقه همکف بین سالن‌های نمایشگاهی 4 و 5 و نمازخانه خانم‌ها در سطح زمین بین سالن‌های 2 و 3 واقع شده است.
    دفتر اشیای گمشده
    دفتر اشیای گمشده در مجاورت سالن 5 واقع شده است. مرکز نمایشگاهی دوحه خود را مسئول نگهداری و تحویل  اقلامی که یافت شده‌اند، می‌داند. در صورت گم شدن و جا گذاشتن اقلام خود مورد را به این دفتر گزارش دهید.


    سرویس امکانات صوتی مرکز نمایشگاهی به برگزار‌کنندگان‌
    برگزار‌کنندگان باید جهت استفاده از خدمات اعلان‌های صوتی و اطلاعیه‌های عمومی وموسیقی پس‌زمینه در طول برگزاری رویداد حداقل 3 هفته قبل از شروع رویداد درخواست خود را به مرکز نمایشگاهی ارائه کنند. ‌موسیقی پس‌زمینه غیر از زمان‌های نماز در دسترس خواهد بود.


    خدمات جانبی رویداد
    مرکز نمایشگاهی دوحه برای اطمینان از سهولت حضور‌، شرکت و بازدید از رویداد‌های این مرکز خدمات خود را به زیر‌مجموعه‌های زیر تقسیم می‌کند:
    • خدمات تجهیزاتی
    • خدمات رفاهی
    • خدمات امنیت
    • فناوری اطلاعات
    • خدمات نظافت
    • خدمات تبلیغاتی
    • پذیرایی و کترینگ


    سفر به قطر
    سفر به دوحه  با پرواز مستقیم بین‌المللی هیچ‌گاه به این آسانی نبوده است. پرواز مستقیم به 137 مقصد بین‌المللی یعنی 2‌میلیارد نفر از مردم جهان  فقط یک پرواز 4 ساعته از دوحه فاصله دارند. فرودگاه جدید حماد که اخیرا افتتاح شده و برنده جوایز مختلفی نیز شده است، ازهر گوشه‌ای از جهان از مهمانان استقبال می‌کند.

    ترافیک و حمل ونقل
    مرکز نمایشگاهی دوحه با مقامات محلی در جهت مدیریت ترافیک رویدادها و نمایشگاه‌های بزرگ همکاری کرده‌ و دسترسی آسان  بازدیدکنندگان با حداقل توقف در جریان ترافیک شهر را  تضمین می‌کند. همچنین امکان رزرو پارکینگ   VIP و اختصاصی در  مرکز نمایشگاهی در صورت نیاز وجود دارد.


    اقامت
    با توجه به قرار‌داشتن نمایشگاه در مرکز شهر هیچ‌گونه کمبودی از نظر هتل در نزدیکی نمایشگاه وجود ندارد و میهمانان در هنگام ورود به دوحه، امکان انتخاب از میان بیش از 40 هتل در فاصله 20 دقیقه از محل برگزاری را دارند و این هتل‌ها هر سلیقه و هر بودجه‌ای  را پوشش می‌دهند.
    همچنین این مرکز نمایشگاهی  همکاری نزدیکی با بسیاری از هتل‌های معتبر شهر دارد و امکان معرفی هتل‌های مختلفی را به شرکت‌کنندگان و بازدید‌کنندگان دارد.


    مرکز کنفرانس ملی قطر (QNCC)
    مرکز کنفرانس ملی قطر  (QNCC) در 12کیلومتری مرکز نمایشگاهی و کنفرانس  دوحه در منطقه قرافت الریان واقع شده است. مرکز کنوانسیون، یکی از اعضای بنیاد آموزشی علمی و توسعه اجتماعی قطر است و در محوطه 2500 هکتاری بنیاد قطر، در کنار مرکز پزشکی و تحقیقاتی سایدرا، پارک علم و فناوری قطر، کالج پزشکی ویل کورنل در قطر، A&M تگزاس، دانشگاه جورج تاون و مراکز دیگر قرار گرفته است.
    این مرکز به طور رسمی در 4 دسامبر سال 2011 افتتاح شد. اولین ساختمان در نوع خودش بود که طبق استاندارد گواهینامه طلایی ایالات متحده، استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی  (LEED)  انجمن خانه سبز تاسیس می‌شد. طراحی این ساختمان که توسط آراتا ایسوزاکی و با همکاری معماران RHWL انجام شده، به گونه‌ای است که بتواند با نوآوری‌هایی مانند تجهیزات مربوط به حفظ آب و نگهدارنده انرژی، راندمان بالایی در عملکرد داشته باشد و در مقایسه با ساختمانی با طراحی مشابه، اما فاقد این نوآوری‌ها، تقریبا 32 درصد کارآمدتر است. از ویژگی‌های این ساختمان، پنل‌های خورشیدی به مساحت 3500 مترمربع است که 5/12 درصد نیازهای انرژی این مرکز را تأمین می‌کند. سالن‌های نمایشگاه مجهز به نورپردازی LED کم‌مصرف هستند. عناصر تلفیقی طراحی بسیار زیاد دیگری در این ساختمان به کار رفته‌اند که آن را  به بالاترین سطح استانداردهای پایدار و محیطی می‌رسانند. مرکز کنوانسیون ملی قطر، یک سالن همایش با 4 هزار صندلی به سبک صندلی‌های تئاتر، یک تئاتر با 2300 صندلی، 3 تالار سخنرانی و درمجموع 52 اتاق جلسه قابل تغییر برای برگزاری طیف وسیعی از رویدادها دارد. همچنین دارای 40 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با فضایی بیش از 9 سالن است که قابلیت جای دادن 10هزار صندلی برای یک همایش یا ضیافت رسمی را دارد.
    در سال 2013، مرکز کنوانسیون ملی قطر، به عنوان «بهترین مکان برگزاری رویدادها» جایزه رویدادهای خاورمیانه 2013 را به خود اختصاص داد. این مرکز، عناوین «مرکز نمایشگاهی و کنوانسیون پیشرو در خاور میانه» از جشنواره جوایز جهانی سفر، «بهترین مرکز کنوانسیون و کنگره در خاور میانه» از جشنواره جوایز سفر به مقاصد تجاری (دیپلم افتخار)، و «بهترین مرکز کنوانسیون در خاورمیانه» در جشنواره جوایز گزارش MICE سال 2012  را از آن خود کرده است.


    معماری
    در شهری که به نمونه‌های بی‌شماری از معماری جهانی می‌بالد، مرکز کنوانسیون ملی قطر نیز جایگاه خود را به عنوان یکی از بی‌نظیرترین ساختمان‌ها در قطر محکم می‌کند.
    معمار ژاپنی مشهور، آراتا ایسوزاکی، طراح این مرکز،  درصدد بود تا از درخت باشکوه سدر صحرای قطر استفاده کند یا از آن الهام بگیرد. الهام از درختان صحرایی باشکوه قطر، یعنی سیدرا به دنبال استفاده از آنها بود.
    درخت سدر از قدیم محلی برای سرپناه گرفتن در صحرا بود که شعرا و دانشمندان می‌توانستند زیر آن گرد هم آمده و مبادله علم و فرهنگ داشته باشند.
    نمای خارق‌العاده آن شبیه دو درخت باشکوه سدر قد برافراشته‌اند تا ستون سایبان بیرونی باشند و در فضاهایی باز و خارق‌العاده از مهمانان استقبال کنند. به محض ورود، مهمانان نمی‌توانند تحت تاثیر مقیاس و شکوه این بنا قرار نگیرند.
    در لابی مرکزی، «مامن»، مجسمه عنکبوتی که شهرت جهانی دارد و ساخته لوئیس بورخه و اهدایی سازمان موزه‌های قطر است، ‌قرار دارد.
    امکانات این بنا عبارتند از:
    مساحت کل مکان:  200 هزار متر مربع
    40 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی سرپوشیده و فضای باز، بدون ستون با سیستم کامل خدمات شیارکشی و گودی صحن نمایشگاهی و شبکه‌ای از تجهیزات سیار مدولار طناب و دکل
    2سالن چندمنظوره که می‌توانند برای برپایی نمایشگاه، کنفرانس یا ضیافت رسمی مورد استفاده قرار بگیرند.
    سالن کنفرانس با ظرفیت 3800 هیات نمایندگی
    سالن تئاتری به سبک سالن تئاتر لیریک با 2300 صندلی
    سالن سخنرانی با 3 ردیف طبقه‌ای با ظرفیتی به ترتیب 295، 407 و 474 جایگاه در هر ردیف
    52 اتاق جلسه با ظرفیتی بین 20 تا 150 صندلی.
    6 سالن انتظار VIP و 7 سوئیت مخصوص پذیرایی مهمان.
    سرسراهای بزرگ و پهناور برای قبل از پذیرایی رسمی و لابی‌های نمایشگاهی.
    میزهای اختصاص‌یافته برای ثبت‌نام، بیزینس سنتر (خدمات اداری) و اتاق‌های رسانه.  


    کوتاه درباره کشور قطر
    قطر از اواسط قرن 19، تحت حکمرانی خانواده آل‌ثانی، ظرف مدت 60 سال به دلیل درآمدهای قابل توجه نفت و گاز طبیعی، از یک مستعمره ضعیف انگلیس، که عمده شهرتش صید مروارید بود، به کشوری مستقل تبدیل شد. منابع نفت و گاز طبیعی قطر، موتور اصلی اقتصاد این کشور و منبع درآمد دولت محسوب می‌شوند که موجب رشد اقتصادی و میزان درآمد سرانه بالای قطر، توان مالی این کشور را در هزینه‌کردن برای مقرری‌های عمومی‌ و رونق ساخت و سازها، به خصوص که قطر خود را آماده میزبانی جام جهانی سال 2022 می‌کند، توانمند ساخته است. اگرچه، دولت مقدار زیادی از مخارج سرمایه‌ای مربوط به پروژه‌های زیربنایی جاری را حفظ کرده است اما نرخ پایین نفت و گاز طبیعی در سال‌های اخیر باعث شده که دولت قطر برخی از هزینه‌ها را محدودتر کند تا به جبران کمبود بودجه‌اش کمک کند.
    ذخایر گاز طبیعی تأیید‌شده بیش از 25 تریلیون متر مکعب، یعنی 13 درصد از کل جهان است و سومین کشور در میان کشورها محسوب می‌شود. ذخایر نفت تأیید شده نیز بیش از 25 میلیارد بشکه است که به این کشور این امکان را می‌دهد تا 56 سال بتواند تولید در این سطح را ادامه دهد. با وجود برتری نفت و گاز طبیعی، قطر درآمدهای چشمگیری نیز از تقویت بخش‌های غیرنفتی مثل‌ تولید، ساخت و ساز و خدمات مالی داشته‌ و این امر به رشد مداوم تولید ناخالص داخلی غیر‌نفتی در سال‌های اخیر منجر شده است. پس از محدودیت تجاری اعمال‌شده توسط عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در سال 2017، قطر برای حفظ دسترسی به واردات، مسیرهای تجارت جدیدی را با سایر کشورها ‌بنا نهاده است.
    قبل از کشف نفت، اقتصاد منطقه قطر بر ماهیگیری و صید مروارید متمرکز بود. گزارش حاکمان منطقه‌ای امپراطوری عثمانی در سال 1892 حاکی از این است که کل درآمد حاصل از صید مروارید سال 1892، 2.450.000 کران است. بعد از معرفی مروارید کشت‌شده ژاپنی به بازار جهانی در  دهه‌های 1920 و 1930، صنعت مروارید قطر سقوط کرد. در سال 1940، نفت در دشت دوخان قطر کشف شد. این کشف، اقتصاد کشور را تغییر داد. اکنون  این کشور استاندارد بالایی برای زندگی شهروندان قانونی خود فراهم کرده است. بدون مالیات بردرآمد، قطر(‌همراه بحرین) از جمله کشورهایی است که کمترین نرخ مالیات در جهان را دارد. نرخ بیکاری در ژوئن سال 2013، 1/0 درصد بود. قانون شرکت‌ها می‌گوید که اتباع قطری باید 51 درصد سهم هر گونه سرمایه‌گذاری در امارات را داشته باشند.
    بنابراین، طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، قطر در سال 2016، رتبه چهارمی سرانه تولید ناخالص ملی در جهان را داشته است. این کشور رشد اقتصادش به‌شدت به نیروی کار خارجی  متکی است، تا آنجا که کارگران مهاجر، 86 درصد از 94 درصد نیروی کار در جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. این کشور توسط اتحادیه بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری مورد انتقاد قرار گرفته است. رشد اقتصادی تقریبا‌ منحصر‌‌ا بر پایه صنایع نفت و گاز طبیعی‌اش بوده است که از سال 1940 آغاز شد. این کشور، صادر‌کننده اصلی گاز طبیعی مایع است. در سال 2012، تخمین زده شد که این کشور تا 10سال بعد، بالغ بر 120 میلیارد دلار در بخش انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند. قطر، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (OPEC) است و در سال 1961، به این سازمان ملحق شده است. هواپیمایی ایرباس A380 قطر، یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان است که بالغ بر 150 مقصد بین‌المللی را از پایگاه خود در دوحه به هم مرتبط می‌سازد.
    در سال 2012، (بر اساس درآمد سرانه) قطر عنوان سومین کشور ثروتمند جهان برای سومین‌بار در یک ردیف حفظ کرد و نخستین بار در سال 2010 گوی سبقت را از لوکزامبورگ ربود. طبق تحقیقات منتشر شده توسط موسسه مالی بین‌المللی واشنگتن، تولید ناخالص ملی سرانه این کشور در سال 2012، با قدرت خرید برابر(PPP)، 106 هزار دلار(Qr387.000) بود‌ و این به کشور کمک می‌کرد تا رتبه خود را به عنوان ثروتمندترین کشور جهان حفظ کند. لوکزامبورگ، با تقریبا 80 هزار دلار، دومین و سنگاپور با درآمد سرانه حدودا 61 هزار دلار، سومین کشور ثروتمند بودند. تحقیقات نشان می‌داد که تولید ناخالص ملی قطر در سال 2012، 182 میلیارد دلار بود و این رقم به دلیل افزایش صادرات گاز و افزایش قیمت نفت، در تمام مدت، سیر صعودی داشت. جمعیت این کشور در سال 2012، 1.8 میلیون نفر بود. همین تحقیقات منتشر کرد که سازمان سرمایه‌گذاری قطر(QIA)، با دارایی 115 میلیارد دلاری، رتبه دوازدهم را در میان ثروتمندترین صندوق‌های مالی مقتدر دنیا به خود اختصاص داده است.


    دفتر بانک مرکزی قطر در دوحه
    سازمان سرمایه‌گذاری قطر، تاسیس شده در سال 2005، صندوق مالی مقتدر این کشور با تخصص سرمایه‌گذاری خارجی است. دولت قطر، به دلیل میلیاردها دلار مازاد درآمد صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری‌ها را در آمریکا، اروپا و اقیانوس آرام در آسیا هدایت کرده است. تا سال 2013، ارزش دارایی‌ها 100 میلیارد دلار تخمین زده شد. شرکت قطر هولدینگ، بازوی سرمایه‌گذاری بین‌المللی QIA محسوب می‌شود. از سال 2009، قطر هولدینگ، 30-40میلیارد دلار طی یک سال از دولت دریافت کرده است. تا سال 2014، در سراسر جهان یعنی در Valentino,Siemens,Printemps,Harrods,The Shard,Barclays Bank,Heathrow Airport,Paris Saint-Germain F.C., Volkswagon Groups, Royal Dutch Shell, Bank of America, Tiffany, Agricultural Bank of China, Sainsbury’s, BlackBerry, Santander Brasil سرمایه‌گذاری کرده بود.
    این کشور هیچ مالیاتی نداشت، اما مقامات برنامه‌هایی برای مالیات‌بندی‌های مربوط به مواد غذایی ناسالم و اقلام لوکس اعلام کرده‌اند. مالیات‌ها شامل کالایی می‌شوند که به بدن انسان ضرر می‌رسانند؛ برای مثال، فست فودها، محصولات تنباکو و نوشیدنی‌های الکلی. اعتقاد بر این است که وضع این مالیات‌های اولیه به دلیل کاهش قیمت نفت و کسری بودجه‌ای است که این کشور در سال 2016 با آن مواجه شده است. به علاوه، کشور در سال 2016 شاهد کاهش شغل در شرکت‌های نفتی خود و سایر بخش‌های دولتی بوده است.

     

    * سینا کرمی
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت