رئیس چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی خبر داد

عرضه ۵۳ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتب کاربردی

عصر نمایشگاه- رئیس چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از عرضه ۵۳ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه خبر داد.

عرضه ۵۳ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتب کاربردی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس، حامد میرزابابایی به تغییر زمان و مکان برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: قرار بود چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از 24 تا 28 آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شود، اما به دلیل برخی مشکلات برای برگزاری نمایشگاه طی آن زمان در مصلی، زمان و مکان نمایشگاه تغییر کرد که از 28 آذرماه تا اول دی ماه در دانشگاه تهران برپا می‏ شود.

    رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان افزود: مشکلاتی هم بر سر راه نقل و انتقال گمرکی کتاب‏‌های خارجی وجود داشت که به همت خود دوستان گمرک ایران برطرف شد و باید از گمرک بابت این همکاری و تعامل، تشکر ویژه کنیم.

    وی با اشاره به محل برپایی نمایشگاه عنوان کرد: در حقیقت تهیه هزینه برای محلی که بتواند میزبان برگزاری چنین نمایشگاهی باشد برای انجمن ناشران بین‌الملل و همکاران ما بسیار سنگین است و در شرایط اقتصادی فعلی نمی‌توانستیم از محل اجاره غرفه این هزینه را تامین کنیم. با این حال، دانشگاه تهران به عنوان میزبان چهاردهمین دوره نمایشگاه همکاری  نسبتاً مناسبی با ما داشت و به جز مبالغ متعارف و متناسب، هزینه دیگری به ما تحمیل نکرد. البته باید از حمایت معاونت محترم امور فرهنگی  وزارت ارشاد  هم در برگزاری نمایشگاه قدردانی شود که به کاهش فشارهای موجود کمک مؤثر می‌کند.

    رئیس چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی سپس به مشکلات اقتصادی حوزه نشر به ‏ویژه نشر بین‌الملل اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلات اقتصادی این حوزه بیشتر از سایر حوزه‌های نشر است چرا که هم تامین اصلی محتوای چنین نمایشگاهی وابسته به ارز و نوسانات ارزی است و هم حتی هزینه‌های وابسته به نشر بین‌الملل ایران با ارز گره خورده است. به عنوان مثال، طی همین دو هفته اخیر، نوسانات شدید ارزی، با توجه به خریدهای اعتباری موزعان، مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است.

    گلایه از کوچک شدن حجم اقتصاد نمایشگاه

    میرزابابایی نسبت به فضای اختصاص‏ یافته برای نمایشگاه چهاردهم کتب کاربردی و دانشگاهی ابراز نارضایتی کرد و گفت: اگر مقایسه ‏ای بین این 14 دوره برگزاری نمایشگاه داشته باشیم، می‏بینیم که در نهایت تاسف نمایشگاهی با زیربنای 1700 متر فضای مفید، در حال حاضر به 500 متر فضای مفید کاهش یافته است. این در حالی است که در‌‌ همان دوره‌های قبلی، 1700 متر نیز کسری جا و مکان را برای ما به دنبال داشت. تمامی این اتفاقات نشانگر ناسالم بودن بازار و اقتصاد نشر است  که اگر به نحوی مهار نشود می‌تواند عواقب بدتری هم داشته باشد.

    نه افتتاحیه نداریم، نه غرفه‏ بندی

    وی افزود: در این دوره بخش اعظمی از هزینه‌های نمایشگاه و اصولاً گردش مالی  آن  با اعتبارات شخصی فعالان نشر بین‌الملل تامین شده است. اما همین هزینه‌ها آنقدر سنگین بود که باعث شد امسال نه افتتاحیه داشته باشیم و نه حتی غرفه‌بندی. ضمن اینکه بسیاری از ناشران خارجی علاقه‌مند به همکاری با ما در تامین کتاب‌ها نیستند یا به خاطر مشکلات نقل و انتقال هزینه، ریسک نمی‌کنند. به همین دلیل ما مجبور می‌شویم از اعتبارات فردی کمک بگیریم.

    فروش کتاب با دو قیمت متفاوت، ممنوع!

    رئیس چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی بیان کرد: با این اوصاف، یکی از ویژگی‌های نمایشگاه چهاردهم این است که  با وجود نوسانات ارزی، همچون سال‌های گذشته هیچ کتابی با دو قیمت متفاوت به فروش نمی‏رسد. در واقع ما راهکار تعیین سقف نرخ ارز را به کار می‌بریم. یعنی با وجود تفاوت در نرخ ارز طی بازه‏های زمانی مختلف، یک سقف معین برای آن تعیین شده که هیچ ناشری نمی‌تواند بنا بر  نرخ ارزی بیشتر از این قیمت نسبت به فروش کتابش قیمت‌گذاری کند. البته در مورد قیمت‌های کمتر از این سقف، ناشران مجاز هستند تا مطابق با پرداخت خود قیمت را تعیین کنند.

    وی یادآور شد: علاوه بر این ممکن است یک کارگزار براساس شرایط و روابط خود در مسیر تهیه کتاب تخفیف بیشتری از ناشر  خارجی گرفته باشد و به‌‌ همان نسبت هم دستش در اعلام قیمت پایین‌تر باز باشد، ولی همان طور که گفتیم تاکید ما بر توافق برای پایین‌ترین قیمت است.

    تخفیف؛ از 10 تا 70 درصد

    میرزابابایی درباره نحوه ارائه تخفیفات در  چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کاربردی و دانشگاهی گفت: حداقل میزان تخفیف‌ها 10 درصد و حداکثر آن نیز 70 درصد ثبت شده است و تمامی کتاب‌ها نیز در سایت انجمن فرهنگی ناشران قابل ردگیری و جستجو هستند. حتی امکان دانلود کامل فهرست کتاب‌ها هم فراهم شده است.

    هدیه ویژه نمایشگاه؛ خدمات کپی ‏رایت به ناشران ایرانی

    وی همچنین از یک هدیه ویژه نمایشگاه چهاردهم برای ناشران خبر داد و در این باره گفت:  ناشران ایرانی طی یک بازه یک‌ساله، حد فاصل برپایی چهاردهمین و پانزدهمین نمایشگاه بین‏‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، خدمات رایگان برای خرید کپی‌رایت دریافت می‌کنند.

    میرزابابایی افزود: در واقع، انجمن فرهنگی ناشران بین‏‌المللی ایرانیان، طرحی را پیشنهاد کرده است که موانع موجود برای خرید رایت را بردارد و ارتباط ناشران ایرانی و خارجی را تسهیل کند. اهدافی که این طرح دنبال می‏‌کند، مشخصاً این موارد است: عرضه و ارجاع تقاضاهای خرید رایت به ناشران خارجی، انجام مکاتبات و رفع موانع، چانه‏‌زنی برای کاهش قیمت رایت کتاب‏‌ها تا حد ممکن، تسهیل و راهنمایی و مشاوره برای عقد قرارداد و کمک به نقل و انتقال هزینه‏‌های مالی رایت توافق‏‌شده.

    بیش از 50 هزار  عنوان کتاب از 14 موزه در نمایشگاه

    رئیس چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی گفت: ما در نمایشگاه کتب تخصصی و کاربردی حتی رکورد ارائه 80 هزار عنوان کتاب را نیز درسال 92 داشته‌ایم، ولی اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که اگر نمایشگاه را به سمت تعطیلی هم سوق دهیم چیزی از دست نداده‌ایم. با این حال تمام تلاش خود را می‌کنیم که این دوره‌ها ادامه داشته باشد. در واقع کوشیده‌ایم مانند نمایشگاه‌هایی نباشیم که چند سال در میان و به صورت نامنظم و بی‌قاعده و صرفاً متکی بر جذب حمایت‌های ویژه برگزار می‌شوند.

    میرزابابایی در ادامه به آمار و ارقام این دوره از نمایشگاه پرداخت: امسال حدود بیش از 50 هزار عنوان کتاب از 14 موزع در نمایشگاه ارائه می‌کنیم که با وجود تمامی مشکلات، بخش قابل قبولی از آنها کتاب‌های منتشرشده در سال‌های 2015  و 2016هستند.

    وی اضافه کرد: از 53 هزار عنوان کتابی که امسال در نمایشگاه عرضه می‌شود 11053 عنوان کتاب‌های سال 2015، تعداد 7524 عنوان از سال 2014، تعداد 4519 عنوان منتشرشده در سال 2013 و 6220 عنوان نیز چاپ اول سال 2016هستند. این یعنی قریب به 50 درصد از کتاب‌های ما  متعلق به سال 2014  به بعد بوده و مربوط به دو سال اخیر و سال جاری هستند. در واقع ما صحبت از 24 هزار عنوان کتاب می‌کنیم که در این 3 سال منتشر شده و تهیه آنها در شرایط فعلی کاری دشوار است. به همین خاطر، جا دارد از همت همکاران خودم شخصاً تقدیر کنم.

    رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان درباره تعداد کتاب‌های حوزه‌های مختلف نیز گفت: در این دوره از نمایشگاه 17هزار عنوان کتاب حوزه علوم انسانی، 7 هزار عنوان کتاب در حوزه فنی و مهندسی،  9هزار عنوان کتاب در حوزه هنر، 7 هزار عنوان کتاب در حوزه علوم پایه، 9 هزار عنوان کتاب در رشته‌های پزشکی و هزار عنوان کتاب مرجع عرضه می‌شود.

    کتاب 55 میلیونی  می‏خواهید یا 2هزار تومانی؟

    میرزابابایی همچنین درباره گران‏ترین و ارزان‏ترین کتابر‏های ارائه‏ شده در نمایشگاه چهاردهم  عنوان کرد: کتابی که دو سال است رکورد گران‌ترین کتاب نمایشگاه را در اختیار دارد امسال نیز با قیمت 41 میلیون تومان جایگاه خود را حفظ کرده است. این کتاب یک اثر مرجع در حوزه صنایع و مهندسی مکانیک به شمار می‌آید که توسط موسسه ASTM منتشر شده است. ارزان‌ترین کتاب  نمایشگاه هم یک کتاب جیبی راهنمای حقوقی  است که  قیمتی حدود 2هزار تومان دارد. در میان کتاب‏های زبان عربی نیز گران‌ترین کتاب، دوره 26 جلدی مجله التحکیم العالمیه با قیمت 2 میلیون و هشتصد هزار تومان و ارزان‌ترین کتاب یک کتاب جیبی در اصول اعتقادی با قیمت هزار تومان است.

    وی تاکید کرد که در این نمایشگاه به هیچ عنوان کتاب افست و بدون مجوز از ناشر اصلی وجود ندارد.

    آماده همکاری با وزارت ارشاد هستیم

    رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان همچنین اظهار داشت: در بازدیدی که دکتر صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیزدهمین دوره نمایشگاه انجام داد، در پاسخ به پیشنهاد این انجمن، وعده داد که طرحی برای تبدیل ایران به مرکز گردشگری در منطقه اجرا خواهد شد. اکنون یک سال از این وعده می‏گذرد و ما برای تدوین این طرح و اجرای آن آماده هر گونه همکاری هستیم.

    رونمایی از پوستر نمایشگاه

    میرزابابایی در پایان از رونمایی پوستر چهاردهمین نمایشگاه بین‏المللی کتب کاربردی و دانشگاهی خبر داد. این پوستر که توسط مرتضی میرزایی طراحی شده، طرحی متفاوت دارد که با تایپوگرافی عدد 14، شکل کتاب را به نمایش می ‏گذارد. همچنین نماد ثابت نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی در آن به کار رفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت