نمایشگاه کتاب بلگراد ۲۰۱۶ ؛

بازدید علاقمندان به ادبیات و فرهنگ ایران از غرفه کشورمان در نمایشگاه کتاب بلگراد

عصر نمایشگاه- ارایه مطالب و سخنانی در مورد سروده های منتخب از شاهنامه فردوسی توسط اساتید دانشگاه های بلگراد و پژوهشگران در این زمینه، بازدید کنندگان بسیاری را به غرفه ایران در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد کشاند.

بازدید علاقمندان به ادبیات و فرهنگ ایران از غرفه کشورمان در نمایشگاه کتاب بلگراد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا، سروده های منتخب از شاهنامه فردوسی با عنوان «رستم و سهراب» که توسط 'فهیم بایراکتارویچ' ترجمه شده و توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان به چاپ رسیده است، با همکاری 'لیلیانا بوگئوا سدلار' استاد دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه بلگراد، 'سرجان مارکوویچ' نویسنده و ناشر صرب و 'پریسا سیمین مهر' یکی از پژوهشگران و نقالان شاهنامه فردوسی در حضور بازدیدکنندگان علاقمند به فرهنگ و ادبیات کشورمان معرفی شد.
    پریسا سیمین مهر طی توضیحاتی برای علاقمندان این آثار گفت: جایگاه شاهنامه بین مردم ایران نه تنها به دلیل زیبایی روند داستان های آن است، بلکه منبع غنی از حکمت، فلسفه، عرفان، آداب و آیین و فرهنگ ایرانیان باستان تا عصر فردوسی را به نمایش می گذارد.
    وی افزود: شاهنامه جز اینکه به لحاظ فنی در ادبیات ارزش فراوانی دارد، در عین حال به علت داشتن زبانی ساده برای عموم مردم قابل فهم است و می توان از ریزترین آداب و رفتار از جمله احوال پرسی ها و آیبن های جوان مردی، گذشت ها و مهربانی ها را در آن دید و لمس کرد.
    این پژوهشگر اظهار داشت: من طی این پانزده سال همیشه شوق شنیدن داستان های شاهنامه را بین مردم دیده ام و همین امر موجب اشتیاق من برای ادامه تلاش است. شاهنامه شرح دلاوری ها و افتخارات مردم ایران زمین است که همیشه برای ما تازگی دارد.
    'لیلیانا بوگئوا سدلار' و 'سرجان مارکویچ' همچنین در این مراسم با شکوه طی سخنانی به شرح ادبیات و فرهنگ و به ویژه داستان های رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی پرداختند و گفتند که فردوسی و دیگر شاعران ایرانی برای همه آشنا هستند و در صربستان علاقمندان زیادی دارند.
    مارکوویچ که نویسنده و ناشر است، با اشاره به سفرهای خود به ایران و علاقه مندی به فرهنگ و ادبیات کشورمان؛ خواستار ادامه چنین نشست هایی در نقاط مختلف صربستان برای معرفی شاعرین و فرهنگ ایران شد.
    پرفسور 'بوگوئوا سدلار' نیز با توضیحاتی درباره شاهنامه فردوسی و اشاره به سفرش به ایران گفت: ایرانی های میهمان نواز به شعر خواندن و شعر سرودن بخصوص دکلمه علاقه وافری دارند و از اینکه برای ایراد سخنانی در باره فردوسی شاعر بزرگ ایران دعوت شدم بسیار خرسندم.
    شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد روز یکشنبه دوم آبان ماه آغاز به کار کرد و تا نهم آبان ماه ادامه دارد.
    غرفه ایران در این نمایشگاه با مساحت 300 مترمربع، در روز اول نمایشگاه با سخنان «ولادان ووکوساولیویچ» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان و 'ابوذر ابراهیمی ترکمان' رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و 'مجید فهیم پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد افتتاح شد.
    غرفه جمهوری اسلامی ایران بعنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد، بازدیدکنندگان زیادی داشته و 'ملادن شارچویچ' وزیر آموزش و پرورش صربستان از جمله شخصیت های سیاسی، فرهنگی است که از غرفه ایران بازدید کرد.
    همچنین در این چند روز در نمایشگاه و مراکز فرهنگی و دانشگاهی صربستان در بلگراد، نشست های مختلفی بین نویسندگان و مؤلفین ایرانی و صربستانی برگزار شد که در این نشست ها درباره همکاری در ترجمه و نشر کتاب از زبان فارسی به صربی و بالعکس گفت وگو و تبادل نظر شد.
    در حاشیه این نمایشگاه، تفاهم نامه همکاری بین معاون انتشارات و تولید فنی موسسه الهدی، معاون بازرگانی گروه انتشاراتی الهدی و رئیس اتحادیه ناشران صربستان و رئیس انتشارات لاگونا و نماینده اتحادیه ناشران صربستان به امضا رسید.
    نمایشگاه کتاب بلگراد در روز یکشنبه نهم آبان با برپایی مراسم خاصی که طی در آن کتاب سفید از طرف کشور میهمان امسال یعنی ایران به کشور میهمان سال آینده نمایشگاه کتاب بلگراد که آلمان، سوئیس و اتریش (کشورهای آلمانی زبان) خواهند بود تحویل داده خواهد شد؛ به پایان می رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت