رییس انجمن غرفه سازان مطرح کرد:

نیاز به آموزش دانشگاهی و تخصصی در صنعت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- منوچهر جعفری زاده گفت: باید نسل جوانی را تربیت کنیم که با اشتیاق پشتکار، و انگیزه با دانش علمی صنعت نمایشگاهی را به نسل های بعدی خود تحویل دهد.

نیاز به آموزش دانشگاهی و تخصصی در صنعت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش نیوز، یکی از چالش هایی که صنعت نمایشگاهی کشور در آینده ای نه چندان دور با آن روبرو خواهد شد نبود نیروی متخصص و جوان در این صنعت است. میانگین سنی فعالان این عرصه رفته رفته به سوی میانسالی و پیری در حرکت است و این چالش صرفا با ورود جوانانی با انگیزه و تخصص به این عرصه حل خواهد شد.

    اما جوانانی که وارد این عرصه خواهند شد از چه طریقی تخصص لازم در این صنعت را به دست بیاورند؟

     در همین رابطه گفت و گویی با منوچهر جعفری زاده رییس انجمن غرفه سازان ترتیب داده شد و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

    جعفری زاده در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت:‌ نیاز است که یک مرکز آموزش علمی کاربردی یا یک دانشگاه صنعت نمایشگاهی دایر شود. با بررسی آمار صنعت نمایشگاهی کشورهای مختلف ما فقط خروجی کار آن ها را مشاهده می کنیم؛ اما جای خالی مرکزی که نسبت به این آمارها حساس باشد و با تحقیقات اصولی، نسبت به تحلیل داده ها اقدام کند، یا دانشجویانی را برای آینده این صنعت تربیت کند به شدت احساس می شود. ما باید نسل جوانی را تربیت کنیم که با اشتیاق، پشتکار و انگیزه و با دانش علمی که از چنین مراکزی فرا می گیرد بتواند این صنعت را به نسل های بعدی خود تحویل دهد. تنها رسالت ما که چندین سال است در این صنعت مشغول به فعالیت هستیم نیز همین است.

    وی در ادامه گفت: به عقیده من صنعت نمایشگاهی دنیا متاثر از شیوع ویروس کرونا ضرر و زیان فراوانی را متحمل شده است. اغلب فعالان صنعت نمایشگاهی در دنیا تصمیم گرفتند تا نمایشگاه ها را حتی در مقیاس های کوچک برگزار کنند تا برگزاری رویدادها ادامه دار باشد. البته نباید فراموش کرد که مقیاس های ما نسبت به صنعت نمایشگاهی کشورهای پیشرفته دنیا عدد کوچکی است. هنگامی که نمایشگاه به عنوان یک مولفه در نوک پرچم افتخارات اقتصاد یک کشور قرار بگیرد می توان راجع به آن ارزیابی داشت نه در اقتصاد کشور ما که بنا به دلایل مختلف درشرایط نامساعدی به سر می برد. صنعت نمایشگاهی نیز در این میان به دلیل فضا و شرایط اقتصادی موجود ضربه سنگینی را متحمل شده است. حال اگر این صنعت را با اقتصادهای موفق دنیا مقایسه کنیم دور از انصاف است.

    وی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: صنعت نمایشگاهی برای بسیاری از فعالان این صنعت تنها راه امرار معاش و کسب درآمد است. خواسته تمام این افراد نیز این است که شرایط به روال سابق که صنعت نمایشگاهی از رونق نسبی برخوردار بود برگردد.

    تغییر مسیر صنعت نمایشگاهی به سمت آموزش های بنیادی
    رئیس انجمن غرفه سازان در ادامه به تغییر مدیریت شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اشاره کرد و گفت: جای بحث آموزش و بخش دانشگاهی در این صنعت به شدت خالی است. امیدوارم که دلسوزان صنعت نمایشگاهی به این عقلانیت برسند و بتوانند مسیر این صنعت را به سمت آموزش های بنیادی تغییر دهند. این اتفاق نیز بدون حضور بخش خصوصی و همدلی امکان پذیر نیست. فرصت ها در این عرصه به قدری کم شده که دیگر مهلتی برای فرصت سوزی نمانده است. به نظر می رسد مدیرعامل جدید شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران مشورت های خوبی را از فعالان این صنعت گرفته و در پی استفاده صحیح از این فرصت ها است. به عقیده من در این شرایط که تغییر مثمر ثمری در فضای نمایشگاهی اتفاق افتاده و به نظر می رسد که شیوع ویروس کرونا نیز با ساخت واکسن های مورد نظر در آینده ای نزدیک کنترل خواهد شد، اگر اتفاق خاصی برای این عرصه رخ ندهد صنعت نمایشگاهی کشور ضربه سنگینی خواهد خورد. با اطلاعی که از وضعیت صنعت نمایشگاهی در دنیا دارم می دانم که این صنعت در کشورهای مانند آلمان و اروپا نیز به شدت آسیب دیده اند. اما دولت این کشورها حمایت های بسیار خوبی از آن ها به عمل آورده است. چرا که معتقد است این عرصه، بخش مهمی در اقتصاد کشور است.

    رونق صنعت نمایشگاهی با حمایت دولت
    جعفری زاده افزود: تقریبا ما در این حوزه هیچ حمایتی نشدیم و هر آنچه که باقی مانده همان انگیزه شخصی فعالان این حوزه است. سیاستگذاران این صنعت باید به بخش خصوصی واقعی و فعال بیش از پیش اعتماد کند و اجازه فعالیت دهد. اگر حمایت های دولتی و اعتماد به بخش خصوصی رخ دهد شاهد رونق گرفتن صنعت نمایشگاهی خواهیم بود. ولی اگر چنین حمایتی صورت نگیرد باید منتظر بروز اتفاقات بسیار بدی در این صنعت باشیم.

    رییس انجمن غرفه سازان در پایان با بیان اینکه کشور ما از صنعت نمایشگاهی جهان فاصله زیادی گرفته است، گفت: به غیراز سایت نمایشگاهی اصفهان که بسیار موفق عمل کرده اند فضای نمایشگاهی ما مدام در حال مستهلک شدن است. باید در این خصوص نیز اقدامات لازم را انجام بدهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت