با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ؛

نمایشگاه «ایران زیبا» در مسکو افتتاح شد

عصر نمایشگاه- سید رضا صالحی امیری، با حضور در محل کاخ موزه اقوام سن‌پترزبورگ و افتتاح نمایشگاه «ایران زیبا»، بیان کرد: در این نمایشگاه تلاش کرده‌ایم تا گوشه‌ای از زیبایی‌های کشور ایران را در معرض دید علاقمندان و مردم خوب کشور روسیه قرار دهیم.

نمایشگاه «ایران زیبا» در مسکو افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از میزان ، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه با آن‌که بیش از نیمی از سرزمین ایران کویری و حدود یک سوم آن کوهستانی است و تنها بخش کوچکی از ایران، شامل جنوب دریای خزر و بخشی از خوزستان، از جلگه‌های حاصل‌خیز تشکیل شده است، افزود: به اذعان غالب کسانی که حداقل یک بار به ایران سفر کرده و این سرزمین را گشته‌اند،‌ به دلیل تنوع آب و هوایی و اقلیمی، تنوع فرهنگی و شیوه‌های زیست انسانی، و از نگاه تاریخی و تمدنی و آثار و اشیای به‌جا مانده از پیشینیان که در نوع خود با درخشان‌ترین تمدن‌های جهان از آناتولی تا چین و از روم باستان تا مصر قابل مقایسه است، از دیدنی‌ترین نقاط این کره خاکی است.

    رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اینکه تنوع زبانی، قومیتی، دینی و مذهبی در ایران امروز نمادی از عمق و گستردگی فرهنگ این سرزمین است که در خود ابعاد گوناگون دیگری را جای داده و نشان از وسعت مشرب و سلوک ایرانیان دارد، تصریح کرد: ایران امروزه از قومیت‌های زیادی از جمله آذری، کرد، بلوچ، ترکمن و عرب تشکیل شده است و در ایران در کنار زبان فارسی به‌عنوان زبان رسمی کشور، زبان‌ها و گویش‌های متنوع و متعددی رواج دارد و بزرگ‌ترین گروه‌های زبانی ایران را به ترتیب فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، گیلکی و مازندرانی، بلوچی، تالشی و لری، عربی، ترکمنی، ارمنی، آشوری و غیره تشکیل می‌دهند که در مواردی با همسایه شمالی مشترک است.

    صالحی امیری ادامه داد: روابط ایران و روسیه چه در سطح دولتی و چه در سطح ملت‌های دو کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و فعالیت‌های دیپلماتیک و نیز روابط اقتصادی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد. این امر نشان از اهمیت کشور روسیه برای دولت ایران دارد و قطعاً توسعه این روابط افق‌های روشن‌تری را در مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد.

    او با بیان اینکه روسیه و ایران دو کشور بزرگ متمدن و فرهنگی در جهان هستند و دوستی دو طرف عمیق و دیرینه است و مطمئن هستم نمایشگاه «ایران زیبا» به ارتقای دوستی و همکاری دو کشور در زمینه‌های فرهنگی کمک خواهد کرد، اظهار کرد: زیبایی‌های کشور ایران برکسی پوشیده نیست. ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فردترین کشورها است. اختلاف دمای هوا در زمستان میان گرمترین و سردترین نقطه گاهی به بیش از پنجاه درجه سانتی گراد می‌رسد. با وجود این شرایط در هرگوشه ای از ایران در تمام طول سال مناطق زیبایی وجود دارد که هرکدام در نوع خود دیدنی و قابل تحسین است.

    مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در نمایشگاه «ایران زیبا» عکس‌هایی با موضوعات «مناظر طبیعی»، «میراث تاریخی و فرهنگی»، «معماری ایرانی و اسلامی»، «آثار باستانی»، «میراث جهانی در ایران»، «صنایع دستی و هنرهای سنتی» و نیز «میراث مکتوب و نسخ خطی» به نمایش گذاشته شده و گوشه‌ای از زیبایی‌ها و جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخ دیرینه و میراث ارزشمند فرهنگی ایران نشان داده شده است که امیدوارم زمینه‌ای برای حضور گردشگرانی از جمع شما در ایران و برخورداری از میهمان‌نوازی ایرانیان باشد.

    صالحی امیری در پایان با اشاره به ضرب‌المثل «شنیدن کی بود مانند دیدن»، گفت: ما صادقانه از دوستان کشورهای مختلف جهان که به ایران سفر می‌کنند، استقبال می‌کنیم تا زیبایی و غنای فرهنگی این سرزمین را از نزدیک ببینند، جذابیت ویژه فرهنگی آن را از نزدیک لمس کنند و دوستی و صداقت و میهمان‌نوازی مردم ایران را احساس کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت