نخستین جشنواره گلابگیری استان سمنان در دامغان برگزار شد

عصر نمایشگاه- نخستین جشنواره گلاب و عرقیات دامغان با هدف نمایش دستاوردهای بانوان روستایی و کمک به اشتغال خانگی، به میزبانی روستای وامرزان این شهرستان برگزار شد.

نخستین جشنواره گلابگیری استان سمنان در دامغان برگزار شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از مهر، نخستین جشنواره گلاب گیری دامغان همزمان با فصل رویش گل های محمدی در باغات روستای وامرزان از توابع این شهرستان همزمان با صبح آدینه با حضور مسئولان شهرستانی و استانی به میزبانی آستان مقدس امامزاده ابراهیم وامرزان برگزار شد.

    این جشنواره برای نخستین بار در سطح استان سمنان و به پیشنهاد جمعی از بانوان روستای وامرزان در حالی برگزار شد که عطر گل های محمدی در جوار آستان مقدس امامزاده ابراهیم از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) فضای معنوی را برای حضار رقم زد.

    گلابگیری ریشه در سنت دامغان دارد

    دبیر جشنواره گلابگیری وامرزان دامغان در خلال این همایش به خبرنگار مهر، گفت: جشنواره گلاب و عرقیات، آئینی است که پیشینه آن به سال های بسیار دور منطقه وامرزان باز می گردد و دستگاه های مخصوص تولید گلاب در منازل این روستا جایگاه ویژه ای داشتند که خوشبختانه در سال جاری به همت دهیار، اعضای شورای اسلامی و بانوان وامرزان بار دیگر این سنت دیرین احیا شد.

    مریم مقبلی با بیان اینکه تولید گلاب و نقش آن در مشاغل خانگی زنان روستایی هدف این جشنواره است، ابراز داشت: حال که با تاکید مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قرار داریم برگزاری این جشنواره نشان می دهد که می توان با توانمندسازی زنان روستایی نه تنها در افزایش ماندگاری و مهاجرت معکوس به روستاها موفق بود بلکه می توان نمونه ای کوچک از اقتصاد مقاومتی را در یک روستا پیاده کرد.

    وی افزود: این جشنواره همچنین معرفی آئین سنتی گلاب گیری و همچنین احیاء پیشه سنتی گلاب فروشی در روستاها را نیز دنبال می کند و این انگیزه بانوان وامرزانی را برآن داشت تا نسبت به احیا رزق اجدادی شان اهتمام داشته باشند.

    14غرفه صنایع دستی وامرزان را ارائه کردند

    دبیر جشنواره گلابگیری وامرزان در پاسخ به این سوال که عمل تهیه و فروش گلاب می تواند چه میزان در ارتقاء اقتصادی خانوار روستایی موثر باشد، گفت: برطبق نظر کارشناسان حاضر در این جشنواره، از یک هکتار باغ گل محمدی می توان 140میلیون تومان در آمدزایی داشت که این میزان در مقیاس جوامع روستایی و در قیاس با سایر محصولات امری در خور توجه است همچنین گل محمدی یکی از گیاهانی است که به حداقل آب نیازدارد و این امر می تواند فرهنگ تغییر الگوی کشت را نیز در پی داشته باشد.

    مقبلی درباره احتمال برگزاری جشنواره گلابگیری وامرزان در سال آتی نیز، توضیح داد: خوشبختانه برگزاری جشنواره در سال جاری از حمایت های معنوی خوبی از سوی مسئولان ادارات برخوردار شد و از سوی دیگر استقبال مردم نیز از این جشنواره مطلوب ارزیابی می شود لذا امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت ها بتوانیم شاهد برگزاری مداوم این همایش در سطح شهرستان دامغان باشیم.

    وی افزود: در حاشیه این جشنواره 14غرفه ویژه فروش محصولات روستایی، عرقیات، صنایع دستی و مواد خوراکی دایر است که گسترش آن در کنار فراهم آوردن زیرساخت هایی نظیر حمل و نقل می تواند در جذب گردشگر به این جشنواره کمک شایانی کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه ( http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت