سرپرست وزارت صمت در مراسم اختتامیه ایران اکسپو ۲۰۲۳:

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو اقدامی بی‌نظیر و بسیار استثنایی بود

عصر نمایشگاه- سرپرست وزارت صمت، برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو را اقدامی بی‌نظیر و بسیار استثنایی برشمرد و گفت: در این نمایشگاه به اهدافمان از جمله شروع یک جهش در توسعه بازارهای فعلی، افزایش ارزش صادراتی و به‌دست آوردن بازارهای جدید دست یافتیم.

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو اقدامی بی‌نظیر و بسیار استثنایی بود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، «سیدمهدی نیازی» در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو 2023) با تقدیر و تشکر از حضور شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده، شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری و نوآوری، فعالان اقتصادی و نمایندگان کشورهای خارجی، افزود: بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یکی از مهمترین رویکردهای دولت، برون‌ ‌گرایی از طریق تعامل گسترده با تمام کشورهای دنیا، به‌ویژه کشورهای منطقه، دوست و همسایه است که این رویکرد از زوایای مختلف در دستور کار دستگاه‌های مختلف خصوصاً وزارت صمت قرار دارد.

    وی با بیان اینکه در کنار این رویکرد باید الزاماتی در داخل کشور نیز انجام شود تا بتوانیم این موضوع را به‌صورت فعالانه عملیاتی و اجرایی کنیم، ادامه داد: در حوزه تولید، راهبرد ما قطعاً باید تولید صادراتی باشد و برای دستیابی به کیفیت و قیمت تمام شده رقابتی باید به سمت صادرات حرکت کنیم.

    سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه بازارهای صادراتی نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی است که با هدف صادرات باید اتفاق بیافتد، اضافه کرد: سه راهبرد اساسی تولید صادراتی، سرمایه‌گذاری برای صادرات و ارتقای کیفیت، جزو برنامه‌های وزارت صمت است که با همکاری فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در دستور ما کار قرار دارد.

    وی از انجام اقدامات گسترده در وزارت صمت برای اجرایی شدن این رویکرد راهبردی دولت برای تعامل با کشورهای دنیا خبر داد و یادآور شد: برگزاری کمیسیون‌های مشترک، توسعه مراکز تجاری در کشورهای هدف (طبق نقشه راه هدف‌گذاری شده با کشورها)، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، پرداخت هدفمند مشوق‌های صادراتی و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشورهای هدف برای معرفی محصولات خاص کشور، از جمله این اقدامات است.

    نیازی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2023 بر اساس این رویکرد برنامه ریزی شد که اقدامی بی‌نظیر و بسیار استثنایی بود، تاکید کرد: در این نمایشگاه به اهداف‌مان از جمله شروع یک جهش در توسعه بازارهای فعلی، افزایش ارزش صادراتی و به‌دست آوردن بازارهای جدید دست یافتیم.

    وی با تاکید بر اینکه به‌زودی نتایج و دستاوردهای این نمایش قابل ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: البته این نمایشگاه نقطه شروع کار است و تمام برنامه وزارت صمت محدود به این نمایشگاه نمی‌شود؛ به همین دلیل از همکاران سازمان توسعه تجارت می خواهم تا دبیرخانه ای فعال و قوی ایجاد کنند تا ضمن پایش تمام تفاهمات صروت گرفته در این نمایشگاه، موضوعاتی که شرکت‌های صادراتی در این نمایشگاه پیگیری کردند و تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی که با تجار و بازرگانان منعقد شد، به شکل جدی دنبال شود تا اگر موانعی در عملی شدن این تفاهم‌نامه‌ها وجود دارد، برطرف شود و بتوانیم دستاوردهای عملیاتی این رویداد را مشاهده کنیم.

    سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه 750 شرکت صادراتی بزرگ ایرانی در 12 گروه کالایی و همه استان‌ها در 31 منطقه در این نمایشگاه حضور داشتند، ادامه داد: در این نمایشگاه‌ها سعی شد تمام ظرفیت‌های صادراتی، ملی، منطقه‌ای، جغرافیایی و سرزمینی جمهوری اسلامی ایران برای بیش از 1300 فعال اقتصادی که از 71 کشور دنیا در این رویداد شرکت کردند، تبیین شود.

    وی با اشاره به توجه ویژه رئیس‌جمهوری به این نمایشگاه و حضور در مراسم افتتاحیه آن، تصریح کرد: معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرا نیز از این نمایشگاه بازدید کردند و تمام دستگاه های اجرایی ذیربط به ویژه وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مناطق آزاد و صداوسیما در این مدت هماهنگی‌ها و دستورات لازم را برای هرچه بهتر برگزار کردن نمایشگاه صادر کردند که جای تقدیر و تشکر از زحمات آنها دارد.

    اقدامات بسیار مؤثر برای خنثی‌سازی تحریم‌ها با هماهنگی کامل بین دولت و بخش خصوصی

    وی بار دیگر از همه شرکت‌کنندگان در نمایشگاه ایران اکسپو 2023 تشکر ویژه کرد و گفت: این تجربه در شرایط تحریم ظالمانه جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اگر هماهنگی کامل بین دولت و بخش خصوصی صورت بگیرد، می‌توانیم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها اقدامات موثر و عملیاتی انجام دهیم.

    سرپرست وزارت صمت در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد با شرایط بهتر و مطلوب‌تر و در ابعاد وسیع‌تر در خدمت فعالین اقتصادی ایران و کشورهای همسایه، منطقه، دوست و همسو با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی فی‌مابین باشیم.

    «سید محمد آقامیری» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی هم در این نشست اعلام کرد که توسعه روابط تجاری بین کشورها و تسهیل‌گری برای صادرات تولیدات کشاورزی از وظایف مهم این وزارتخانه است و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های مناسب، شاهد قرار گرفتن ایران در بین کشورهای برتر صادرکننده دنیا باشیم.

    در بخش پایانی این مراسم هم با اهدای تندیس ویژه نمایشگاه و تقدیرنامه، از شرکت‌های برتر شرکت‌کننده در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو 2023) تقدیر شد.

    همچنین در بخشی از این مراسم، «مجید تکبیری» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2023، با اشاره به اینکه این نمایشگاه در راستای کاهش موانع صادرات و با دو هدف توسعه بازارهای اقتصادی (کشف بازارهای جدید) و ارتقای بازارهای موجود، با حضور شرکت‌های فاخر ایرانی در 10 گروه صادراتی و گروه خدمات برگزار شد، گفت: 1950 تاجر و بازرگان از 80 کشور درخواست حضور در نمایشگاه داشتند که بیش از یک‌هزار و 300 تاجر از 72 کشور دنیا، در این نمایشگاه حضور یافتند.

    وی در ادامه اعلام کرد: با توجه به نشست‌هایی که میان شرکت‌ها، تجار و بازرگانان ایران با همتایان بین‌المللی برگزار شد، دستیابی به پیش‌بینی انعقاد بیش از 2 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه در این نمایشگاه دور از دسترس نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت