در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز ؛

نمایشی دانش‌بنیان به برکت «ربع‌رشیدی»

عصر نمایشگاه- در روزهای اخیر چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر برگزار شد. در این رویداد که با مشارکت گسترده پژوهشگران و نخبه‌های علمی کشور همراه بود، بیش از ۱۷۰۰ طرح فناورانه و دانش‌بنیان، ارائه شد.

نمایشی دانش‌بنیان به برکت «ربع‌رشیدی»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از گسترش تجارت ، در این دوره از نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز علاوه بر طرح‌های مبتکران، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی، بیش از 500 طرح از سایر استان‌های دیگر و 16 طرح از کشورهای خارجی نیز در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شد. منطقه ویژه ربع‌رشیدی با هدف تحقق جامعه و اقتصاد دانایی‌محور و هم‌افزایی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شد.
    این منطقه محدوده خاصی ندارد بلکه تنها 10 نقطه از شهر به‌عنوان کانون‌های توسعه و فناوری تعیین شدند. برنامه‌های منطقه ویژه علم و فناوری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مشخص است. تلاش‌هایی در راستای ایجاد هم‌افزایی بین عناصر موجود در منطقه ویژه علم و فناوری انجام شده است. برگزاری این نمایشگاه یکی از نمودهای مهم پیوندی و تحقق اقتصاد مقاومتی است. بیش از 220هزار نفر دانشجو، 3500 نفر هیات علمی و 80 مرکز پژوهشی در راستای تحقق اهداف منطقه ویژه ربع‌رشیدی به‌صورت هم‌افزا با صنایع استان فعالیت دارند.

    همزمان با برگزاری این نمایشگاه، جشنواره‌های نانو، ایده تا کسب‌وکار و شهر خلاق نیز برگزار شد و برای نخستین بار در کشور امکان فروش محصولات دانش‌بنیان در این نمایشگاه به وجود آمد. در این رویداد از کشورهای خارجی همچون فرانسه، ترکیه، اتریش، مالزی و چین برای بازدید نمایندگانی حضور داشتند. ضمن اینکه 16 طرح فناوری جدید نیز از 24 کشور خارجی به چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو تبریز ارسال شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. نمایشگاه بزرگ تبریز سالن‌های امیرکبیر، آذربایجان و پروین اعتصامی را برای برگزاری شکوهمند این رویداد در نظر گرفت تا مخاطبان بین‌المللی از کشورهای مختلف، شاهد قدرت‌نمایی علمی در ایران باشند.

    اقتصاد مقاومتی می‌تواند الگویی برای همه کشورها باشد
    وزیر کشور به‌عنوان مهمان ویژه این رویداد در چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز با بیان اینکه باید اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان الگو، روش و شیوه مناسب در امر توسعه مبتنی بر اراده ملت‌ها به عرصه جهانی ارائه کنیم، گفت: اقتصاد مقاومتی در صورت موفقیت، که تاکنون نیز موفق بوده است، می‌تواند الگوی مناسبی برای همه کشورها باشد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: دنیای اسلام امروز نیازمند قدرت است و اقتصاد مقاومتی، منشا قدرت و سرمایه اصلی کشورهای اسلامی خواهد بود.

    وی خاطرنشان کرد: امروز که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند رییس‌جمهور و هیات دولت به دنبال تحقق آن هستند و بر ما وظیفه است این موضوع را با تمام توان پیگیر باشیم. وی گفت: دولت بعد از فرمایش و دستور رهبر معظم انقلاب با اراده بسیار زیاد این موضوع را در برنامه کاری خود اعم از بودجه و همه تصمیمات اقتصادی قرار داده است. وی ادامه داد: هدف‌گذاری بسیار دقیقی در همه عرصه‌ها شکل گرفته و مردم به‌عنوان اصلی‌ترین محور اقتصاد مقاومتی مدنظر هستند و باید به دنیا ثابت کنیم ایران با ایمان مردم خود، قادر به پشت‌سر گذاشتن مشکلات است. رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در مقابل نسل انقلاب و کنونی و آیندگان کشور متعهدیم که کشور را به اوج سرافرازی و پیشرفت برسانیم، افزود: از منظر منابع طبیعی، ایران سرشار از امکانات و از منظر علم و فناوری سرشار از نبوغ و انسان‌های خلاق است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

    وی افزود: در 3سال گذشته و در حوزه‌های مختلف شاهد پیشرفت‌های خوبی هستیم و هر روز شاهد خلاقیت‌ها و نوآوری‌های جدیدی هستیم و این نمایشگاه نشان‌دهنده علم، فناوری و ایمان و انگیزه شماهاست که «ما می‌توانیم» را به نمایش می‌گذارد. وی با بیان اینکه در 38 سال گذشته مشکلات زیادی برای ما ایجاد شد که می‌توانست کشورمان را در بن‌بست عظیمی قرار دهد، گفت: با تکیه بر خداوند متعال و پشتوانه عقلی و عملی همه آنها را شکستیم.

    رحمانی‌فضلی افزود: هیچ بن‌بستی در زندگی و عالم هستی نیست به شرطی که خلاقیت‌ها را با عقلانیت، فکر، علم و دانش در همه عرصه‌ها به‌کار بریم. وی خاطرنشان کرد: فلسفه خلقت علم، بهبود زندگی بشر است از این‌رو ضروری است در جهت افزایش بهره‌وری و تنظیم روابط صحیح از علم استفاده کنیم و در این بین باید قدردان کسانی باشیم که در شرایط کنونی در عرصه علم و فناوری فعالیت می‌کنند. اقتصاد مقاومتی بدون توجه به فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست

    استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز با بیان اینکه پژوهش باید برای تولید ثروت باشد، گفت: اقتصاد مقاومتی بدون توجه به فناوری‌های پیشرفته، پژوهش و دانش‌بنیان کردن تولید امکان‌پذیر نخواهد بود. اسماعیل جبارزاده افزود: افتخار داریم که استان آذربایجان‌شرقی در دولت تدبیر و امید به استانی پیشرو در امر توسعه و تجاری‌سازی پژوهش‌ها تبدیل شده است.

    وی با اشاره به افتتاح بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در منطقه آزاد ارس، گفت: این طرح یکی از دستاوردهای علم و فناوری است که نتیجه آن 10برابر شدن تولید نسبت به روش‌های سنتی است. استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه همه طرح‌های ارائه شده در نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته تبریز قابل عرضه به بخش تولید است، افزود: این نمایشگاه را همه سال با قدرت بیشتر برگزار خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه بخشی از این طرح‌ها در فن‌بازار نمایشگاه بین‌المللی تبریز به فروش خواهد رسید، گفت: استان آذربایجان‌شرقی با بهره‌مندی از ظرفیت پژوهشگران خود در فن‌بازار تهران نیز شرکت خواهد کرد.

    حضور 25 استان در ربع‌رشیدی
    مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز نیز با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی تبریز رتبه نخست را در حوزه صنعت و اقتصاد مقاومتی کسب کرده و این نمایشگاه از دیرباز میزبان جشنواره‌های مختلف بوده، گفت: شرکت‌کنندگانی از 25 استان کشور در چهارمین نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز حضور یافته‌اند. حبیب ماهوتی ادامه داد: به‌طور قطع با برگزاری چنین نمایشگاهی، شاهد پیشرفت‌ها و گشایش‌هایی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم بود.

    این فعال ارشد در صنعت نمایشگاهی همچنین گفت: منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی با هدف ایجاد فضای تعامل برای عرضه‌کنندگان و خریداران فناوری و با مشارکت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف)، استانداری آذربایجان‌شرقی، سازمان برنامه و بودجه استان و نمایشگاه بین‌المللی تبریز ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، در 4سال اخیر اقدام به برگزاری نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی فناوری‌های نو و پیشرفته ربع‌رشیدی تبریز کرده است.

    ماهوتی همچنین درباره دلایل اصلی برگزاری این رویداد اظهار کرد: بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب‌وکار (تجاری‌سازی)، شناسایی توانمندی‌های پژوهشی و فناوری و بسترسازی برای کاربردی کردن آن، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه و طرح‌ها و ایده‌های دانش محور، بسترسازی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان و فناوران با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجرایی، بسترسازی برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌سازی برای افزایش صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان، ایجاد شبکه ارتباطات تجاری میان شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان واحدهای تولیدی، جذب سرمایه‌گذاری (خارجی و داخلی) برای طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان، گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و ایجاد فضای کسب‌وکار برای نخبگان علمی و فناوری ازجمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.


    ارائه بیش از 1713 طرح فناورانه
    مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی نیز در این مراسم اعلام کرد: در سال 84 تعداد طرح‌های فناورانه 150 مورد بود که این مقدار در سال 94 به 900 طرح و در امسال نیز به 1713 طرح ارتقا یافته است. همه دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برای برگزاری این نمایشگاه کمک کرده‌اند. بدون اعتبار دولتی این نمایشگاه را برگزار کردیم که نمود کامل از همکاری و مردمی بودن اقتصاد است. ایجاد ستادهای توسعه فناوری یکی از الزامات در زمینه رشد این برنامه است. علی جهانگیری تصریح کرد: هر کدام از این ستادها به طور سازماندهی شده در حوزه‌های مختلف امکاناتی دارند که ما نیز با تعریف شبکه‌های فناوری مختلف، برش‌های سطحی را سازماندهی کرده و با دور هم جمع کردن عوامل بدون ریالی اعتبار، پروژه‌های مشترکی را به مرحله اجرا رساندیم.

    دومین برنامه در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد نهادهای زیرساختی است. بذر اقتصاد دانش‌بنیان در هر زمینی نمی‌روید و اکوسیستم خاصی می‌خواهد. مسئول برگزاری این رویداد بین‌المللی همچنین گفت: فن‌بازار دائمی در استان ایجادشده که تاکنون جلساتی هم برای پیدا کردن مشتری برای فناوری‌ها تشکیل شده است. ایجاد مرکز خدمات‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل 10 کانون و 4 پهنه به‌عنوان کانون تمرکز فناوری در رشته‌های خاص و تشکیل صندوق شکوفایی ازجمله دیگر اقدامات ما در راستای ایجاد نهادهای زیرساختی است. بخش سوم برنامه‌های منطقه ویژه ربع‌رشیدی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار در استان است. وی ادامه داد: در اردیبهشت امسال، 8 همایش تجاری‌سازی و توسعه فناوری با حضور صنعت، دانشگاه و سازمان‌های مختلف برگزار و نتایج خوبی ایجاد شد. همچنین بیش از 20 جلد کتاب در حوزه فناوری در منطقه ویژه چاپ شده است.

    ضمن اینکه 16 شرکت با 24 طرح از کشورهای دیگر چون اتریش، مالزی، ترکیه و فرانسه در این نمایشگاه شرکت داشتند. همزمان با این برنامه هفته نانو و جشنواره شهر خلاق نیز برگزار شد. وجه تمایز نمایشگاه فناوری‌های نو ربع‌رشیدی در مقایسه با نمایشگاه‌های دیگر این است که رویکرد ما تجاری‌سازی بوده و این نمایشگاه میدان عرصه تعامل عرضه و تقاضای فناوری است. به عبارت دیگر ما می‌خواهیم از فناوری به کسب‌وکار برسیم. جهانگیری با بیان اینکه منطقه ویژه ربع‌رشیدی با هدف تحقق جامعه و اقتصاد دانایی‌محور و هم‌افزایی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شد، افزود: این منطقه محدوده خاصی ندارد بلکه تنها 10 نقطه از شهر به عنوان کانون‌های توسعه و فناوری تعیین شدند.

    جهانگیری برگزاری این نمایشگاه را یکی از نمودهای مهم این هم پیوندی و تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بیش از 220هزار نفر دانشجو، 3500 نفر هیات علمی و 80 مرکز پژوهشی داریم که با در راستای تحقق اهداف منطقه ویژه ربع‌رشیدی به صورت هم‌افزا با صنایع استان فعالیت خواهند کرد. وی افزود: 16 شرکت با 24 طرح از کشورهای دیگر چون اتریش، مالزی، ترکیه و فرانسه در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. همزمان با این برنامه هفته نانو و جشنواره شهر خلاق برگزار می‌شود.

    مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی تبریز، نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های نو و پیشرفته را میدان تعامل صنعتگران و فناوران عنوان کرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم که هر دو طرف را بیش از پیش در این جشنواره دور هم جمع کرده و در راستای تحقق اهداف فناورانه تلاش کنیم. این رویداد از 20 تا 23 آبان 1395 در شهر تبریز دایر بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت