تا ۶ آبان ماه ؛

برگزاری نمایشگاه آثار فیگوراتیو از ناصرالدین شاه در گالری شکوه

عصر نمایشگاه- نمایشگاه نقاشی های مهرداد جمشیدی عصر جمعه ۳۰ مهر ماه در حالی در گالری شکوه آغاز به کار کرد که در این نمایشگاه از تصاویر ناصرالدین شاه تا کاتوزیان روی بوم نقاشی، نقش بسته است.

برگزاری نمایشگاه آثار فیگوراتیو از ناصرالدین شاه در گالری شکوه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، مهرداد جمشیدی در جدیدترین نمایشگاه خود که این روزها در گالری شکوه برپاست 23 اثر رئال را که تمی اجتماعی دارند با تکنیک رنگ روغن، مداد و مداد رنگی بر روی بوم و کاغذ به تماشا گذاشته است.

    نقاشی های وی به لحاظ موضوعی، محتوایی و تکنیکی متنوع هستند. در واقع این نمایشگاه مروری بر بیش از یک دهه آثار جمشیدی تا به امروز است و شامل نقاشی های فیگوراتیو، منظره و پرتره هایی است که وی در سال‌های گذشته تا به امروز به تصویر کشیده است.

    با تماشای آثار نمایشگاه، کارهایی را هم می توان دید که هنرمند فیگور و پرتره افراد معروفی نظیر ناصرالدین شاه و استاد مرتضی کاتوزیان به تصویر کشیده است . در واقع در این سال ها جمشیدی روش ها و کارهای متفاوتی را تجربه کرده و در نهایت در نمایشگاه حاضر در گالری شکوه کارهای متعددی را به تماشا گذاشته است.

    مهرداد جمشیدی درباره نحوه خلق آثارش با بیان اینکه از قبل درباره روند شکل گیری آثار فکر می کنم و سپس اسکیس کار زده می شود، گفت: گاهی اسکیس ها در روند کار بر حسب ترکیب بندی ها که شامل فرم، سطح و سایه روشن است تغییر می کند و در نهایت رنگ می شود و کمپوزیسیون و هارمونی درستی روی کار قرار می گیرد. همیشه  روی سوژه ها و نورپردازی ها فکر می کنم و اتودهایی با مداد می زنم، از خط خطی ها شروع می‌کنم تا به شکل تکمیلی خودش برسد.

    او در بعضی آثار از عکس هایی برای به تصویر کشیدن سوژه مورد نظرش  کمک می گیرد و برای ثبت جزییات در برخی آثار فیگوراتیو و یا منظره که به صورت رئال کار شده از آن ها استفاده می کند. وی درباره این روش اضافه کرد: در برخی از کارها از عکس بهره گرفته ام اما صرفا عکس به تنهایی نبوده و از خلاقیت خودم در تغییر نور، سایه و ترکیب بندی ها نیز  استفاده کرده ام. عکس در این آثار به عنوان یک وسیله مانند رنگ و قلمو برای من بوده است و به عنوان یک وسیله در کار استفاده شده تا به نتیجه نهایی برسم.

    جمشیدی درباره نقاشی های فیگوراتیو که تعداد زیادی از آثار این نمایشگاه را به خود اختصاص داده است ،گفت: در  بعضی آثار فیگوراتیو چیدمان انجام داده ام و به نوعی صحنه آرایی کرده ام و از حضور افراد در آتلیه ام بهره گرفته و برای رنگ ها از سوژه اصلی استفاده کرده ام  و تنها برای اتود اولیه کار وثبت  بعضی از جزییات از عکس استفاده کرده ام.

    هنرمند در این نمایشگاه نقاشی هایی از مناظر زیبایی از کلاردشت و استانبول ترکیه را به تماشا گذاشته است، او این مناظر را بر اساس سفرهایی که به این مناطق داشته انتخاب کرده است  و معتقد است: برای نقاشی کردن این مناظر انتخاب هایی از پیش تعیین شده نداشته و این آثار شامل مکان هایی است که سفر کرده و به آن ها علاقمند شده است. رنگ ها و حال و هوای این مناظر وی را تحت تاثیر قرار داده و کاربر روی آن ها را شروع کرده است.

    وی در سالن بالایی گالری شکوه پرتره هایی با عنوان «چهره ناصرالدین شاه» ،« مرتضی کاتوزیان»، « مجید قسیمی»، «پدر» و ... را با تکنیک مداد، مداد قهوه ای و مداد رنگی بر روی کاغذ با حاشیه های مستطیل و دایره ارائه داده است.

    او که از سال 69  آموزش طراحی را نزد استاد مرتضی کاتوزیان آغاز کرده است، افزود: طراحی و تکنیک های مختلف رنگی از گواش تا رنگ روغن را نزد استاد کاتوزیان آموزش دیدم. فکر می کنم بیشترین تاثیر رنگ روغن را از کلاس استاد گرفتم.

    جمشیدی که سالهاست نقاشی تدریس می کند، با اشاره به اهمیت کمی که این روزها هنرجویان به طراحی می دهند گفت: اصل هنر نقاشی طراحی است. قبل از این که یک تابلو خلق شود باید اسکیس های زیادی زده شود و برای کار طراحی شود و در حین طراحی نقاش تصمیم بگیرد که تابلو را در اجرای پایانی به چه شکل به اتمام برساند. تغییراتی که در کار لحاظ می شود را باید در طرح متوجه شد. از نظر من پایه اولیه نقاشی طراحی است و نه تنها در نقاشی بلکه در طراحی صنعتی، معماری و مجسمه سازی حتما باید با طراحی فرم و حجم آشنا بود. طراحی تنها شامل خطوط محیطی نیست و شامل ساختمان، کاراکتر ، حجم و سایه روشن هایی است که فرم را تشکیل می دهد.

    مهرداد جمشیدی کارشناسی گرافیک دارد. او از سال 69 آموزش هنر نقاشی را نزد استاد مرتضی کاتوزیان آغاز کرده است. وی از سال 72 تدریس نقاشی کرده است و از سال 80 در آتلیه شخصی اش «آکادمی مهر»هنر نقاشی را به شیوه رئال آموزش می دهد. جمشیدی تاکنون در سه نمایشگاه گروهی شرکت داشته است و این اولین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می شود.

    نمایشگاه نقاشی های مهرداد جمشیدی تا یازدهم آبان ماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعات 16 تا 20  در گالری شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلواراندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک 19 دیدن کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت