ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در عمان ( ۱۶ )

همکاری خوب عمان و ایران برای خروج از اقتصاد تک محصولی

عصر نمایشگاه- تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله طرح های و برنامه هایی است که می تواند در خصوص کشور همسایه و مسلمان عمان دنبال نمود. مردم این کشور مردمی مهمان دوست و علاقمند به توسعه همکاری با ایران هستند، رفتار و خصوصیات و خلقیات عمانی ها قابل تمجید است و مصاحبت و همکاری با آنها لذت بخش و امیدوار کننده است.

همکاری خوب عمان و ایران برای خروج از اقتصاد تک محصولی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ، این کشور کوچک عربی که اقتصاد متکی به نفت دارد در صدد توسعه ظرفیت های اقتصای خود و خروج از اقتصاد تک محصولی است.

    گفتنی است ؛جمهوری اسلامی ایران به دلیل ظرفیت های تولیدی خود که در سالهای پس از انقلاب در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی ایجاد نموده است می تواند شریک خوبی برای عمانی ها در ظرفیت سازی و تولید و گسترش علایق و همکاری ها در همه زمینه ها باشد.

    همچنین تأملی بر لیست شرکت ها و پروژه های خدمات فنی  و مهندسی ایران در کشور عمان در طی ده سال گذشته، بیانگر مشارکت خوب ایرانی ها در اجرای پروژه های مرتبط با صنعت برق، تابلوهای برق، سیستم های صنعت آب و فاضلاب، کمپرسورها، پانل های الکتریکی، صنعت ساختمان، جاده، باند فرودگاه، خودریی، خدمات مشاوره ای نیروگاه برق، بندرگاه، ماهیگیری، طراحی و ساخت نیروگاه گازی و پالایشگاهی و غیره می باشد، چنانچه اعتبارمنسجم و متکی بر تبادل اطلاعات در بخش های شناسایی پروژه ها و تطبیق ظرفیت بنگاه های دوطرف برای اجرای این پروژه ها صورت گیرد می توان امیدوار بود که شاهد حضور بیشتر ایرانی ها در اجرای پروژه های مورد نظر عمانی ها باشیم.

    در مذاکرات با وزیر تجارت عمان مقرر و موافقت شد در بخش اطلاع رسانی از نیازها و پروژه ها فرصت های بیشتری را برای شرکت های خصوصی فراهم آوریم. عمانی ها به بخش خصوصی و نقش آنها در توسعه روابط اقتصادی خیلی تاکید دارند و ماهم امیدواریم این فرصت ها را بیشتر از گذشته برای بخش خصوصی ایرانی فراهم آوریم.

    صندوق سرمایه گذاری عمان که به عنوان نمونه در یک سرمایه گذاری مشترک با ایران خودرو موافقت نمود، در خصوص مونتاژ و تولید قطعات، چند مدل خودرو سواری با ایران خودرو همکاری نماید. بهانه ای شد تا در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره این صندوق که مسئولیتی مشابه صندوق توسعه ملی ایران دارند و از محل درصدی از درآمد های نفتی عمان شکل گرفته اند به سایر پروژه ها و زمینه های همکاری همچون محصولات کشاورزی عمان، توریسم مورد نظر کشور در حوزه های نفتی، گازی و پتروشیمی و غیره بپردازیم و  در نهایت توافق شد که کارگروهی متشکل از مسئولین این صندوق و طرف های ایرانی، پروژه های قابل عرضه برای سرمایه گذاری در عمان و ایران ارایه شود.

    مقامات این صندوق ظرف ده روز آینده( احتمال 8 فوریه ) به ایران خواهند آمد و فرصتی مناسب می باشد تا در جلسه ای  با حضور علاقمند و صاحب نظران طرح های مشترک سرمایه گذاری برای استفاده از ظرفیت های مالی این صندوق به بحث و جمع بندی گذاشته شود.

    بنابراین محور دوم از تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه در گرو توسعه سرمایه گذاری های مشترک برای پایدرای و قبات بیشتر روابط در بلندمدت می باشد. بخشی از امور اجرایی فعالیت های عمرانی، فنی و مهندسی و خدماتی در حال حاضر در عمان توسط سایر ملیت ها  همچون هندی ها پاکستانی ها، بنگلادشی ها، فلیپینی ها و لبنانی و مصری و غیره انجام می شود.

    عمانی های علاقمند از خدمات تخصصی ایرانیان نیز به خوبی استفاده می کنند و در حال حاضر در خصوص خدمات پزشکی تخصصی همچون جراحی چشم، کلیه و پلاستیک تمایل دارند که ایرانیان متخصص و با شهرت در قالب برنامه های دوره ای در بیمارستان های عمان خدمت نمایند و باشهرت و نام نیکی که از اجرای این گونه خدمات به وجود می آورند زمینه ساز شکل دهی کلینیک های تخصصی و بیمارستانی در عمان شوند.

    اینگونه خدمات، به عنوان یک نمونه فرصت در بخش خدمات رسانی به مردم عمان قابل طرح است و چنانچه به ظرفیتها و توانایی های ایرانی ها توجه کنیم در سایر بخشها نیز قابل توسعه است ، توجه به  اینگونه همکاریها در تعمیق یافتن روابط این دوکشورضروری است.

    همچنین چالش نرخ دستمزد که سایر کشورها چون هندوستانی ها و بنگلادشی ها با حداقل نرخ دستمزد به ارائه اینگونه خدمات می پردازند طرف های ایرانی را وادار می کنند که خدمات رسانی در این بخش ها بایستی فوق تخصصی و از عهده سایر کشورهای حاضر در منطقه امکان پذیر نباشد.

    بنابراین توسعه ظرفیت های نیروی انسانی با انجام کار و ارائه خدمات در عمان می تواند محور دیگری از تنوع بخشی به پیوندهای اقتصادی ایران با کشور عمان باشد .

    راه اندازی خط کشتیرانی بین ایران و عمان که در حال حاضر دو هفته یکبار در تردد است فرصت خوبی را برای شرکتهای دوطرف در تبادلات اقتصادی به وجود آورده است که در صورت توسعه همکاریها این ظرفیتها در بخش هوایی نیز قابل توسعه است و میتوان لجستیک و خدمات مورد نیاز صادرات را پوشش دهد.

    شایان ذکر است ؛ارائه خدمات اعتبار خریدار از سوی بانکهای ایرانی، پوشش خدمات صندوق های ضمانت صادرات دوکشور، روابط کارگزاری بین بانکها، همکاری و توسعه اتاق های دوکشور نیز همگی میتواند در تحکیم روابط دو کشور ایران و عمان ایفای نقش نماید.

    *دکتر مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت