نگاهی به حال و هوای شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

عصر نمایشگاه: شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری و فن بازار امسال در حالی آغاز شده، که در آن بیش از پنج هزار طرح و محصول فناورانه در ۲۷ هزار متر مربع فضای نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته که در این بین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز سهم عمده ای از این رویداد علمی را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به حال و هوای شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ه نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در نزدیکی غرفه های نمایشگاه الکامپ که این روزها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است، رویداد علمی دیگری نیز در جریان است. از آن همه بازدید کننده که در سردترین روزهای آذرماه روانه نمایشگاه بین المللی تهران شده اند.

    پس از عبور از هیاهویی که در سالن فن بازار برپاست، غرفه های دانشگاهی در سالنی مجزا و در امتداد سالن فن بازار قرار دارند، این جا برخلاف غرفه های نمایشگاه الکامپ از ازدحام بازدیدکنندگان خبری نیست.

    اولین غرفه ای که توجه بسیاری از بازدید کنندگان را در بدو ورود به خود جلب می کند، غرفه ای است که در آن جدیدترین اختراعات و پژوهش های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در معرض نمایش قرار گرفته است.

    موتور سیکلت، خودروی خورشیدی، مبلمانی شهری از جنس بتن و چند مورد اختراع دیگر در این غرفه قرار دارند. سرپرست هریک از تیم های این اختراعات نیز با چهره هایی پر انگیزه در غرفه نشسته اند.

    ربات زیردریایی و مشکلاتی که برای آزمون و خطای آن وجود دارد

    محمد رضا گل بابا دانشجوی سال چهارم رشته الکترونیک واحد قزوین، صحبت هایش را درباره ویژگی ها و کاربردهای ربات زیردریایی آغاز می کند؛ این ربات بیشتر در اکتشافات و حفاری های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. البته کاربردهای دیگری در حل مشکلات زیست محیطی و امداد و نجات دریایی دارد.

    گفته هایش را درباره مشکلاتی که در ساخت این ربات با آن روبرو بوده است، ادامه می دهد: مشکل اصلی در بحث آزمون و خطای آزمایشگاهی است. خوشبختانه در واحد قزوین امکانات به روز آزمایشگاهی موجود است اما بخشی از آزمایشگاه ها نیازمند قرار گرفتن ربات در محیط واقعی است.

    گل بابا از پایین بودن بودجه پژوهشی هم گلایه می کند و می گوید: ولی با تمام مشکلاتی که وجود دارد معتقدم اگر پژوهشگری بخواهد ایده ای را به واقعیت تبدیل کند، می تواند. خواستن اصل است. البته خوشبختانه من واحد قزوین را با شناخت قبلی انتخاب کردم. می دانستم شرایط برای کارهای تحقیقاتی فراهم است و از همه مهمتر رییس واحد نیز همیشه منبع انگیزه و انرژی مثبت برای دانشجویان است.

    خودرویی در میانه های راه رسیدن به صنعت

    خودروی آبی رنگ خورشیدی هاوین یکی از اولین خودروهای ساخته شده در دانشگاه آزاد اسلامی است که با هدف شرکت در مسابقات استرالیا طراحی شد.

    محمدرضا صادقین، یکی از اعضای تیم سازنده خودرو به تاریخچه ساخت آن اشاره می کند و می گوید: اساس کار خودروی خورشیدی بر پایه تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی است که توسط سلول های خورشیدی صورت می گیرد. او ادامه می دهد: این سیستم از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا به شمار می آید که توسط شرکت های معتبر خودروسازی از جمله مرسدس بنز مورد استفاده قرار می گیرد.

    صادقین به موفقیت های این خودرو در مسابقات بین المللی اشاره می کند و می گوید: تیم خودروی خورشیدی هاوین دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای نخستین بار برای حضور در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی به استرالیا سفر کرد و توانست از میان 44 تیم به مقام 13 دست یابد. اگرچه اولین تجربه شرکت ما در مسابقات بود اما توانستیم به دلیل ویژگی های این خودرو جایزه شگفت انگیز این مسابقات را از آن خود کنیم.

    خودروی خورشیدی هاوین بعد از خودروی دانشگاه تهران دومین خودروی ساخته شده در دانشگاه های کشور است. که تمامی مراحل ساخت آن از جمله قالب گیری، ساخت بدنه و سیستم برقی در واحد قزوین انجام شده است. این خودرو که تمامی مراحل ساخت علمی خود را طی کرده است، منتظر است تا نظر صنایع خودروساز را به خود جلب کند. صادقین به این روز امیدوار است.

    تجاری شدن تنها یک آرزو نیست

    سال گذشته دقیقا همین روزها، در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد نمدهای رنگی که به شکل کیف دستی و کیف پول درآمده بودند، نظر بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب می کرد. اما کیف ها به تولید انبوه نرسیده بودند تا فروخته شوند.

    حالا یک سال می گذرد، همان کیف ها با تنوع بیشتری در رنگ و شکل حضور دارند، اما این بار قیمت فروش روی آن ها نصب شده است. دانشجویان این دانشگاه می گویند که موفق شدند نظر یک سرمایه گذار را جلب کنند. کیف ها به تولید انبوه رسیده است و هر مدلی که مشتری بخواهد قابل عرضه است.

    در کنار این کیف ها، چند محصول دیگر از شرکت های دانش بنیان این واحد نیز به نمایش گذاشته است، شمع های آروماتراپی؛ یکی از دانشجویان توضیح می دهد هیچ چیز در دنیا نمی تواند مثل عطر خالصی که از گل ها، انواع چوب ها و میوه ها گرفته می شود روحیه تان را کند و به آن طرات ببخشد.همین موضوع انگیزه ای شد تا شمع ها با رایحه های مختلفی مانند دارچین، بنفش کوهی، رایحه نعناع و اکلیل کوهی و ... تولید شود.

    بازاریاب حلقه مفقوده میان دانشگاه و صنعت

    الگو برداری از واحدهای موفق و داشتن بازاریاب از مواردی است که معاون پژوهشی واحد لاهیجان، به آن اشاره می کند. می گوید: ما بازاریابی بلد نیستم همین موضوع باعث شده تا طرح ها و ایده ها نهایتا به همین مرحله آزمایشگاهی برسد و بعد متوقف شود.

    او می گوید: یکی از راه حل هایی که برای حل این مشکل به ذهن ما رسید آن بود که از دانشجویان دوره دکترای پژوهش محور استفاده کنیم. چند دانشجوی دکترای مدیریت و بازاریابی در واحد ما وجود داشت، پروژه آنها را به این گونه تعریف کردیم که بتوانند برای سایر اختراعات این واحد در صنعت بازار پیدا کنند.

    رضایی ادامه می دهد: همراهی مسئولان استان با دانشگاه ها و به روز رسانی بخشنامه ها هم موضوعی است که باید به آن توجه شود.

    پایین بودن بودجه در نظر گرفته شده برای طرح های پژوهشی یکی دیگر از مواردی است که وی به آن اشاره می کند و می گوید: 5 میلیون و یا 10 میلیون بودجه مناسبی برای راه اندازی یک پروزه در سطح ملی نیست.

    نگاه کمرنگ صنایع به پژوهش های دانشگاهی

    با وجود آنکه دبیر شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری از همکاری‌های دولت و صنعت با پژوهشگران خبر می دهد، اما مسئولان برخی غرفه ها مانند غرفه واحد نجف آباد استقبال صنایع را چندان مشهود نمی دانند.

    صالحی مسئول غرفه واحد نجف آباد می گوید: دومین روز است که از برگزاری این نمایشگاه می گذرد اما با این وجود تنها یک شرکت از غرفه ما بازدید داشته است.

    او پیشنهاد می کند: بهتر بود با رایزنی های مسئولان دانشگاه، دستاوردهای دانشجویان در نمایشگاه های صنعتی و تخصصی به نمایش گذاشته می شد شاید بدین شکل می توانستیم شانسی برای صنعتی شدن محصولمان بدست بیاوریم.

    اگرچه هر سال در هفته پژوهش این نمایشگاه با سبک و سیاقی یکسان برگزار می شود، اما این امید همچنان در دل پژوهشگران وجود دارد که سرانجام روزی خاک آزمایشگاه ها و کتابخانه ها از روی طرح ها وایده هایشان برداشته شده و راهی صنعت می شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت