مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس عنوان کرد:

حلقه مفقوده «حمایت» در صنعت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- صنعت نمایشگاهی در جهان به عنوان زیرساخت اساسی تولید و اقتصاد محسوب می‌شود. در واقع مراکز نمایشگاهی محل تلاقی تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده است.

حلقه مفقوده «حمایت» در صنعت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از دنیای اقتصاد، مشکل تولید می‌تواند در مراکز نمایشگاهی درمان شده و بهبود یابد دراین صورت شرکت‌ها می‌توانند اوج بگیرند و در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند. اما در حال‌حاضر صنعت نمایشگاهی دستخوش اتفاقات ناگوار خارجی و داخلی و بحران ناشی از تصمیمات نادرست مسوولان و مدیران دولتی و تک‌صدایی است و روزهای خوشی را سپری نمی‌کند.

    در این زمینه با سیدمحمود موسوی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس و همچنین عضو هیات‌رئیسه انجمن نمایشگاه‌های ایران گفت‌وگویی انجام شده است. محمود موسوی با اشاره به اینکه در کشور ما صنعت نمایشگاهی دارای پیشینه پرتلاطمی است و به دلایل مختلف فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است، گفت: تاثیرات سیاسی، جغرافیایی، فرهنگی، اقتصاد داخلی و بین‌المللی در تولید می‌تواند پس از مراکز صنعتی، سایت‌ها و مراکز نمایشگاهی را هدف قرار دهد و البته به سبب اینکه بخش خصوصی هم در این صنعت فعالیت دارد گاهی براساس اتفاقات گوناگون بدون حمایت و پشتوانه معلق به سمت ناکارآمدی هدایت می‌شود. مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس با تاکید بر اینکه وضعیت دستگاه‌های دولتی در نحوه حمایت و دادرسی به مشکلات مراکز نمایشگاهی مبهم است، افزود: در زمان برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، تقریبا مراکز مختلفی خود را دخیل می‌دانند و هرکدام به نحوی ادعای نظارت، هدایت و آمارگیری دارند و گاهی به دلیل نظارت به سمت متوقف کردن نمایشگاه پیش می‌روند و از سوی دیگر همان‌ها در زمان بحران‌های اقتصادی، کم‌تحرکی بخش تولید و توقف فعالیت‌های نمایشگاهی، برای پیشگیری از زمین‌خوردن این صنعت، عمدتا شانه خالی می‌کنند.

    وی اهمیت برگزار شدن بین‌المللی نمایشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: به دلایل مختلف به‌خصوص مسائل تحریم، محدودیت‌های خارجی و محرومیت‌های داخلی عمده نمایشگاه‌های برگزار شده فاقد حضور فعال و چشمگیر فعالان بین‌المللی است، کما اینکه سیاست حمایت از تولیدات داخلی نیز در این مورد دخیل است. به گفته این کارشناس صنعت نمایشگاهی، تهدیدات فعالیت‌های نمایشگاهی در ایران کم نیستند، هرچند که برخی از آنها حوادث طبیعی و غیرمنتظره محسوب می‌شوند. بازه یکساله گذشته را که در نظر بگیریم حوادثی همچون سیل در بهار، تشدید تحریم‌های ناجوانمردانه بیگانگان، محدودیت‌ها و محرومیت‌های داخلی ناشی از تورم غیرمنتظره، گرانی ارز و نارسایی مواد اولیه تولید، رویارویی‌های سیاسی و نظامی ‌منطقه‌ای، تبلیغات منفی  هدف‌دار در خارج از کشور و در این اواخر موضوع حاد کرونا در نابسامانی فعالیت‌های نمایشگاهی نقش داشته‌اند. این در حالی است که با وجود این شرایط هیچ‌توجهی هم به حجم سرمایه‌های انسانی و مادی موجود در سایت‌ها و مراکز نمایشگاهی که در حال هرز رفتن است، نمی‌شود. با وجود چنین شرایطی حلقه مفقوده «حمایت» قابل‌لمس است که جا دارد در اتاق فکری متشکل از همه ارکان صنعت نمایشگاهی از بخش‌خصوصی و دولتی در این‌خصوص چاره‌اندیشی شود که بیش از این هزینه‌های زمانی، مالی و اجرایی چندبرابری را متحمل نشویم. موسوی ادامه داد: انجمن نمایشگاه‌های ایران با تعامل و ارتباطات سازمانی که با سازمان توسعه تجارت ایران برقرار کرده، توانسته است مشکلات صنعت نمایشگاهی، سایت‌های استانی و هم‌پوشانی تقویم سالانه را طرح و برای استانداردسازی تقویم چند ساله و موانع موجود گام‌های موثری بردارد. سازمان توسعه تجارت به عنوان ناظر دولتی و متولی سیاست‌های نمایشگاهی می‌تواند موانع و مشکلات سایت‌های نمایشگاهی و احیانا خلأ‌های قانونی مرتبط را مرتفع کند. عضو هیات‌رئیسه انجمن نمایشگاه‌های ایران، با اشاره به مزیت‌های شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس، گفت: این نمایشگاه از سال 1374 تاسیس شده و دارای سایت 68 هکتاری در شمال‌غرب شهر شیراز است، همچنین دارای 5 سالن نمایشگاهی و کلیه امکانات خدماتی از جمله محیط سبز، راه‌های دسترسی مناسب، آب و هوای مطلوب، پارکینگ عمومی ‌برای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان است.

    وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های جدیدی از جمله نمایشگاه قهوه، خرما، صنایع کوچک و متوسط طی سال‌های گذشته در سایت نمایشگاهی فارس برگزار شده است، افزود: با تعاملی که در سطح مدیریت ارشد و میانی استان و بخش‌های خصوصی فعال در استان فارس وجود دارد به‌رغم محدودیت‌ها و موانع، چند سال است آمار و نوع نمایشگاه‌های برگزار شده و تعداد مشارکت‌کننده و بازدیدکننده نسبت به سال‌های پیش از آن، تغییرات کمی‌ و کیفی چشمگیری داشته است. در سال گذشته تعداد 56 عنوان نمایشگاهی در این سایت برگزار شد که چنانچه تعطیلات ناشی از حوادث طبیعی و ... صورت نمی‌گرفت، قرار بود 70 نمایشگاه برگزار شود که این آمار به نسبت سایر استان‌های دیگر بعد از تهران به فارس تعلق گرفته است.

    مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس به موفقیت‌های مرکز  نمایشگاهی تحت‌مدیریت خود اشاره کرد و افزود: در سال‌جاری اولین استان بودیم که با همکاری و همراهی استانداری فارس، سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و دانشگاه علوم پزشکی اولین پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ویژه نمایشگاه‌ها را تدوین کردیم که در نتیجه اولین نمایشگاه کشوری به‌عنوان نمایشگاه تخصصی کشاورزی در 20 خرداد سال1399 با  رعایت و تجهیز تمامی‌ الزامات مربوط به مقابله با ویروس کرونا در شیراز رقم خورد و تا به امروز با 11 عنوان نمایشگاه تخصصی برگزار شده در این مرکز، در کشور پیشتاز هستیم. موسوی، با اشاره به اینکه تمامی‌امکانات و تجهیزات موردنیاز پروتکل بهداشتی در این مرکز فراهم شده است، خاطرنشان کرد: تجهیز سالن‌های نمایشگاهی به سرویس‌های روشویی و مواد شست‌وشوی دست، تجهیز ورودی سالن‌ها به سیستم اتوماتیک ضدعفونی‌کننده دست و ضدعفونی‌کننده کف‌کفش، تجهیز غرفه‌ها به مواد ضدعفونی‌کننده، رعایت فاصله اجتماعی در احداث غرفه‌های نمایشگاهی و تعریض راهروهای تردد، الزام تمامی‌ دست‌اندرکاران، غرفه‌داران و بازدیدکنندگان به استفاده از ماسک و جلوگیری از حضور افراد فاقد ماسک، استقرار واحد توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در محیط نمایشگاه، گندزدایی سالن‌های نمایشگاهی و سرویس‌های بهداشتی قبل و پایان روزهای کاری، عدم تبادل اشیای دستی و دادوستد مستقیم، کاهش سقف پذیرش مشارکت‌کننده و بازدید‌کننده به جهت رعایت فاصله اجتماعی، از جمله اقدامات این سایت نمایشگاهی برای ادامه فعالیت است.  وی تصریح کرد: امیدواریم با گذشتن از این بحران ویران‌کننده بتوانیم تا پایان سال سایر عناوین برنامه‌ریزی شده نمایشگاهی را که به تعداد 76 عنوان می‌رسد، طبق تقویم مصوب در سال‌جاری با رعایت الزامات و تعهدات اخلاقی و مراقبتی به انجام برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت