راهنمای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

دوبی، تلاقی شن‌های داغ و دریا

عصر نمایشگاه- دوبی نام امارت و شهری است در کشور امارات متحده عربی که با فروشگاه‌های لوکس، معماری فوق مدرن و پروژه‌های اقتصادی بزرگ شناخته می‌شود. این کشور از ۷ امارت تشکیل شده است.

دوبی، تلاقی شن‌های داغ و دریا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، دوبی بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در امارات است و در ساحل جنوب شرقی خلیج فارس قرار دارد. از دوبی با عنوان شهر جهانی و مرکز مالی- تجاری منطقه خاورمیانه نام می‌برند. این شهر بندری همچنین مرکز حمل و نقل مسافر و انتقال بار است. تا دهه 1960 میلادی، اقتصاد دوبی بر پایه درآمدهای حاصل از تجارت به حیات خود ادامه می‌داد اما با کشف نفت در سال 1966 و ورود درآمدهای نفتی به چرخه اقتصاد از سال 1969، شهر دوبی در مسیر رونق قرار گرفت. البته امروز درآمد نفت سهم کوچکی از درآمدهای دوبی دارد. در حال حاضر بخش اصلی درآمدهای دوبی حاصل از صنعت گردشگری، خدمات مالی- تجاری و املاک است. دوبی که تا 5 دهه پیش حتی ساختار شهری نیز نداشت، میزبان اکسپو جهانی سال 2020 است. در این شماره برخی اطلاعات و ویژگی‌های مهم این شهر را که آگاهی از آن برای فعالان صنعت نمایشگاهی ضروری است، معرفی می‌کنیم.

    مالیات ارزش افزوده
    در دوبی مالیات ارزش افزوده وجود ندارد و بر همه کالاها عوارض واردات وضع می‌شود که رقم آن بین صفر تا 100 درصد ارزش کالا است. در حال حاضر میانگین نرخ عوارض 4.6 درصد است. اقلام نمایشگاهی اگر در گمرک به عنوان کالای ورود موقت ثبت ‌شوند، عوارض دریافتی مسترد می‌شود.
      برق
    خدمات الکتریکی در سالن‌های نمایشگاه با برق 220 ولت انجام می‌شود. دو شاخه‌های برق مثل اروپا دارای دو پین هستند. انواع آداپتور و مبدل برای اجاره یا خرید وجود دارد.
      تلفن‌های ضروری
    شماره‌های 999 برای پلیس، 997 برای آتش‌نشانی و 998 برای اورژانس در نظر گرفته شده‌اند. اپراتورهای شماره 999 به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.
    موسیقی
    برای پخش موسیقی در غرفه نیاز به پرداخت وجه نیست. اما در صورتی که بخواهید در غرفه‌تان یک گروه موسیقی داشته باشید، باید از قبل اجازه آن را از مدیریت نمایشگاه کسب کنید.
    تلفن همراه
    استفاده از رومینگ بین‌المللی مناسب اما گران است. سیم کارت‌های اعتباری به راحتی در دسترس هستند. برای خرید این سیم کارت‌ها باید گذرنامه و ویزای معتبر خود را ارائه کنید.
    زباله
    جمع‌آوری و نابود‌کردن غرفه‌های یک بار مصرف باید به دست غرفه‌گذار یا پیمانکار انجام شود. غرفه‌داران مسئول جمع‌آوری و نابود‌کردن همه زباله‌هایی هستند که قبل، بعد و در زمان برگزاری نمایشگاه تولید می‌شود. گاهی برگزارکنندگان در قبال دریافت هزینه، امکان انتقال زباله را فراهم می‌کنند. خدمات تمیز کردن غرفه‌ها معمولا در هزینه اجاره غرفه گنجانده می‌شود.
    حمل و نقل
    باربری هوایی از مبدا آمریکا چند روز به طول می‌انجامد. حمل دریایی ممکن است 34 روز طول بکشد. در صورت آماده بودن مدارک، ترخیص از گمرک تا 5 روز طول می‌کشد. ترخیص کالاهای فاقد مدارک مبدا بیش از این طول می‌کشد و مشمول جریمه می‌شود. بهتر است غرفه‌گذاران از شرکت‌های باربری با تجربه و شرکت‌های آشنا به روند ترخیص کالا استفاده کنند تا دچار مشکلات احتمالی نشوند.
    فرهنگ
    دست دادن مقدمه خوبی برای معرفی به شمار می‌رود، البته بیشتر زنان این کشور با مردان دست نمی‌دهند. پس مراقب باشید. اگرچه دوبی شهری اسلامی به شمار می‌رود اما بیش از هر شهر دیگری غربی شده است. با این حال، زرق و برق، صدای بلند و مواردی از این قبیل نوعی گستاخی و توهین به شمار می‌رود. در این فرهنگ دست چپ ناپاک است بنابراین هرگز با دست چپ چیزی (مثل کارت ویزیت) به کسی ندهید. در گفت‌وگوهای تجاری از سیاست، امور دولتی یا مذهبی سخن نگویید.
    پذیرایی
    معمولا غرفه‌های بزرگ مکانی برای پذیرایی دارند. ارائه یا نوشیدن الکل به هیچ وجه مجاز نیست. وقتی از کسی دعوت می‌کنید، انتظار تاخیر داشته باشید چون در این فرهنگ دیر آمدن سر قرار عادی است.
    زبان
    عربی زبان رسمی است اما در گفت‌وگوهای تجاری، زبان انگلیسی هم رایج است. به جز اطلاعات فنی، در مورد دیگری نیاز به مترجم ندارید. چاپ کارت و بروشور به زبان انگلیسی قابل قبول است اما اگر به زبان عربی هم باشد، می‌توانید با ساکنان بومی نیز ارتباط برقرار کنید.
    رفتار و لباس کارکنان
    در سالن‌های نمایشگاه استفاده از لباس رسمی با رنگ‌های تیره معمول است. ممکن است بسته به صنعت، پوشیدن پیراهن و شلوار خاکی قابل قبول باشد اما به هر حال لباس خیلی نباید غیررسمی باشد. زنان هم بهتر است از آرایش غلیظ خودداری کنند و لباس‌های پوشیده به تن کنند. نشان دادن خالکوبی و مانند آن تاثیر منفی دارد.
    مراکز نمایشگاهی
    مرکز تجارت جهانی دوبی، مرکز بین‌المللی همایش‌های دوبی را در خود جا داده است که دارای یک میلیون فوت مربع فضای نمایشگاه و همایش به همراه چندین هتل و رستوران است. همچنین مرکز جهانی دوبی در کنار فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم در دست احداث است. اگرچه اطراف این منطقه به شدت توسعه نیافته اما قرار است اکسپو جهانی سال 2020 در آنجا برگزار شود. انتظار می‌رود پس از تکمیل پروژه، این مرکز به مقصدی برای نمایشگاه‌های تجاری تبدیل شود. انجمن بین‌المللی خدمات نمایشگاه و رویداد (ifesnet.com) می‌تواند ارتباط میان مشارکت‌کنندگان را با ارائه‌دهندگان خدمات نمایشگاهی برقرار کند.
    نصب و برچیدن غرفه
    پیش از آغاز به کار نمایشگاه، دستگاه‌های تهویه در مرکز برگزاری خاموش هستند، بنابراین در زمان نصب، فضای غرفه خود را با پنکه خنک کنید. کشور امارات متحده عربی فاقد اتحادیه کارگری است. مشارکت‌کنندگان خود باید غرفه را نصب کنند یا اینکه برای آن یک پیمانکار استخدام کنند. نرخ دستمزد کارگران در امارات ارزان‌تر از بسیاری کشورهاست با این حال بهتر است استخدام کارگر از طریق پیمانکار یا مجری نمایشگاه صورت گیرد. همچنین بهتر است این کار از قبل هماهنگ شده باشد. معمولا کارگران داخل مرکز از کشورهای هند و مالزی هستند که ممکن است انگلیسی ندانند. پس بهتر است از یک مترجم آشنا به فعالیت‌های نمایشگاهی استفاده کنید.
    توصیه‌ها و اطلاعات عمومی
    دوبی یکی از شهرهای امارات است که بیشترین میزان غربی شدن را دارد، با این حال باید نسبت به فرهنگ و مذهب جامعه با احترام رفتار کنید. جمعه روز مقدسی است که به همراه شنبه، روزهای تعطیل در دوبی را تشکیل می‌دهند. تاکسی فراوان و نسبتا ارزان است اما همیشه حساب ترافیک را داشته باشید. اگرچه تعداد زیادی هتل در منطقه تجاری مرکز شهر وجود دارد، اما هتل‌های نزدیک به مراکز نمایشگاهی از مدت‌ها قبل رزرو می‌شوند. عبور از محل‌های غیرمجاز در خیابان جرم محسوب می‌شود و جریمه دارد.

     

    *قاسم علیزاده

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت