تبریز؛

نمایشگاه رونمایی از ۵۰ اثر استاد مقبلی در تبریز

عصر نمایشگاه- اعطای نشان درجه یک هنری ازطرف وزارت فرهنگ وارشاداسلامی، سنت حسنه ای است تاهنرمندان برجسته کشور در رشته های مختلف هنری تکریم شوند؛ آئین تجلیل ازمقام هنری'ابراهیم مقبلی' هنرمند برجسته نقاشی کشور و دارنده نشان درجه یک هنری نیز اتفاقی مبارک ازاین دست رویدادهاست.

نمایشگاه رونمایی از ۵۰ اثر استاد مقبلی در تبریز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ، آئین تجلیل از مقام شامخ هنری استاد ابراهیم مقبلی به عنوان یکی از برجستگان هنر نقاشی که یکشنبه شب در تبریز برگزار شد، اقدام ارزشمندی است که ازسوی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی آذربایجان شرقی باشرکت جمعی ازبزرگان عرصه هنر و فرهنگ برگزار شد تا عبارت اثرگذار 'بزرگان را در حین حیات قدر بدانیم' تجلی عینی یابد.

    همچنین برگزاری این قبیل آئین ها که خوشبختانه در سال های اخیر به یک رویه تبدیل شده است، موجب می شود جامعه تا حد زیادی با قدر و منزلت هنرمندان آشنا شود و برگزیدگان ایران اسلامی در حوزه های مختلف، انرژی مضاعفی برای ادامه راهی که برگزیده اند، پیدا کنند.

    استاد ابراهیم مقبلی که به تازگی موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، ازجمله نقاشان صاحب سبکی است که به گفته سرشناسان این حوزه هنری، 'آثارش در قاب نمی گنجد'.

    آثار استاد مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و درموزه برلین آلمان و موزه باکو به نمایش گذاشته شده است، ضمن اینکه آثار وی در موزه هنرهای معاصر تهران نیز جلوه خاصی به این مکان هنری بخشیده است.

    مقبلی هنرمندی متواضع و از استادان برجسته و کم نظیر حوزه هنر نقاشی است و تصاویر هنرمندانه ای که وی در آثار خویش نقش زده، او را در زمره هنرمندان نامدار معاصر قرار داده است.

    استاد مقبلی فرزند خلف نقاشان بنام خطه آذربایجان همچون سلطان محمد ها و معاصران آنها مانند میرمصور، رسام ارژنگی و علی اکبر یاسمی و دهها نام و عنوان دیگر شناخته شده این عرصه زیبایی شناختی است و جایگاه ویژه ای در پیشبرد هنر نقاشی کشورمان دارد.

    این استاد ساده و بی پالایش درمیان دوستداران و اصحاب هنر در آئین تجلیل از مقام هنریش مثل همیشه خضوع پیشه کرد و جز تشکر از برگزار کنندگان برنامه و شرکت کنندگان سخنی نگفت.
    استاد مو سپیده کرده حوزه نقاشی کشورمان نبوغ بالای هنری دارد و جزو ستارگان آسمان رشته نقاشی ایران بشمار می رود.
    'ابرهیم مقبلی' با بیان اینکه چیز زشت و بی ارزشی در دنیای هنر وجود ندارد، به خبرنگار ایرنا می گوید: از اشیاء و اجسام به ظاهر بی ارزش می توان با خلاقیت ابتکار و زاویه نگاه هنرمندانه، اثر هنری زیبا و ماندگاری خلق کرد.

    وی اضافه می کند: زیبایی گل را همه می بینند و آن را باارزش می دانند اما کسی توجهی به خار گل یا پشته خاری در بیابان ندارد؛ هنر آن است که بتوان از آن پشته خار هم زیبایی و اثر هنری آفرید.

    استاد مقبلی گفت: برخی مواقع اساس اثر هنری چیزهای بی ارزشی است که در واقع با توانایی خلقت هنرمند به اثری ارزشمند مبدل می شود، چنانکه برخی از آثار هنری من بر همین مبنا به اثر هنری تبدیل شده و در موزه هنرهای معاصر تهران و موزه های کشورهای خارجی ماندگار و مورد استقبال واقع شده است .
    وی می افزاید: اگر خوب به طبیعت نگاه کنیم می توان از همین طبیعت آثار هنری کم نظیری خلق کرد که ماندگار شود و این نگرش می تواند در قالب های مختلف سنتی،هم مدرن و تلفیقی باشد .

    وی درباره پیشینه فعالیت هنری اش اظهار کرد: از 55 سال پیش تاکنون سبک مدرن ،رئال و امپرسیون ،رنگ روغن و غیره در حوزه نقاشی کار کرده ام .
    این هنرمند خلاق کشورمان معتقد است جوشش هنر منشاء مشابهی دارد و همانطور که شعر از دل و جان شاعر می جوشد و فطری است، نقاشی هم از ذهن انسان می تراود و به اثر زیبایی می بخشد.
    استاد بنام هنر نقاشی ایران می گوید: هیچ اثر هنری به صورت اتفاقی رخ نمی دهد بلکه پشتوانه فکری خلاقانه دارد.
    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در آئین تجلیل از مقام هنری استاد ابراهیم مقبلی گفت: امسال به سه چهره هنری برجسته استان متشکل از آشیق حسن اسکندری در حوزه موسیقی، مرسل محرمی در حوزه نگارگری و ابراهیم مقبلی در حوزه نقاشی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری اعطا شده است.

    علی اکبر صفی پور اظهار کرد: خوشبختانه هر سه پرونده ای که برای این منظور به وزارت ارسال شده بود، تائید شد و از بین 25 نشان درجه یک هنری کشور سه نشان به استان ما تعلق گرفت.
    وی افزود: پرونده های جدیدی برای سال آینده در حال آماده سازی است تا به وزارتخانه ارسال و در کمیته ویژه ای که برای موضوع اهدای نشان درجه یک هنری تشکیل شده است، بررسی شود.

    وی یادآور شد: تکریم و قدردانی از اصحاب فرهنگ و هنر یکی از مهمترین وظایف متولیان فرهنگ است و جامعه ای که نتواند قدرشناس بزرگان و شخصیت های برجسته و فرهیخته خود باشد نمی تواند، از فرهنگ و هنر خود در برابر هجمه ها محافظت کند.
    وی با اشاره به رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی هنرمندان برجسته و اصحاب فرهنگ، گفت: طرح بزرگداشت استادان و بزرگان آذربایجان و همچنین معرفی پیشینه گهربار این مرز و بوم در دستور کار این اداره کل است.

    به گزارش ایرنا ،در این مراسم همچنین از 50 اثر هنری استاد رونمایی و نمایشگاه هنری مقبلی افتتاح شد که تا پایان هفته جاری نمایشگاه ادامه خواهد داشت .
    ابراهیم مقبلی متولد 1317 شمسی تبریز و دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    سابقه هنری وی به بیش از 55 سال می رسد، از جمله فعالیت های وی می توان به تدریس در هنرستان های هنرهای زیبا و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اشاره کرد.
    تعدادی از آثار این هنرمند پیشکسوت و برجسته استان در موزه های برلین، باکو، موزه هنرهای معاصر تهران و کاخ سعد آباد و مقبرﺓ الشعراء تبریز نگهداری می شوند.
    وی در سال 1381 به عنوان پیشکسوت برگزیده ملی انتخاب شد و دارنده دهها جایزه در مسابقات مختلف هنری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت