در آیین افتتاح غرفه کشورمان در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد عنوان شد

چاپ سالانه بیش از ۷۰ هزار عنوان کتاب در ایران

عصر نمایشگاه- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین افتتاح غرفه کشورمان در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد، گفت: ایران، هم اکنون با نشر سالانه بیش از هفتاد هزار عنوان کتاب در زمره کشورهای بزرگ ناشران کتاب در جهان است.

چاپ سالانه بیش از ۷۰ هزار عنوان کتاب در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، 'ولادان ووکوساولیویچ' وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی، 'راسیم لیاییچ' معاون نخست وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و ارتباطات صربستان، 'مجید فیهم پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و 'ابوذر ابراهیم ترکمان' رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان،حضور داشتند.
    غرفه کتاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه، توسط 'ولادان ووکوساولیویچ' وزیر فرهنگ صربستان و 'ابوذر ابراهیمی ترکمان' رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات کشورمان افتتاح شد.
    رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین افتتاح غرفه کتاب ایران در این نمایشگاه، گفت: امیدوارم فرصت پیش آمده در این رویداد بزرگ فرصت بیشتری را برای شناخت دو ملت بزرگ و با فرهنگ ایران و صربستان از یکدیگر فراهم کند.
    ابوذر ابراهیمی ترکمان افزود: ایران امروز با تولید سالانه بیش از هفتاد هزار عنوان کتاب در زمره کشورهای بزرگ تولید کننده کتاب در جهان است. اگر نسبت بین کتاب و آگاهی و دانش را در نظر بگیریم ایران امروز در ردیف کشورهایی است که در تولید فرهنگ و دانش جهان سهم دارند.
    وی اظهار داشت: کشورهای معدودی در جهان در جدول تولید علم حضور دارند و ایران یکی از این کشورهاست. ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، همانند تعداد زیادی از کشورهای جهان در تولید علم سهمی نداشت اما امروز یک و نیم درصد از علم جهان در ایران تولید می شود.
    وی در ادامه گفت: بنا بر گزارش های رسمی در مقاطعی سرعت رشد علم در ایران 12 برابر متوسط تولید علم جهانی بوده و این پیشرفت البته در حوزه نشر کتاب نیز چهره نشان داده است.
    رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: در دین مبین اسلام اهمیت کتاب و کتابخوانی به اندازه ای است که کتاب در زمره مطهرات و پاک کننده هاست. از این رو ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی در زمره وظایف دینی است.
    'ولادان ووکوساولیویچ' وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان نیز در این آیین گفت، در غرفه ایران می توان کتاب هایی را برای خردسالان، تاریخ ایران و همچنین کتاب های شاعران معروف ایرانی پیدا کرد.
    وی همکاری صربستان و ایران را در زمینه فرهنگی و همچنین چاپ و نشر، فیلمبرداری و ترجمه را بسیار خوب دانست و به فضای مناسب برای گسترش این همکاری ها اشاره کرد.
    وی همچنین از شهروندان بلگرادی و میهمانان صربستان برای بازدید از غرفه ایران دعوت کرد.
    'نرگس آبیار' نویسنده و کارگردانی ایرانی نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد گفت: در ایران تقریبا تمامی کتاب های مطرح جهان اینک ترجمه و منتشر می شود.
    وی افزود: پیشینه کتاب نویسی در ایران به قرن ها قبل باز می گردد، به زمانی که کتاب ها روی سنگ و بعد روی پوست حیوانات نوشته می شد. ترجمه کتاب نیز به دوران هخامنشیان در ایران می رسد یعنی حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح.
    وی در ادامه به نقش مهم و ارزشمند زنان در کشورمان اشاره کرد و گفت: زنان ایرانی از دهه بیست شمسی قلم به دست گرفتند و نویسندگی را آغاز کردند و مفتخرم که اعلام کنم طبق پژوهش های اخیر حضور زنان نویسنده در ایران اینک رو به افزایش است.
    وی افزود: امروزه در ایران در کنار هر 5 نویسنده مرد سه نویسنده زن وجود دارد که کتاب هایشان منتشر و مشتاقانه خوانده می شوند.
    جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه این دور از نمایشگاه بین المللی بلگراد و در غرفه ای به مساحت حدود 300 متر مربع، افزون بر کتب مختلف، صنایع دستی و مینیاتور نیز به معرض نمایش گذاشته است.
    در این نمایشگاه 450 ناشر بطور مستقیم کتب خود را به نمایش گذاشته اند که حدود 50 ناشر آن از کشورهای خارجی از جمله بلاروس، بوسنی و هرزگوین، هند، مجارستان، ژاپن، چین، روسیه، اسلوونی، کرواسی و مونته نگرو هستند.
    در غرفه کتاب ایران، سعی شده ادبیات معاصر ایران محور اصلی قرار گیرد.
    در این غرفه علاوه بر 100 عنوان کتابی که از زبان فارسی به زبان صربی ترجمه شده است، کتاب های دیگری نیز از جمله در باره فرهنگ، زبان و آثار تاریخی کشورمان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.
    در نمایشگاه بین المللی بلگراد، هشت عنوان کتاب ترجمه شده از زبان فارسی به زبان صربی رونمایی خواهد شد و چهار میزگرد در باره ادبیات ایران و صربستان، مانند ترجمه کتاب ادبیات صربستان در ایران، ترجمه کتاب ادبیات ایران در صربستان، دیدار دو فرهنگ: گفت و گوی دو رمان نویس از ایران و صربستان، دیدار دو فرهنگ: گفت و گوی دو نویسنده ادبیات کودکان برگزار می شود.
    همچنین هفت نویسنده و 10 تفسیرگر کتاب ایرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد حضور دارند.
    سخنرانی نویسندگان و مفسران ایرانی در زمره ادبیات و هنر سینمای ایران در دانشگاه های بلگراد نیز از دیگر برنامه های ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد است.
    همچنین دو تصویرگر برای نمایش تصویرگری کتاب در ایران در دو کارگاه در نمایشگاه، برنامه نقالی از شاهنامه فردوسی، برنامه داستان گویی شفاهی از داستان های ایرانی در غرفه ایران برای کودکان و نوجوانان، برگزاری هفته فیلم ایرانی در موزه سینمای یوگسلاوی در بلگراد از دیگر برنامه های کشورمان در روزهای نمایشگاه کتاب بلگراد است.
    نمایشگاه عکس ایران امروز، نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب ایرانی، نمایشگاهی از آثار ایرانی ترجمه شده به زبان صربی یا درباره ایران شناسی که در کتابخانه شرق شناسی دانشگاه بلگراد وجود دارد، نیز از برنامه های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب خواهد بود.
    همچنین رونمایی آخرین شماره مجله «نور» رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد که 26 سال از نشر آن می گذرد، از جمله اقدامات فرهنگی ایران در این نمایشگاه محسوب می شود.
    دو نمایشگاه عکس و هنرهای تجسمی و چند برنامه دیگر در حاشیه نمایشگاه کتاب بلگراد برنامه ریزی شده است.
    قرار است کتاب 'علی اکبر ولایتی' با عنوان «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» که توسط مرکز علوم دینی قم در بلگراد ترجمه و به چاپ رسیده نیز در نمایشگاه کتاب بلگراد رونمایی شود.
    نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد از نظر رده بندی دومین نمایشگاه مهم کتاب در اروپا پس از فرانکفورت و مهمترین نمایشگاه کتاب در منطقه بالکان به شمار می رود.
    این نمایشگاه تا یکشنبه آینده پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت