با حضور مسئولان و علاقه‌مندان به این عرصه هنری ؛

افتتاح نخستین نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در دماوند

عصر نمایشگاه- نخستین نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در دانشگاه آزاد اسلامی دماوند با حضور مسئولان و علاقه‌مندان به این عرصه هنری افتتاح شد و مسئول برگزاری نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در شهرستان دماوند نسبت به تخصصی نبودن و کمبود امکانات در سالن‌های نمایشگاهی این شهرستان گلایه کرد.

افتتاح نخستین نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در دماوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تهران نیوز ، فاطمه کریمی مسئول برگزاری نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در شهرستان دماوند در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه شامل آثار تذهیب و مینیاتور است که مینیاتورها در دو بخش ارائه شده، سبک‌های قدیمی که به نگارگری‌های دوره صفویه و تشکیل شده از سبک‌های سنتی و اصیل ایرانی می‌باشد و بخش دیگر مربوط به نگارگری معاصر که به صورت سیاه قلم یا سفید قلم کشیده می‌شود.

    وی افزود: نمونه کار دیگری که در این نمایشگاه در سبک مینیاتور به چشم می‌خورد، به صورت تشعیر و تک رنگ به صورت طلایی یا نقره‌ای روی زمینه مشکی، سرمه‌ای و یا زرشکی استفاده شده است که به گل، گیاه و نقوش حیوانی اشاره می‌کند.

    مسئول برگزاری نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در شهرستان دماوند بیان کرد: تذهیب‌هایی که در گالری قرار دارد، شمسه و به معنی خورشید است که به فلسفه وحدت وجودی پروردگار در مرکز عالم قرار دارد و شعاع‌های محبت‌ها و نعمت‌های پروردگار که به انسان‌ها می‌تابد، اشاره کرده است.

    کریمی ادامه داد: اینکه یک انسان چقدر می‌تواند از نعمت‌های الهی بهره‌مند شود، بستگی به توانمندی، خودشناسی و خودسازی خودش دارد و هرچه نزدیک‌تر به مرکز باشد، موهبات الهی را بیشتر دریافت و اگر دورتر باشد کمتر دریافت می‌کند.

    وی تاکید کرد: طراحی تذهیب‌ها کپی نیست و دو جلد قرآن با استفاده از طلای 24 عیار کشیده‌ام و تذهیب دیگری برای صفحه اول قران طراحی کردم که می‌توان سوره فاتحه‌الکتاب را داخل آن نوشت.

    مسئول برگزاری نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در شهرستان دماوند با اشاره به معنی و مفهوم تذهیب، گفت: تذهیب از ریشه ذهب گرفته شده و به معنای طلا است و تذهیب نیز یعنی طلا نگاری و تذهیب چون هنر قدسی بوده و برای اولین بار، قرآن توسط حضرت علی (ع) تذهیب شده که باید از با ارزش‌ترین مواد و مصالح را برای این هنر استفاده شود.

    کریمی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای اینجانب در موزه دیانگ سان فرانسیسکو به صورت سه ماه آنلاین به نمایش گذاشته شد و پوستری که برای نمایشگاه طراحی شده بود، بخشی از نقاشی من نیز به عنوان پوستر آن نمایشگاه انتخاب شده بود.

    وی حمایت از هنرمندان در جامعه را امر ضروری دانست و تاکید کرد: حمایت از هنرمندان کم است و افراد زیادی هنوز با هنر تذهیب و مینیاتور آشنایی کاملی ندارند و اگر مرکزهایی وجود داشته باشد که هنرمندان رشته‌های مختلف در آن حضور داشته باشند و باهم تبادل اطلاعات کنند، خیلی بهتر و بیشتر می‌توانند در راستای معرفی دیگر رشته‌ها به یکدیگر کمک کنند.

    تخصصی نبودن و کمبود امکانات در سالن‌های نمایشگاهی دماوند

    مسئول برگزاری نمایشگاه مینیاتور و تذهیب در شهرستان دماوند در خصوص امکانات لازمه سالن‌های نمایشگاهی این شهرستان، گفت: سالن‌های نمایشگاهی که در شهرستان دماوند وجود دارد به صورت تخصصی نبوده و مشکلات نورپردازی و کمبود امکانات در آن به شدت دیده می‌شود.

    کریمی در خصوص فعالیت‌های خود در این زمینه در آینده، بیان کرد: در نظر دارم با شرکت در جشنواره‌های مختلف و انجام کارهای هنری مختلف و جدیدتر روزی بتوانم، بهترین کارها را خلق کنم.

    وی در پایان عنوان کرد: چهار سال است که در رشته مینیاتور مشغول به فعالیت هستم و سومین سال، وارد هنر تذهیب شدم، در این نمایشگاه، 22 اثر مختلف را در معرض دید هنردوستان قرار دادم و تأکید می‌کنم که این هنر به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد و خوب است که از طریق تذهیب، به تهذیب نفس برسیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت