کمیته ارزشیابی نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود

عصر نمایشگاه- سخنگوی تشکل‌های نشر از مخالفت ارشاد با واگذاری فعالیت کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به این تشکل‌ها خبر داد و گفت: این موضوع جزو امور حاکمیتی و نظارتی است.

کمیته ارزشیابی نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، محمدرضا توکل صدیق سخنگوی تشکل‌های نشر در نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران در نشستی خبری و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا این تشکل‌ها برای واگذاری کمیته‌هایی مانند کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی نمایشگاه کتاب به تشکل های نشر، با وزارت ارشاد وارد شور و مذاکره شده‌اند؟ گفت: وزارت ارشاد این قبیل بخش ها را به تشکل های نشر را واگذار نمی کند چون جزو وظایف حاکمیتی و نظارتی است و از موضوعاتی است که جنبه های سیاسی و امنیتی پیدا می کند.

    وی اضافه کرد: مرجع ارزشیابی و امور محتوایی نمایشگاه کتاب تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما قرار بر این شده است که در همین قبیل مسائل نظارتی هم، نمایندگان صنف نشر، حضور پررنگ  تری داشته باشند و قرار است در شوراهای مختلفی که در دفتر رئیس نمایشگاه تشکیل می شوند، نمایندگان صنف هم دعوت شوند تا از حقوق خود دفاع کنند.

    نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه تشکل‌های نشر در دوره بیست و هشتم نمایشگاه کتاب تهران، مسئولیت 4 کمیته ناشران داخلی، ناشران بین‌المللی، علمی و فرهنگی و سرای اهل قلم و اطلاع رسانی را برعهده داشتند از ادغام کمیته علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم در بخش جنبی نمایشگاه سال آینده و تشکیل کمیته مستقلی با عنوان کمیته اهل قلم خبر داد و گفت: امسال علاوه بر آن 4 کمیته، مسئولیت کمیته روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب هم به تشکل های نشر سرپرده شده است.

    توکل صدیق همچنین از ادغام دو کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران در دوره بیست و نهم و تشکیل یک کمیته مستقل با عنوان پشتیبانی خبر داد و در عین حال تاکید کرد: مسئولیت این کمیته همچنان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

    وی با اشاره به اینکه پروسه واگذاری کامل امور نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر ممکن است 3 تا 4 سال دیگر طول بکشد گفت: دوستان در وزارت ارشاد پیشنهاد واگذاری بخش انتظامات و حراست نمایشگاه کتاب تهران را به تشکل‌های نشر هم مطرح کردند اما با توجه به اینکه ساز و کار دقیقی در تشکل‌های نشر در این رابطه و امکان عهده دار شدن امور مربوط به آن وجود ندارد، از پذیرش این مسئولیت خودداری کردیم.

    سخنگوی تشکل های نشر در نمایشگاه بیست و نهم همچنین از افزوده شدن تعداد نمایندگان این تشکل ها در کمیسیون معاملات و قراردادهای نمایشگاه کتاب تهران از یک به سه نفر با داشتن حق رای خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت نرخ گذاری در حوزه های مختلف مربوط به نمایشگاه، پررنگ تر شدن حضور تشکل های نشر در این کمیسیون 8 نفره حائز اهمیت زیاد است.

    نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره علت اعلام نشدن هزینه های صورت گرفته برای برگزاری دوره بیست و هشتم نمایشگاه کتاب تهران (اردیبهشت سال جاری) بعد از گذشت بیش از 7 ماه گفت: شفافیت مالی از جمله مواردی بوده است که ما نسبت به آن اظهار تعهد کردیم. بر این اساس من در اینجا اعلام می کنم که کل مبلغی که بابت اجاره غرفه از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه امسال اخذ شده است، دو میلیارد و 870 میلیون تومان بوده که عین همین مبلغ بابت اجرای سالن ها، غرفه بندی و نظارت بر اجرای آن مالیات بر ارزش افزوده، اجاره کامپیوترها، صندلی ها و پرداخت به کمیته اطلاع رسانی هزینه شده است.

    وی در عین حال با اشاره به اینکه ما با عنوان تشکل های نشر با همه ناشرانی که فاکتورهای لازم را درخصوص اخذ غرفه در نمایشگاه امسال به ما ارائه کرده اند، تسویه حساب کرده ایم گفت: با این وجود و با گذشت حدود 8 ماه از نمایشگاه کتاب، هنوز موسسه نمایشگاه های فرهنگی با دو کمیته ما تسویه حساب نکرده است. رقم مربوطه هم بین 600 تا 700 میلیون تومان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت