معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی خبر داد

ایران میزبان بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی جهان

عصر نمایشگاه- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی با تشریح رمز و راز فروش میلیاردی یک غرفه ۱۲ متری صنایع دستی از برگزاری بزرگترین اجلاس صنایع دستی جهان در مهرماه امسال در اصفهان خبر داد و گفت: موفق‌ترین دیپلماسی صنایع دستی دنیا به نام ایران ثبت شد.

ایران میزبان بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ، بهمن نامور مطلق در مراسم تقدیر از برترین هنرمندان و فعالان صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه متاسفانه تسهیلات برای گفتمان‌سازی در حوزه‌هایی مانند صنایع‌دستی لحاظ نمی‌شود اظهار داشت: با وجود مشکل اعتبارات شواهد و آمارها نشان از رشد صادرات صنایع دستی کشورمان می‌دهد و طی این دو سال اخیر تمام موفقیت‌ها با دست خالی صورت پذیرفت کما اینکه خوشبختانه ردیف بودجه‌ای برای صنایع دستی نیز لحاظ شده است.

    وی با اشاره به اینکه با وجود تمام مخالفت‌هایی که در دنیا با ایران می‌شود خوشبختانه موفق‌ترین دیپلماسی صنایع دستی در دنیا متعلق به ایران است، عنوان کرد: هم‌اکنون 4 شهر ایران مقام جهانی کسب کرده است و ما با کشورهای چین و هند رقابت تنگاتنگی داریم.

    معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی  در ادامه تصریح کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی در حوزه صنایع دستی را آماده کردیم همچنین برنامه اشتغال 70 هزار نفر در این حوزه آماده شده است و حتی برنامه ششم توسعه را نیز در حوزه صنایع دستی آماده کردیم و پیش‌بینی ما برای صادرات یک میلیارد صنایع دستی در برنامه ششم توسعه است.

    نامور مطلق با تشریح وضعیت نمایشگاه صنایع دستی در دولت قبل در سال 91 که برای برگزاری آن یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه کردند ولی 800 میلیون تومان فروش داشتند، گفت: در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی  ایران ما فروش 7 برابری و 690 درصد رشد داشتیم کما اینکه تا مرحله مطلوب راه زیادی داریم ولی همین موفقیت‌ها در دو سال اخیر با کمبودهایی فراوان به مانند معجزه بوده است.

    وی با اشاره به اینکه بزرگترین بازارهای صنایع دستی ایران بازارهای نوروزی است تجاری و تخصصی شدن نمایشگاه‌های صنایع دستی که محقق شده است، اشاره کرد و گفت: اگر همه اجزای صنایع دستی که هم‌اکنون پراکنده است، یکدست شود صادرات ما در این حوزه به یک میلیارد خواهد رسید کما اینکه هند هم‌اکنون 4.5 میلیارد صادرات دارد.

    معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی همچنین به برخی مصادیق کمترین و بیشترین فروش در آخرین نمایشگاه صنایع دستی کشور اشاره کرد و گفت: مثلا برخی غرفه‌ها حتی به اندازه هزینه اجاره غرفه‌شان که بین 700 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان بود نتوانستند فروش کنند ولی برخی غرفه‌ها با 12 متر ابعاد 1.5 میلیارد تومان فروش و سفارش دریافت کردند و رمز موفقیت چنین غرفه‌ای در اصالت جنس، کیفیت و خلاقیت بود و مدیر غرفه کسی است که شبانه‌روز در جاده‌های ایران برای کسب بازارهای جدید در سفر است، بنابراین تولیدکنندگان و فعالان صنایع دستی باید از این تجارب در حوزه فروش استفاده کنند.

    نامورمطلق با اشاره به اینکه دولت هزار و یک دلیل خواهد داشت تا از صنایع دستی حمایت کند، افزود: 99 درصد کارگاه‌های صنایع دستی خرد و حتی پایین‌تر از آن هستند و شعار دولت نیز حمایت از این صنایع خرد و کوچک است و این در حالی است که ایران متنوع‌ترین صنایع دستی دنیا را دارد بنابراین دولت هرچقدر به ما کمک کند ما نیز متعاقبا به نظام کمک خواهیم کرد اما هنوز اقتصاددانان و فعالان فرهنگی در این حوزه نظریه‌پردازی نکردند.

    در حالی که صنایع کوچک چابک‌تر، انسانی‌تر و زیست‌محیطی‌ و بومی هستند کما اینکه ما نیز باید برای فروش بیشتر تلاش کنیم که خوشبختانه پس از برجام گشایش‌ها در این حوزه بسیار چشمگیر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت