صنعت نمایشگاهی و کمک به پایداری جهان

عصر نمایشگاه- شیرین شریفیان رییس اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد نوشت : صنعت نمایشگاهی می تواند با سرمایه گذاری در بهره وری منابع ، حمایت از صنایع و زیرساخت های پایدار‌، به پیشبرد شهرها و جوامع در جهت پایداری کمک کند .

صنعت نمایشگاهی و کمک به پایداری جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، شیرین شریفیان رییس اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد در مقاله ای به نقش صنعت نمایشگاهی در پایداری جهان پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

    نمایشگاهها می توانند منبع مهم پیامدهای محیطی برای آلودگی شهر باشند. سبز بودن یک نمایشگاه اثرات منفی محیطی آن را در منطقه کاهش می دهد. به عبارتی سبز بودن نمایشگاه به حفظ بهداشت محیط و حفظ منابع در آینده کمک می کند. افزایش آگاهی مردم درباره  رویداد سبز  و مسایل مربوطه گامی مهم در این جهت است. سبز بودن به معنای "انجام کار صحیح برای جامعه"، به هزینه کاهش کارایی نمایشگاه نیست. استفاده از منابع به طور صحیح و کمینه سازی ضایعات، کاهش چشمگیر هزینه ها را در پی خواهد داشت. به همین ترتیب فعالیت های موثر و ایجاد محیط کاری سالم و مثبت منجر به محصولاتی با کیفیتی بهتر می‌شود. بعلاوه سبز بودن یک نمایشگاه توجه مثبت رسانه ها را به خود جلب می کند و پروفایل رویداد را تقویت می‌سازد.
    سبز کردن رویداد نمایشگاهی به موفقیت هر چه بیشتر آن کمک خواهد کرد. استراتژی های سبز سازی که واقع بینانه و قابل دستیابی هستند مضامین برگزاری نمایشگاه و منابع مالی، فنی و انسانی موجود را مد نظر دارند.

    صنعت نمایشگاهی به طور خاص می تواند در جهت توسعه  ماندگار فعالیت کند.

    امروزه مساله پایداری بیش از همیشه مورد توجه مراکز نمایشگاهی قرار گرفته است و این امر ناشی از آگاهی گسترده مردم می باشد. فرصت های شفافی برای صنعت نمایشگاهی وجود دارد که بتواند در جهت مصرف و تولید مسئولیت پذیر با حرکت به سمت اقتصاد چرخشی ارائه دهد.  آن دسته از مراکز نمایشگاهی که جدیدا ساخته می شوند با استاندارد بهینه سازی مصرف انرژی و حتی کربن خنثی، در زیر ساخت مدیریت انرژی هوشمند روبرو هستند. برخی از اقداماتی که برای به حداقل رساندن تولید کربن می توان انجام داد، اهدای مواد غذایی اضافی و صرفه جویی در انرژی است.
    فراموش نکنیم که نمایشگاهها می توانند تاثیر اکولوژیکی قابل توجهی داشته باشند که ناشی از مراحل مختلف عملکرد آنهاست، از جمله ساخت غرفه های نمایشگاهی، کترینیگ و مرحله جمع آوری و دفع زباله.

    هنگامی که صحبت از پایداری و حفظ محیط زیست در رویداد می شود، اولین فکری که به ذهن می آید کاهش استفاده از کاغذ از طریق ابزارهای دیجیتالی همچون اپلیکیشن ها و پلتفورمهای مدیریتی است. قطعا توقف توزیع بروشور، تقویم و تمام موارد چاپی دیگر و استفاده از مواد قابل بازیافت یا موادی با قابلیت استفاده مجدد، یک پیشرفت زیست محیطی است.
    به ویژه ، بسیاری از صاحبان مراکز نمایشگاهی به دنبال تهیه منابع و محصولات (از جمله مواد غذایی) به صورت محلی و پایدار هستند و از محصولات یک بار مصرف دوری می کنند.  بعنوان مثال عدم استفاده از برخی  وسایل (مانند بطری های پلاستیکی ، کارد و چنگال و ظروف یکبار مصرف ، و غیره) و بازیابی منابع و استفاده مجدد از محصولات بعد از نمایشگاه (به عنوان مثال کمپوست ، بازیافت ، و غیره)، ابتکار عمل مرکز نمایشگاهی و همایشی هنگ کنگ با طرح شعار "قبل از استفاده از پلاستیک فکر می کنم"  از این جمله موارد هستند. . با نگاهی به دیگر فرصت ها می توانیم به سمت مسؤلیت اجتماعی بیشتری پیش برویم.

    زنجیره ارزش صنعت نمایشگاهی با جذب دهها هزار بازدیدکننده می تواند بسیار قوی باشد.(303 میلیون)
    نمایشگاهها به جز جذب بازدید کننده، سرمایه و منابع مادی را نیز به مقصد میزبان جذب می کنند  که این نیز به نوبه خود تولید کننده فرصت های شغلی و رشد اقتصادی می شود.
    پروژه تهیه مواد غذایی از تامین کنندگان محلی در سیدنی و  پروژه انرژی تجدید پذیر در ملبورن ، پروژه انرژی تجدیدپذیر ملبورن MCEC و سیستم انرژی منطقه ای مرکز نمایشگاهی تورنتو دو نمونه عالی در مورد چگونگی تلاش های مشترک برای کاهش هزینه های بالا (ایجاد یک مزرعه بادی و نصب نیروگاه های گرمایش / سرمایش به ترتیب) ، به حداکثر رساندن بهره وری منابع و سود برای همه ذینفعان و جامعه محلی است و  مشاغل بسیاری را به صورت محلی ایجاد می کند.

    صنعت ، نوآوری و زیرساخت ها برای رشد و توسعه اقتصادی عناصر اساسی هستند از این رو مهم است که رشد در این سه حوزه را ارتقاء دهیم. نمایشگاه ها می توانند به عنوان کاتالیزور صنعت ، نوآوری و زیرساختها عمل کنند زیرا افراد را یک صنعت را گرد هم می آورد ، فرصتی را برای معرفی ایده های نو ایجاد می کند تا  افراد یکدیگر را جلب کنند و همکاری هایی به وجود بیاید.
    یک نمونه عالی رویدادAfricacom  است که  بین استارت آپ ها و شرکت های کوچک  و  سرمایه گذاران بین‌المللی و صاحبان مشاغل بزرگ در بخش ارتباطات دیجیتال رابطه ایجاد می کند و به نوبه خود ، رشد اقتصادی در تمام بخش های IT را موجب می شود.  به گزارش بانک جهانی،  با هر 10 افزایش در پهنای باند‌، تولید ناخالص داخلی تقریبا 1.4% افزایش می یابد.
    علاوه بر این ، صنعت نمایشگاهی می تواند در حمایت از صنایع پایدار و نوآوری از طریق تهیه محصولات و خدمات مورد نیاز خود و همچنین سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر یا تجهیزات و سیستم های کم مصرف نقش مهمی ایفا کند.

    صنعت نمایشگاهی می تواند در جهت دستیابی به شهرها و جوامع پایدار کمک کند

    بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و متاسفانه بالغ بر 70 درصد ردپای کربنی جهان را ایجاد می کنند.
    تا سال 2050 دوسوم جمعیت جهان ساکن شهرها خواهد بود.
    صنعت نمایشگاهی می تواند با سرمایه گذاری در بهره وری منابع ، حمایت از صنایع و زیرساخت های پایدار‌، به پیشبرد شهرها و جوامع در جهت پایداری کمک کند .
    کاهش انتشار گازهای ناشی از حمل و نقل از راه هایی است که صنعت نمایشگاهی می تواند به ساختن شهرهایی پایدارتر کمک کند. به عنوان مثال، مرکز نمایشگاهی فرانکفورت فرهنگ دوچرخه سواری را در بین کارمندان خود رواج داده و همچنین 135 مرکز خدمات دوچرخه را در سراسر مرکز نمایشگاهی خود در اختیار مشارکت کنندگان قرار داده است. شرکت نمایشگاهی GL از وسایل حمل و نقل الکتریکی استفاده می کند و بندهای قانونی به منظور محدود سازی ردپای کربی در مناقصات خود با پیمانکاران حمل و نقل اعمال می کند.

    سازمان جهانی هواشناسی در سال 2009گزارش اعلام کرده بود که برای ایمن بودن زمین باید غلظت دی اکسید کربن جوی در محدوده 350 pmm حفظ شود. امروز نه تنها این محدوده را حفظ نکرده ایم بلکه سال گذشته به سطح بی سابقه 415 ppm رسیده ایم که بدون شک باید اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد.
    سازمان جهانی هواشناسی نسبت به سطح غلظت بی سابقه دی اکسید کربن، عامل گرمایش زمین، در سال 2016 در جو زمین و افزایش خطرناک دمای هوا هشدار داده بود.

    صنعت نمایشگاهی می تواند با پشتیبانی از انرژی های تجدید پذیر ، بررسی و کاهش ردپای کربنی محصولات و خدماتی که خریداری می کند ، نقش خود را ایفا کند و جایگاهی باشد  برای گسترش آگاهی و عمل .

     

    منابع:
    انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI)
    اتحادیه جهانی حفظ محیط زیست (IUCN)

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت