اهمیت و اعتبار نمایشگاه بین المللی تهران و ضرورت صیانت از آن

عصر نمایشگاه- محمد سعادتی پور مشاور مدیر عامل و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ا نمایشگاه بین المللی تهران تا سه ماه دیگر پنجاهمین سال تأسیس خود را پشت سر می گذارد .این نهاد اقتصادی، نیم قرن خدمت به تجارت و صنعت کشور را در کارنامه درخشان فعالیت به ثبت رسانده و به یک برند” بین المللی» تبدیل شده است که مورد تأیید اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی ( UFI ) و دفتر بین المللی نمایشگاه ها ( BIE ) که مهم ترین سازمان های ناظر بر فعالیت های نمایشگاهی هستند، قرارگرفته است.

اهمیت و اعتبار نمایشگاه بین المللی تهران و ضرورت صیانت از آن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » ،نمایشگاه بین المللی تهران تا سه ماه دیگر پنجاهمین سال تأسیس خود را پشت سر می گذارد . این نهاد اقتصادی، نیم قرن خدمت به تجارت و صنعت کشور را در کارنامه درخشان فعالیت های خود به ثبت رسانده و به یک  ”برند بین المللی» تبدیل شده است که مورد تأیید اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی ( UFI ) و دفتر بین المللی نمایشگاه ها ( BIE )  که مهم ترین سازمان های ناظر بر فعالیت های نمایشگاهی هستند، قرارگرفته است.

هنگام ارزشیابی اهمیت یک نمایشگاه به چندین مولفه توجه می کنند از جمله:

    موقعیت مکانی سایت نمایشگاه به لحاظ نزدیکی به مراکز تجاری پایتخت
    قدمت نمایشگاه و حسن شهرت آن در برپایی نمایشگاه های متعدد بین المللی منطبق با استانداردهای پذیرفته شده
    جذاب بودن فضای نمایشگاهی از لحاظ طبیعت، دلگشا بودن برای بازدیدکنندگان
    نحوه اداره نمایشگاه و تجربیات اندوخته شده طی ده ها سال برگزاری نمایشگاه و مناسب بودن موقعیت آن برای مذاکرات تجاری و اقتصادی توسط هیأت های دیپلماتیک و نمایندگان اعزامی کشورها

نمایشگاه بین المللی تهران از لحاظ موقعیت مکانی، در بهترین نقطه پایتخت قرارگرفته است و مساحت گسترده ای دارد که بخش اعظم آن فضای سبز است و بیش از 50 سال برای کاشت درختان و پرورش گل ها و دلپذیرکردن محیط آن کوشش به عمل آمده است؛ زیرا جذاب بودن و دلگشا بودن فضای نمایشگاه و طراوت آن از موثرترین عوامل جذب بازدیدکنندگان است .علاوه بر آن قرارگرفتن سازمان توسعه تجارت ایران با نیم قرن سابقه فعالیت و تخصص در امر تجارت در محوطه نمایشگاه، انجام مذاکرات تجاری با هیات های اقتصادی که به ایران سفر می کنند و از نمایشگاه های بین المللی نیز بازدید به عمل می آورند را بسیار تسهیل کرده است.

بر اساس آمارهای بین المللی نمایشگاه بین المللی تهران از لحاظ برگزاری تعداد نمایشگاه ها و تنوع آنها رتبه اول را در خاور میانه داراست.

اغلب نمایشگاه های مهم و معتبر دنیا مانند فرانکفورت ، هانوور ، پاریس ، میلان ، لایپزیک و…. بیش از یکصد سال از تاسیس شان می گذرد و در مواردی قدمت برخی از آنها به قرون وسطی برمی گردد.

عمر 50 ساله نمایشگاه بین المللی تهران که هر سال بیش از یکصد نمایشگاه داخلی ، بین المللی ، اختصاصی و تخصصی برپا می کند بر اعتبار و پرستیژ آن در جهان افزوده است زیرا نمایشگاه های کشورهای خاورمیانه ، آفریقا ، آمریکای لاتین و تعدادی از کشورهای نو استقلال در آسیای میانه سابقه فعالیت چندانی ندارند.

طولانی بودن عمر یک سایت نمایشگاهی در حقیقت نوعی سرقفلی گرانبها محسوب می شود و برای کشور دایر کننده آن افتخار آفرین و مایه مباهات است.

گسترش فعالیت های تجاری در کشور به ویژه در دو دهه اخیر تعداد شرکت های نمایشگاهی ( دارندگان سایت ها ) را افزایش داده است به گونه ای که همه استان های کشور حداقل دارای یک محل یا سایت برای برگزاری نمایشگاه هستند.اگر چه هنوز اغلب آنها به سبب نداشتن سرمایه و اعتبار کافی قادر نبوده اند که همه سالن های خود را به تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز مجهز نمایند.

استان تهران نیز به فضاهای نمایشگاهی متعدد در نقاط مختلف پایتخت نیاز دارد و مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب نیز می تواند بخشی از نیازهای جامعه تجاری کشور را برطرف نماید.

موقعیت ممتاز و منحصر به فرد نمایشگاه بین المللی تهران ظرف چند سال اخیر توجه برخی از سازمان ها و نهادها را به خود جلب کرده و تلاش هایی را برای تصاحب آن آغاز کرده اند اما خوشبختانه مسئولان تراز اول کشور، به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای هیأت دولت که به خوبی با نقش نمایشگاه های سازمان یافته در رونق اقتصادی و بازرگانی کشور واقف هستند مانع از آن شده اند که نمایشگاه بین المللی تهران شهرت و اعتبار جهانی خود را از دست بدهد و کاربری آن تغییر یابد.

نمایشگاه بین المللی تهران که در سال 1355 یعنی چهل سال پیش به عضویت اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی پذیرفته شده و تاکنون ده ها مدال افتخار و تقدیرنامه از مراجع بین المللی کسب کرده و در اکسپوی جهانی میلان نیز به سبب برپایی یکی از جذاب ترین غرفه ها از لحاظ طراحی و غرفه آرایی مقام دوم را در بین بیش از 140 کشور اخذ کرد شایستگی آن را دارد که بیش از پیش مورد حمایت مجلس، دولت و بخش خصوصی قرار گیرد.

برخی از منتقدان که با تاریخچه تأسیس نمایشگاه بین المللی تهران ، اعتبار بین المللی ، حسن شهرت و تبدیل شدن آن به یک برند بین المللی آشنایی ندارند وجود نمایشگاه بین المللی تهران را عامل ایجاد ترافیک در محدوده خاصی از شمال شهر به ویژه هنگام برپایی نمایشگاه های پرمخاطب تلقی می کنند. باید به این نکته توجه کرد که مسأله ترافیک تهران، موضوع جدیدی نبوده و به منطقه یا محدوده خاصی نیز منحصر نیست. بلکه اغلب خیابان های پایتخت به دلایل گوناگون در ساعات روز یا ایام خاصی با این معضل لاینحل دست به گریبانند. حتی یک برف سنگین یا پیش بینی نشده می تواند سیستم حمل و نقل شهری را به کلی مختل کند.

برای حل مشکل ترافیک بسیاری از کشورها تدابیر خاصی اندیشیده اند . در سنگاپور به سبب محدود بودن ظرفیت کشش خیابان ها، هرکس بخواهد اتومبیل خریداری کند باید یک اتومبیل فرسوده را از جریان خارج و پلاک آن را ارائه نماید. کشور ژاپن از سال 1927 دارای ” مترو ” است و متروی توکیو که حدود 90 سال از راه اندازی آن می گذرد روزانه 7/8 میلیون نفر از جمعیت این شهر 14 میلیون نفری را جابجا می کند. متروی مسکو با قدمتی بیش از 81 سال هر روز حدود 10 میلیون نفر از جمعیت این شهر 12 میلیون نفری را به مقصد می رساند.

در تهران سالیان متمادی برای گسترش سیستم حمل و نقل عمومی متناسب با نیازهای این شهر اقدام موثری انجام نگرفته است . روزانه حدود 3 تا 5/3 میلیون دستگاه وسیله نقلیه و 2 میلیون موتور سیکلت در این شهر تردد می کنند و ظرفیت خیابان ها برای تردد آنها کافی نیست. برای اصلاح وضع ترافیک که مشکلات بی شماری را ایجاد کرده است باید راه حل های اساسی ارائه گردد.

نمایشگاه بین المللی تهران مهم ترین ابزار بازاریابی برای توسعه صادرات کشور و یکی از موثرترین راه های دستیابی و شناسایی فناوری های نوین و عقد قراردادهای تجاری و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است. تا زمانی که صادرات غیرنفتی گسترش نیابد خروج از جرگه کشورهای تک محصولی مقدور نخواهد بود و بدون کسب درآمد های ارزی متناسب با نیازهای اقتصادی، تقویت بنیه های اقتصادی کشور امکان پذیر نخواهد بود.

نمایشگاه بین المللی تهران با قدمت 50 ساله ، حسن شهرت و اعتبار در عرصه بین المللی و عضویت در مهم ترین تشکیلات ذیربط جهانی ( UFI )  و کمیته راهبردی و راهبری سازمان های ذیربط از جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی برخوردار شده است.  نمی توان به انگیزه حل مشکل ترافیک که در ایجاد آن عوامل متعدد نقش داشته اند از انتقال نمایشگاه بین المللی تهران به نقاط دوردست سخن به میان آورد و وظایف یا فعالیت های آن را به “سایت” یا مجتمع نمایشگاهی که کمتر از یک سال از تأسیس آن می گذرد و از معروفیت بین المللی برخوردار نیست واگذار کرد.

مصالح اقتصادی جمهوری اسلامی ایران  به ویژه در شرایطی که تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از نهایت اهمیت برخوردار است ایجاب می کند که از شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران و تأسیسات و تجهیزات و حسن شهرت بین المللی آن به نحو جدی حمایت به عمل آید تا بتواند به وظایف و تعهدات بین المللی خود ، با آرامش و اقتدار کافی و بدون دغدغه عمل نماید .

برای حل معضل ترافیک در همه خیابان های پایتخت باید برنامه های اجرایی سازنده(ایجاد پل هوایی ،توسعه خطوط مترو، معابر زیرزمینی، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، از جمله افزایش تعداد اتوبوس ها، ایجاد مونوریل، قطار شهری) محدود کردن تعداد خودرو ها و موتورسیکلت ها که روزانه ساخته و به خیابان های کم ظرفیت سرازیر می شوند و نظایر آن اقدام کرد . در همین راستا رسانه های عمومی نیز می توانند از طریق فرهنگ سازی در بهبود رفتار رانندگان موثر واقع شوند .

چنانچه انجمن های تخصصی برگزار کننده نمایشگاه ها و سازمان های مردم نهاد در ایجاد سایت های نمایشگاهی مناسب، در مراکز تجاری پایتخت پیشگام شوندو سالن ها و تجهیزات آن ها نیز مورد تایید UFI  قرار گیرد، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی می تواند پس از بررسی، برگزاری برخی از نمایشگاه ها را به آنان محول نماید .

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت