رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد

«شهر آفتاب» پیشنهاد شهرداری برای نمایشگاه کتاب

«باغ کتاب» به نشر شهر واگذار شد

عصر نمایشگاه : محمود صلاحی در نشست خبری گفت: مجموعه باغ کتاب از دو هفته پیش به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ساختار نشر شهر واگذار شد و مدیرعامل آن مدیرعامل نشر شهر است.

«شهر آفتاب» پیشنهاد شهرداری برای نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس، نشست خبری محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز با محوریت باغ کتاب تهران و سایر فعالیت‌های این سازمان در حوزه‌های فرهنگی برگزار شد.

    صلاحی با اشاره به وجود دغدغه کتاب در همه کشورهای جهان تصریح کرد: از آنجا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود این دغدغه در کشور ما بیشتر است و برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت سالانه در شهر تهران که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر است یکی از نمادهای این دغدغه به شمار می‌رود.

    * باغ کتاب نگین مجموعه فرهنگی عباس آباد است

    وی افزود: از سال 86 شهرداری تهران با مدیریت جهادی پروژه باغ کتاب را آغاز کرد که این پروژه نگین مجموعه فرهنگی عباس‌آباد است. 65 هزار مترمربع فضای مسقف به نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب اختصاص داده خواهد شد. مجموعه باغ کتاب پس از نظرات مختلفی که پیرامون واگذاری آن مطرح شد از دو هفته پیش به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ساختار نشر شهر واگذار شده است. این مجموعه تاکنون 92 درصد پیشرفت داشته و 8 درصد کار عمرانی آن باقی مانده است و در زمان باقیمانده از سال 94 در نظر است که این پروژه به اتمام برسد و تدبیر شهردار تهران این است که مجموعه باغ کتاب برای اردیبهشت 94 آماده بهره‌برداری شود که در مجموع 65 هزار متر فضای مسقف و 20 هزار متر نیز فضای باز باید تدبیر شود.

    صلاحی در ادامه گفت: این مجموعه از بخش‌هایی نظیر فروشگاه کتاب بزرگسال، فروشگاه کتب کودک و نوجوان، تالار بزرگ علم، گالری کتابهای هنری دیجیتال، مرکز اسناد شهرداری و تئاتر کتاب به منظور ترویج کتابخوانی در نظر گرفته شده است.

    * برپایی نمایشگاه کتاب در باغ کتاب امکان پذیر نیست

    رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به نامه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به محمدباقر قالیباف شهردار تهران مبنی بر اجرای نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب نیاز به محیطی دارد که فضای نمایشگاهی بر آن حاکم باشد و در باغ کتاب که قرار است فروشگاه کتاب دایر شود عملاً برگزاری نمایشگاه کتاب امکانپذیر نیست و با تدبیر شهرداری تهران نمایشگاه شهر آفتاب که در روبه‌روی حرم امام خمینی (ره) واقع شده با فضایی مسقفی بالغ بر 70 هزار مترمربع در حال ساخت است که علاوه بر این از آنجا که فضایی صدهزار مترمربعی برای نمایشگاه کتاب تهران نیاز است 40 هزار مترمربع نیز برای برپایی چادرها پیش‌بینی شده است که قابل اجراست.

    او در ادامه به مزیت‌های شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: ایستگاه مترو نزدیک به شهر آفتاب در مراحل نهایی بوده که تا قبل از اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد و فاز اول نمایشگاه شهر آفتاب نیز در اردیبهشت افتتاح می‌شود.

    * شهر آفتاب پیشنهاد شهرداری تهران به ارشاد برای برپایی نمایشگاه کتاب

    صلاحی در ادامه گفت: پیشنهاد شهرداری تهران به وزیر محترم ارشاد، معاون فرهنگی او و برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب مجموعه شهر آفتاب است که سه دلیل برای این پیشنهاد وجود دارد. فضای آماده مسقف خدمات حمل‌ونقلی از جمله مترو و دسترسی‌های بزرگراهی و همچنین فضای پارکینگ سه پیشنهاد اصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب است.

    رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه مجموعه عباس‌آباد قرار است تبدیل به یک مجموعه گردشگری شود، گفت: از هفته آینده شرکت تهران‌گشت در آنجا مستقر خواهد شد تا این اتفاق در آنجا رقم بخورد.

    وی ضمن اشاره به نامه وزیر ارشاد به شهردار تهران، گفت: امروز به صورت رسمی جواب شهردار تهران به این نامه داده خواهد شد که در این نامه پیشنهاد ما شهر آفتاب بوده است اما وزارت ارشاد برگزارکننده این نمایشگاه است و تصمیم نهایی را آنها می گیرند و ما فقط پیشنهاد داده‌ایم هر جا آنها تصمیم به برگزاری این نمایشگاه بگیرند ما کمک خواهیم کرد.

    *مدیرعامل نشر شهر مدیرعامل باغ کتاب شد

    صلاحی با اشاره به سیدمجید حسینی مدیر عامل نشر شهر که در این نشست شرکت کرده بود، گفت: او مدیرعامل مجموعه باغ کتاب نیز است و من رئیس هیأت مدیره باغ کتاب هستم که اعضای این هیأت مدیره در آینده به آن  اضافه خواهند شد.

    وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر  اینکه تکلیف شرکت توسعه عمرانی عباس‌آباد پس از این واگذاری چیست، گفت: این شرکت تا افق پروژه عباس‌آباد کار عمرانی آن را بر عهده دارد و نشر شهر و شرکت تهران‌گشت بهره‌برداران این مجموعه هستند.

    رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه گفت: شهرداری در بحث نمایشگاه کتاب بضاعت خود را پای کار آورده و زمان بهره‌برداری را اعلام کرده است اما تشخیص محل برگزاری با وزارت ارشاد است و هر چه تشخیص داده شود کمک خواهیم کرد و برای پیشنهادات خودمان هم تعهدی از ارشاد نخواسته‌ایم.

    صلاحی در پایان سخنانش در بحث نمایشگاه کتاب گفت: ما در تهران مشکل فروشگاه کتاب داریم که بخشی از آن به واسطه باغ کتاب برطرف خواهد شد و این افزایش فروشگاه‌ها در برنامه ما قرار دارد.

    رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه از برگزاری متفاوت نمایشگاه یاد یار مهربان خبر داد و گفت: از آنجا که چند سالی است این نمایشگاه در حال برگزاری است نقاط قوت و ضعف آن بررسی شده و روش جدیدی برای برگزاری آن در سال جاری در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: امسال در نظر داریم این نمایشگاه را در دو مقطع هفتم و هشتم برای دانش‌آموزان برگزار کنیم که ابتدا معلمان در یک همایش توجیه خواهند شد و بعد از آن دانش‌آموزان در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد که هر دانش‌آموز می‌تواند با توجه به بودجه 3 میلیارد و 900 میلیون تومانی که از سوی شهرداری در نظر گرفته شده تا سقف 18 هزار تومان به انتخاب خودش کتاب خریداری کند.

    رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه گفت: این نمایشگاه که افتتاحیه آن 28 دی ماه خواهد بود با هدف گسترش فرهنگ مطالعه در میان دانش‌آموزان برگزار خواهد شد که مسابقه‌ای نیز پس از مطالعه کتاب‌ها توسط دانش‌‌آموزان برگزار خواهد شد.

    او گفت: 10 نفر اول برگزیده این مسابقه با شهردار تهران ملاقات خواهند کرد و جوایزی که توسط شهردار تعیین شده از دست او خواهند گرفت همچنین صد نفر برگزیده بعدی هر 10 نفرشان با یک معاون شهردار دیدار خواهند کرد و تا صد هزار نفر نیز می‌توانند از خدمات شهرداری تهران به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

    صلاحی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما شاهد برگزاری مسابقات مختلف قرآنی هستیم اما تصمیم گرفتیم که طرح قرآنی سراج را با محوریت جلسات قرآنی توسط فرهنگسرای قرآن در سراسر تهران برگزار کنیم و به واسطه این طرح جلسات قرآنی شهر را شناسنامه‌دار کنیم.

    وی افزود: همچنین به واسطه این فرد کمبودهای جلسات قرآن مانند کتاب قرآن و استاد را برطرف می‌کنیم اما برای اینکه جلسات مورد حمایت قرار بگیرد لازم است که تا زمان مشخص شده ثبت‌نام کنند.

    اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن در بخشی از این نشست، گفت: برای مسابقات سراج در نظر داریم 20 هزار مخاطب را پوشش دهیم و وجه تمایز این مسابقه قرآنی شناسایی جلسات قرآن در شهر تهران است. ما در سطح شهر تهران شاهد برگزاری 420 جلسه قرآنی هستیم که امیدواریم با برگزاری این طرح این تعداد افزایش پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت