مدیر گالری «شهریور» خبر داد

حاصل پنج دهه فعالیت هنری عربشاهی بر روی دیوار

عصر نمایشگاه-پس از گذشت یک دهه از برپایی آخرین نمایشگاه مسعود عربشاهی در تهران، حاصل پنج دهه فعالیت هنری این هنرمند از ۲۵ دی تا ۲۳ بهمن‌ماه روی دیوار می‌رود.

حاصل پنج دهه فعالیت هنری عربشاهی بر روی دیوار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش « عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، امیرحسین زندی مدیر گالری «شهریور»گفت  :پس از سه نمایشگاه «ابوالقاسم سعیدی»، «هنر دهه ١٣٤۰ ایران، از مجموعه مسعود اخوان‌جم» و نمایشگاه زنده‌یاد «ناصر عصار»، این روزها در تدارک برپایی نمایشگاهی از آثار قدیم و جدید «مسعود عربشاهی» هستیم.

    او درباره‌ی انگیزه‌اش از برپایی این نمایشگاه، اظهار کرد: زمانی که ما درباره‌ی هنر مدرن در ایران صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم مدرنیست‌های اولیه را نادیده بگیریم. بعضی از این‌ها کمتر شناخته شده و برخی مدت‌ها در انزوا بوده‌اند. هدف ما از برپایی نمایشگاه استاد عربشاهی، معرفی او نیست، بلکه بررسی بیشتر کارهایش است، این‌که آثارش بیشتر واکاوی شود و محققان هنر و دانشجویان بیشتر درباره‌ی آن‌ها مداقه و تحقیق کنند.

    وی گفت: قصدمان این است که با نمایش برگزیده آثار این هنرمند، هنردوستان بیشتر به کارهایش از نظر آکادمیک و تئوریک نزدیک شوند و ببینند هنرمندی مانند آقای عربشاهی در ٨۰ سال زندگی و ٦۰ سال عمر کاری از کجا به کجا رسیده، فلسفه کاری و منابع الهامش چه بوده، ‌چه کارهای مهمی کرده و چه دوره‌های کاری‌ای داشته است. وقتی برگزیده آثار می‌گذاریم به این علت است که همه دوره‌ها باشد تا کسانی که امکان حضور در نمایشگاه انفرادی ایشان را از دهه ٤۰ تا کنون نداشته‌اند، بتوانند خط کاری او را بهتر دنبال کنند و بشناسند.

    مدیر گالری «شهریور» همچنین بیان کرد: ما با خود هنرمند دائم در تماس هستیم. همه‌ی آثار این نمایشگاه از مجموعه شخصی آقای عربشاهی و به انتخاب خودش روی دیوار می‌رود. او آثاری را که در اختیار داشت، به ما داد و خواست که برخی کارها حتما نمایش داده شوند. یکسری کارها هست که تا به ‌حال دیده نشده و مربوط به سری آخر فعالیت‌های عربشاهی در سال ٢۰١٤ بوده است. از کارهایی که در دهه ٤۰ انجام داده تا کارهای اخیرش در این نمایشگاه وجود دارد.

    وی افزود :آثار برگزیده هنرمند در اینجا بر پایه دستاوردهای چند دهه است که در مجموع، سه دوره در آن‌ها برجسته‌ تردیده می شود.

    به گفته وی :عربشاهی در چند دهه فعالیت هنری همواره از طریق آثارش به کنکاش در فرهنگ‌های باستانی پرداخته است. در دوره‌هایی کاربست صریح نقش‌مایه‌های بومی بین‌النهرین، ایران باستان و حتی ایران دوره‌ اسلامی در آثارش مشهود است و گاه ترجمانی مدرنیستی از آن‌ها را بر عرصه‌ بوم می‌کشاند. این آثار در استفاده از عناصر و نقش‌مایه‌های بومی، چنان به اجزای سازنده‌شان خرد شده‌اند که نتیجه‌ نهایی، بدل به چیزی مشابه تجربیات نقاشان اکسپرسیونیست‌ انتزاعی می‌شود.

    علاقه‌مندان برای دیدن آثار این هنرمند می‌توانند به گالری «شهریور» مراجعه کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت