نمایشگاه‌ها نادیده گرفته شوند، توسعه کسب‌وکارها متوقف می‌شود

عصر نمایشگاه- بررسی چالش‌های صنعت نمایشگاهی در دوران کرونا عنوان میزگردی بود که با حضور سه نفر از فعالان برجسته این صنعت و در اصفهان برگزار شد و نکته تاکیدی این میزگرد آن بود که اگر رویدادهای نمایشگاهی نادیده گرفته شوند، توسعه کسب‌وکارها با مشکل اساسی روبرو خواهد شد.

نمایشگاه‌ها نادیده گرفته شوند، توسعه کسب‌وکارها متوقف می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، این میزگرد با حضور علی یارمحمدیان رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، حامد ایرانی عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی و مجتبی حر عضو انجمن غرفه‌سازان اصفهان برگزار شد و همه حاضران بر لزوم از سر گیری رویدادهای نمایشگاهی به منظور کمک به رشد و توسعه کسب‌وکارها در شرایط رکود تاکید کردند.

    نمایشگاه‌ها نباید نادیده گرفته شوند
    رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در این میزگرد با اشاره به تاثیر مثبت صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد کشور گفت: نقش نمایشگاه در توسعه اقتصادی اثبات شده است و قسمت مهمی از پازل توسعه اقتصادی به شمار می‌رود؛ علت توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته را می‌توان در توجه به رویدادهای تجاری پیدا کرد؛ اگر کالای یک کشور در دنیا شناخته شده کانال شناخت آن محصول یا خدمات، برگزاری رویدادهای تجاری و اقتصادی چه در کشور مبدأ (تولیدکننده) و چه در کشوری که محصولات به آن صادر می‌شود، بوده است.

    علی یارمحمدیان افزود: یکی از دلایل رشد و توسعه سریع اقتصاد چین، توجه ویژه دولت این کشور به برگزاری رویدادهای تجاری و نمایشگاهی و حضور در رویدادهای بین‌المللی است. اگر آلمان در حال حاضر چهارمین اقتصاد دنیا را دارد به این علت است که بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی دنیا را فعال کرده است؛ در اقتصاد، برگزاری رویداد تجاری بهترین ابزار بازاریابی و نمایش کالاها و خدمات است و در کشور خود ما هم صنایع موفق، حضور چشمگیری در نمایشگاه‌ها دارند. بسیاری از واحدهای صنعتی و تجاری که ما با آن‌ها ارتباط داریم بعد از برگزاری هر نمایشگاه اعلام می‌کنند که فروش دو سال را در نمایشگاه انجام داده‌اند.

    هیچ گزارشی از تخلف بهداشتی در نمایشگاه‌ها وجود ندارد
    وی با بیان اینکه پاندمی کرونا باعث رکود اقتصادی در دنیا و در ایران شد، گفت: نمایشگاه‌ها با شیوع‌ کرونا از اولین بخش‌های اقتصادی بودند که تعطیل شدند و اینکار را به دلیل کمک به کنترل بیماری و در راستای رسالت اجتماعی خود به صورت داوطلبانه انجام دادند و حتی برای قراردادن سالن‌ها در اختیار بخش درمانی اعلام آمادگی کردند که نیاز نشد. پس از آغاز واکسیناسیون، نمایشگاه‌ها اولین مراکزی بودند که برای کمک به تسریع روند واکسیناسیون اعلام آمادگی کردند و در همین راستا 4 سالن نمایشگاه پل شهرستان برای انجام واکسیناسیون در اختیار قرارگرفت و حالا روزانه 7 هزار واکسن در این مرکز تزریق می‌شود.

    یارمحمدیان درباره آسیب‌هایی که پاندمی کرونا به صنعت نمایشگاهی وارد کرد، ادامه داد: یکی از این آسیب‌ها تعطیلی این صنعت بود؛ با وجود اینکه پروتکل‌ها به صورت حداکثری رعایت می‌شدند و هیچ گزارشی مبنی بر تخلف بهداشتی در نمایشگاه‌ها ارائه نشد. در ابتدا مصوبه ستاد کرونا این بود که نمایشگاه‌ها تنها در شرایط عادی امکان برگزاری دارند که با پیگیری فعالان این حوزه این مصوبه به «امکان برگزاری در شرایط نارنجی» تغییر کرد. 

    وی تاکید کرد: درحال حاضر معضل ما عدم برگزاری رویدادها در شرایط قرمز کرونایی است که باعث ایجاد بدهی برای سایت‌داران و بیکاری نیروهای نمایشگاه می‌شود چرا که 280 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت نمایشگاهی اشتغال دارند؛ همچنین خود نمایشگاه هم باعث رونق اشتغال در واحدهای تولیدی می‌شود. همچنین توقف کسب‌وکارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم یکی دیگر از مشکلاتی است که تعطیلی نمایشگاه‌ها ایجاد کرده است؛ نکته قابل توجه این است که به ازای هر پنج مترمربع فضای نمایشگاهی یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود و با توقف برگزاری نمایشگاه‌ها کسب‌وکار سایت‌داران، غرفه‌سازان و استارتاپ‌هایی که در نمایشگاه‌ها دیده می‌شدند دچار مشکل می‌شوند.

    تراکم جمعیت نمایشگاه برای هر نفر 20 متر است
    مدیرعامل نمایشگاه اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما مقایسه و در یک دسته قرار دادن نمایشگاه با پاساژها و فروشگاه‌ها است، تأکید کرد: نمایشگاه اصلاً جای فروش کالا نیست بلکه محل مذاکره و بخش مهمی از زنجیره‌ تولید و صادرات است.

    وی افزود: در حال حاضر بازارها و پاساژها با حداقلی‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال هستند و نمایشگاه‌های تخصصی با تراکم جمعیتی 20 متر برای هر نفر و سقف 12 تا 18 متر و رعایت بالای دستورالعمل‌ها تعطیل هستند و این برای ما جای سوال و تعجب است که چرا نمایشگاه‌ها به عنوان محرک صنایع تعطیل شده‌اند؟
    یارمحمدیان از ستادکرونا درخواست کرد با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری نمایشگاه‌ها را در شرایط قرمز فراهم کنند تا جامعه و صنعت از منافع آن بهره‌مند شود.

    نمایشگاه بهترین ابزار برای ذهنیت‌سازی در سطح جهانی
    عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور نیز درباره صنعت نمایشگاهی گفت: نمایشگاه ابزاری برای ذهنیت‌سازی در سطح جهانی است؛ ابزاری که می‌تواند مالکیت کالایی را از شما بگیرد و به دیگری بسپارد.

    حامد ایرانی با تاکید بر اینکه نمایشگاه صرفاً جایی برای خرید و فروش نیست بلکه فضایی است که برای صنعت سیاستگذاری می‌کند و پیشران صنعت می‌شود، افزود: نمایشگاه مهم و مشهوری در حوزه چاپ و بسته‌‌بندی هر ساله در آلمان برگزار می‌شود که تمام فعالان مهم این حوزه در آن شرکت می‌کنند؛ شرکت مهمی مثل «اچ.پی» تکنولوژی چاپ جدیدی را با هزینه زیاد اختراع می‌کند و آن را جایی اعلام نمی‌کند، بعضاً چندماه فرصت بازاریابی و فروش را از دست می‌دهد و ریسک ایجاد تکنولوژی مشابه را می‌پذیرد تا محصول را فقط در نمایشگاه رونمایی کند. بنابراین، نمایشگاه صرفاً مکان فیزیکی نیست بلکه اتفاقی بزرگ در صنعت یک کشور است؛ اگر قرار بر برگزاری نمایشگاهی در حوزه فولاد در اصفهان باشد قطعا همه اعضا و بازیگران صنعت فولاد از این رویداد مطلع و منتظر آن هستند.

    وی تأکید کرد: ما شرکت‌های محدودی در سطح استان اصفهان داریم که بتوانند هزینه‌های سنگین تحقیق و توسعه و مدیریت بازار و صادرات را تأمین کنند، عمده شرکت‌هایما در زمره صنایع کوچک و متوسط دسته‌بندی می‌شوند و این توان را ندارند که برنامه بازاریابی بزرگ تدارک ببینند و وابسته به رویدادهای تجاری مثل نمایشگاه‌ها هستند. حال اگر ما چنین موتور پیشرانی را از اقتصاد حذف کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ حتی اگر مشکلات برگزارکنندگان و پرسنل آنها را کنار بگذاریم، برای صنعت چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا فقط مشکل تولید است یا زنجیره تولید، فروش دارای ایراد است؟ نمایشگاه این زنجیره تامین و تولید و فروش را در یک مکان جمع می‌کند آن هم با رعایت حداکثری پروتکل‌ها. اگر این رویداد را تعطیل کردیم چه جایگزینی برای آن داریم؟ دو سال از همه‌گیری کرونا و ایجاد محدودیت برای نمایشگاه‌ها گذشته و هیچ جایگزینی برای آن نداشته‌ایم؛ چرا که نمایشگاه در آن واحد چند حس مخاطب را درگیر می‌کند و هیچ‌کدام از رسانه‌های بازاریابی امکان درگیری همه حواس را ندارند و در حال حاضر صنایع ما از این رسانه عظیم بی‌بهره‌اند.

    ایرانی در خصوص اینکه در کشورهای دیگر وضعیت نمایشگاه‌ها به چه صورت است، گفت: در آلمان به علت زیرساخت‌های پیشرفته و کامل نمایشگاه‌ها در حال برگزاری است و در مقاطعی هم که تعطیل بود همه تکلیف خود را می‌دانستند و جایگزین صنعت نمایشگاهی مشخص بود اما کشور ما به لحاظ پیشرفت زیرساخت مثل آلمان نیست و باید با کشورهای هم‌طراز مقایسه شود. در کشورهایی مثل اوکراین، ترکیه و... نمایشگاه‌ها در حال برگزاری است و ششم مهر امسال هم بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی در امارات متحده عربی به مدت شش ماه و با 25 میلیون بازدیدکننده برگزار می‌شود. 

    این برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم اقدامی علیه سلامت مردم انجام شود؛ اما گاهی قوانین منصافه نیست؛ ممکن است ما کسب‌وکاری را اجازه بازگشایی بدهیم که بر زندگی فقط چند نفر تأثیر دارد اما یک سری مشاغل را تعطیل می‌کنیم که ریسک پایین‌تری از مشاغل فعال دارند اما بر صنعتی بزرگ و تعداد افراد زیادی مؤثر است. اینجا عدالت در نظر گرفته شده؟ 

    19 ماه تعطیلی نمایشگاه را چگونه جبران کنیم؟
    ایرانی با بیان اینکه برگزار کردن نمایشگاه از یک الگوی ثابت پیروی نمی‌کند بلکه برای هر نمایشگاه برنامه و پلن خاصی طراحی و اجرا می‌شود، گفت: این طراحی و اجرا نیازمند نظم است و باید حداقل از شش ماه قبل  برنامه‌ریزی‌ها آغاز شود. در صورتی که تاریخ نمایشگاه که نقطه آغاز کار و اولین عنصر نظم‌دهنده است دچار تغییر شود برگزاری نمایشگاه دچار چالش جدی خواهد شد. برگزاری نمایشگاه تخصصی برای صنعت ما حیاتی است؛ با مشکلات معیشتی، تحریم و مشکلات مالی صنایع نباید این ابزار تنفس از صنایع گرفته شود.

    عضو انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی ایران تأکید کرد: متولی نمایشگاه‌ها در کشور سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از معاونت‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که همین موضوع اهمیت و جایگاه این بخش را نشان می‌دهد و ای کاش، کمی متناسب با شأن این صنعت به آن نگاه می‌شد. باید بررسی شود که با تعطیلی نمایشگاه چه طیف عظیمی از صنعت دچار وقفه می‌شود و از سوی دیگر چقدر احتمال ابتلا وجود دارد؟ آیا بیشتر از مترو، اتوبوس و مکان‌های عمومی احتمال ابتلا دارد؟ 19 ماه تعطیلی این صنعت چگونه جبران می‌شود؟ در شناسایی مشاغل آسیب‌دیده از کرونا برخی از مشاغل که 50 سال پیش وجود داشتند و امروز بسیار کمرنگ هستند شناسایی شدند و تسهیلات گرفتند اما نمایشگاه‌ها در لیست نبودند.

    وی افزود: نمایشگاه مثل یک کارخانه نیست که هرموقع اراده کردیم فعال شود و هر وقت که صلاح دیدیم متوقف شود بلکه هر بار فعال کردن نمایشگاه به یک بازه زمانی شش ماهه نیاز دارد.

    تحریم خارجی و داخلی، مشکل بزرگ غرفه‌سازان
    مجتبی حر، عضو انجمن غرفه‌سازان استان اصفهان هم در این میزگرد با اشاره به اینکه شرکت‌های غرفه‌سازی وظیفه طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی را بر عهده دارند، گفت: نیروهای غرفه‌ساز متخصص و توانمند هستند که طی سال‌ها آموزش دیده شده و هر شرکت بین 15 تا 100 نفر نیرو را به صورت صورت مستقیم و غیرمستقیم پوشش می‌دهد.

    وی افزود: طی این سال‌ها سه مشکل داشتیم؛ اول تحریم که صنعت را تحت تأثیر قرار داد بعد تحریم‌های داخلی و در حال حاضر مشکل پاندمی کرونا که تیرخلاص را به این صنعت و فعالیت غرفه‌سازان زده است و بیکاری، بدهی و عدم وجود درآمد شرکت‌ها را دچار مشکل و مجبور به تعدیل نیرو کرده است. 

    حر با بیان اینکه غرفه‌سازی در قالب یک صنعت در حال از بین‌رفتن است و این موضوع، به صنعت نمایشگاهی و به تبع به اقتصاد کشور هم زیان وارد می‌کند، افزود: در ابتدای پاندمی پروتکل‌های حداکثری به همه اعضای صنعت نمایشگاهی ابلاغ شد و غرفه‌سازان هم موظف شدند این پروتکل‌ها را در طراحی و ساخت غرفه‌ها پیاده کنند.
    این عضو انجمن غرفه‌سازان با اشاره به اینکه نمایشگاه توان برنامه‌ریزی برای بازگشایی با کمترین مشکل را دارد، گفت: یکی از مسیرهای ما برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است که با بازدید عموم همراه نیست و تنها متخصصان یک حوزه با دعوتنامه در آن شرکت می‌کنند.

    حر ادامه داد: نمایشگاه‌ها و پاساژها مشترکاً در دسته دوم مشاغل قرار دارند؛ در حال حاضر پاساژها فعال هستند و نمایشگاه‌ها تعطیل شده‌اند؛ با وجود اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی در نمایشگاه‌ها بسیار بیشتر و قوی‌تر از پاساژها اجرا می‌شود و حتی می‌توان نمایشگاه را در شرایط قرمز هم فعال کرد چرا که در حال حاضر کرونا به مدت نامعلوم در زندگی ما هست و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت