استاندار خراسان شمالی:

نمایشگاه کتاب محور دانایی و معرفت الهی است

عصر نمایشگاه- استاندار خراسان شمالی برگزاری نمایشگاه کتاب در استان را حاصل تفکر و تجربه و اندیشه و معرفت گذشتگان و اندیشمندان امروزی دانست و گفت: نمایشگاه کتاب محور دانایی و معرفت الهی است.

نمایشگاه کتاب محور دانایی و معرفت الهی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، محمد رضا صالحی با اشاره به همزمانی برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب با هفته وحدت، گفت: همزمانی برگزاری نمایشگاه کتاب محور دانایی و معرفت الهی با هفته وحدت طلیعه امیدی در راه کسب معرفت الهی خواهد بود.

    وی با اشاره به این سخن از حضرت علی علیه السلام که "کسی که با کتاب ها آرامش می یابد هرگز آسایش از او سلب نمی شود، اظهار کرد: دین، فرهنگ و تاریخ ما اُنس و الفتی دیرینه و همیشگی با کتاب و کتابخوانی دارد و در قرآن و اسلام، کتاب و کتابخوانی از جایگاهی بس عظیم برخوردار است.

    نماینده عالی دولت با بیان اینکه کتاب، موضوع بسیار مهمی است، گفت: با این وجود  وضع کنونی کتاب در کشور، متناسب با شأن، سابقه و داعیه فرهنگی ایران و هدف های ترسیم شده برای جمهوری اسلامی نیست.

    صالحی کتاب را بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر دانست و افزود: کتاب به انسان ها کمک می کند تا میراث فرهنگی و ارزش های دینی و تاریخی خود را بشناسد و به آن ارج نهند.

    وی با تاکید بر اینکه خانواده اولین بنیان تاثیرگذار در جامعه به شمار می رود و  پدر و مادر نقش مهمی در شکل گیری عادات فرزندان خود دارند، نهادینه کردن عادت حسنه کتابخوانی را از زیباترین عاداتی است که با تدبیر و آینده نگری والدین  منجر به تربیت نسلی کتابخوان می شود.

    صالحی اظهار کرد: در این میان دانشگاه ها و آموزش و پرورش می توانند با برنامه ریزی های هدفمند به نیازهای روحی  دانشجویان و دانش آموزان پاسخ دهد و انگیزه مطالعه، شناخت فضائل اخلاقی، فکر کردن و لذت خواندن را برای آنها  فراهم کند.

    وی بیان کرد: در این راستا باید ساعت مطالعه وکتابخوانی در کلاس درس وتوسط معلم وبه روشی پویا وجذاب فضایی مفید را برای دانش آموزان فراهم کرد تا با فرهنگ کتابخوانی آشنا شوند.

    مقام عالی دولت در خراسان شمالی افزود: اما بدون شک محصولی، با عظمت و ارزش کتاب، درخور این است که تبلیغ بیشتری در رابطه با آن صورت گیرد تا افراد جامعه به کتاب خواندن تشویق شوند و این فرهنگ به صورت عادت در میان اقشار مختلف جامعه نهادینه گردد.

    وی اظهار کرد: اقشار جامعه از مردان و زنان شهری و روستائی و شاغلین و همه کسانی که قادر به خواندن هستند باید با کتاب مانوس شوند و در اتوبوس، تاکسی، مطب پزشک، اداره، مغازه و در اوقات فراغت در خانه کتاب بخوانند.

    صالحی افزود: در این صورت است که اگر بتوان مردم را با هر ترتیبی به کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کرد و استعدادهای که در جامعه وجود دارد را شناسایی کرد، می‌توان به توسعه و پیشرفت کشور و جامعه امیدوار بود.

    وی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت کتابخوانی در کشور ما مناسب نیست، اظهار کرد: از طرفی تیراژ  کتاب هم وضعیت قابل قبولی ندارد  و در همین راستا توجه به صنعت کتاب ونشر وتوسعه مراکز فروش وبرگزاری نمایشگاه های کتاب از اهمیت خاصی در رشد  وتوسعه کتابخوانی دارد.

    صالحی از مسئولین فرهنگ و ارشاد اسلامی  وآموزش وپرورش  ودانشگاه ها  خواست زمینه حضور ناشران و مولفین را با اقشار مختلف جامعه بویژه کودکان ونوجوانان فراهم کنند تا نیازهای آنان را شناسایی کرده وکتابها را متناسب با ذوق وسلیقه وعلاقه دانش آموزان وجوانان تالیف کنند و در چنین شرایطی قطعا علاقمندان به کتاب آن را در سبد خرید خود قرار خواهند داد.

    استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: در این میان دستگاه‌های ارتباط‌ جمعی و رسانه ها و دیگر بخش ها مسئولیت خطیری را نسبت به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی  و کتاب خوب و متناسب با نیاز اقشار مختلف و شناسایی خلاء های جامعه به ویژه کودکان ونوجوانان  و بر طرف کردن آنها را  برعهده دارند.

    وی افزود: به منظور رشد و پرورش فکری و تقویت مهارت های زندگی، خواندن نه تنها امری ضروری برای زندگی فرد است بلکه ضرورتی برای فلاح و رستگاری انسان است.

    صالحی با بیان اینکه مطالعه و کتابخوانی به‌عنوان یک نیاز و احساس دائمی حتی به‌طور روزانه در میان جامعه مورد نیاز است، گفت: باید چاره‌ای اندیشیده شود که افراد جامعه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی گرایش یابند که در این بین نقش نمایشگاه‌های کتاب به‌خوبی دیده می‌شود.

    وی نمایشگاه کتاب را حاصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت گذشتگان و اندیشمندان امروزی دانست و گفت: نمایشگاه‌های کتاب  در استان را می‌توان همایش صاحب‌ نظران و صاحبان معرفت و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی  دانست.

    صالحی همچنین نمایشگاه کتاب در استان خراسان شمالی  را از اقدامات تاثیر گذار در راستای در دسترس بودن کتاب برای همگان دانست و گفت: این نمایشگاه ها با توجه به فراگیر شدن  فضاهای مجازی کمک شایانی در رشد وتوسعه فرهنگ ماندگار نوشتن وخواندن دارد.

    وی افزود: همچنین این گونه برنامه ها موجبات تقویت مهارت های زبان آموزی در بین مخاطبین به ویژه کود کان و نوجوانان  می شود.

    نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان شمالی از ٢٤ تا ٢٩ آذر ماه صبح از ساعت ٩ تا ١٢ و عصرها ١٦ تا ٢١ با ٣0 درصد تخفیف در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برای عموم دایر می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت