ناشرانی که ۹۰ هزار تومان فروش کردند؛

غربت یار مهربان در نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران

عصر نمایشگاه- در حالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مازندران پایان یافت که برخی غرفه‌ها با فروش کمتر از ۱۰۰ هزارتومانی به خانه بازگشتند.

غربت یار مهربان در نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، بهار کتاب مازندران در حالی به خزان پیوند خورد که جابجایی‌های مکرر مکان نمایشگاه و نبود یک مرکز دائمی و ثابت نمایشگاهی خاطر یار مهربان را مکدر کرده است.

    سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مازندران برپا شد، آن‌هم با حضور بیش از 570 ناشر داخلی و 48 ناشر خارجی از 30 کشور دنیا در 310 غرفه؛ تنوع عناوین این دوره با رقم 80 هزار و 225 عنوان، که 12 هزار و 325 عنوان توسط ناشران خارجی ارائه شد و سایر عناوین کتاب‌ها از ناشران داخلی و استانی بود.

    خانه‌به‌دوشی نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی در مازندران آن‌هم به سبب نداشتن سایت نمایشگاهی دائمی برای مرکز مازندران، ضعف بزرگی است و تدبیر سالهای گذشته تاکنون بی‌اثر بوده است.

    در نمایشگاه کتاب این دوره برای کاهش مشکلات سالهای قبل شاهد تغییر مکان نمایشگاه از کیلومتر هفت جاده ساری- میان‌دورود به کیلومتر سه جاده ساری – قائم‌شهر بودیم، اگرچه مکان جدید در مجتمع تجاری نیاوران فضایی زیباتر و جذاب‌تر را به نمایشگاه این دوره داده بود و فضا در قامت یک نمایشگاه می‌توانست باشد ولی به اذعان غرفه داران و ناشران نتوانست گوی سبقت را در جلب بازدیدکنندگان از مکان قبلی نمایشگاه برباید.

    ازاین‌روی، برای بررسی وضعیت کمی و کیفی این دوره از نمایشگاه در آخرین روز نمایشگاه به سراغ غرفه داران و بازدیدکنندگان رفتیم و نظر آن‌ها را در حوزه‌های مختلف جویا شدیم.

    راهروی خلوت غرفه‌های بین‌المللی

    میثم عصار غرفه دار یک انتشارات بین‌المللی می‌گوید: با کتاب‌های آکادمیک لاتین و دانشگاهی این انتشارات که قدمت 250 ساله دارد به نمایشگاه بین‌المللی مازندران آمدیم ومعتقدم اگر قرار است دوره‌های بعد وضعیت نمایشگاه اعم از فروش، خدمات‌دهی، ایاب و ذهاب و ... این‌گونه باشد بهتر است نمایشگاه در سطح بین‌المللی برگزاری نشود زیرا، باوجوداینکه بن‌ها با 20 درصد تخفیف ارائه می‌شود و 10 درصد تخفیف هم بر روی کتاب‌ها در هر غرفه اعمال می‌شود، استقبال خوبی برای خرید نشده است.

    وی معتقد است یک‌پنجاهم هزینه‌هایی که در مدت 6 روز از نمایشگاه در بحث اسکان، ایاب و ذهاب و ...متحمل شده، فروش نکرده است.

    وی افزود: واقعاً مازندران ازنظر خرید کتاب ضعیف بود، به نظر می‌رسد خریدهایی هم که انجام می‌شود بیشتر از انتشارات داخلی است زیرا خلوت‌ترین راهروی نمایشگاه مربوط به غرفه بین‌الملل و کتاب‌های اورجینال است و وقتی از یک ناشر بین‌المللی دعوت می‌شود باید خدمات هم ارائه گردد.

    غرفه‌ای با کتب نفیس و 90 هزار تومان فروش

    به سراغ غرفه دیگری از انتشارات بین‌الملل رفتم، کتاب‌هایی که در این غرفه ارائه‌شده همگی نفیس است و سبب شگفتی هر بازدیدکننده‌ای می‌شود؛ قرآن‌های نفیس، کتاب مثنوی مولانا کتابت 677 ه. ق، عکس‌های قدیم مکه و مدینه تحت عنوان حرمین که تصاویر مربوط به 350 سال گذشته و به بعد آن است، نسخه قونیه دیوان کبیر شمس با تهذیب زمان تیمور، تصاویر پرندگان و جغرافیای پرندگان که به زبان انگلیسی است، کتاب تصاویر پادشاهان عثمانی و کتاب‌های داستانی برای کودکان به زبان ترکی با تصویرگری زیبا و کاغذهای باکیفیت عالی، دیکشنری‌های ترکی به فارسی و رمان‌هایی به زبان ترکی و بسیاری از کتاب‌های ارزشمند و نفیسی که چشم هر متخصص اهل کتاب را می‌نوازد.

    برازعلی نودهی نماینده انتشاراتی از کشور ترکیه درباره وضعیت کمی و کیفی می‌گوید: نمایشگاه‌های زیادی شرکت کردم و امسال به عشق مردم مازندران که خیلی خونگرم و مهمان‌نواز هستند در این نمایشگاه شرکت کردم ولی تا آخرین روز نمایشگاه است تنها 90 هزار تومان فروش داشتم.

    وی ادامه می‌دهد: از من برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی مازندران دعوت‌شده و گفته شد که کتاب‌های نفیس خود را بیاورم، ولی در این نمایشگاه مسئولانی که برای بازدید آمدند اصلاً سری به غرفه‌های ما نزدند و تنها به مصاحبه تلویزیونی و یک بازدید مختصر اکتفا کردند.

    وی افزود: با این شرایط معتقدم اگر قرار است در مازندران نمایشگاه کتاب برگزار شود بهتر است در سطح بین‌المللی نباشد چون این چند روز شاهدیم راهروهای منتهی به غرفه‌های بین‌الملل خلوت‌ترین غرفه‌ها است و همه نمایندگی‌ها همین اعتقاد رادارند.

    انتقاد از زمان نمایشگاه و مسیر پرت مکان جدید

    به سراغ راهروهای منتهی به غرفه‌های انتشارات داخلی می‌روم، جمعیت بازدیدکنندگان در این راهروها نسبتاً زیاد است و در برخی انتشارات جمعیت زیادی برای خرید وجود دارد، غرفه دار انتشارات خانه روشنا، به نظر می‌رسد خیلی مشتری ندارد، به سراغش می‌روم و از انتشارات خانه روشنا می‌پرسم، محمد کمالی فروشنده یک غرفه انتشاراتی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: کتاب‌های این نشر مربوط به فنی و مهندسی و تأسیسات است با 200 عنوان و 700 جلد کتاب به نمایشگاه آمدم.

    وی گفت: مکان نمایشگاه مسیر پرتی است و از فرعی تا به خود نمایشگاه مسافت طولانی است که بر میزان استقبال اثر گذاشته است.

    علیرضا قربانی، که خود نویسنده و مؤلف هم هست در گفتگو با مهر درباره این انتشارات می‌گوید: پنجمین بار است که در نمایشگاه کتاب مازندران شرکت می‌کنم و معتقدم زمان برپایی نمایشگاه در این موقع سال بسیار نامناسب است.

    وی ادامه می‌دهد: مخاطبین کتاب‌های انتشارات ما مدارس هستند ولی با توجه به اینکه امسال مکان نمایشگاه تغییر کرد و همه مردم نمایشگاه‌های ساری را با مکان قبلی می‌شناسند بازدید و استقبال از نمایشگاه ضعیف بود درحالی‌که مکان قبلی به دلیل شرایط کنار جاده‌ای از استقبال بی‌نظیری برخوردار بود.

    مؤلف کتاب تشخیص الگوها، با اشاره به زمان بازدید نمایشگاه این دوره، گفت: اگر صبح‌ها هم‌زمان بازدید در نظر گرفته می‌شد دانش آموزان زیادی از مدارس می‌آمدند و برای خانواده‌ها از نمایشگاه می‌گفتند، درحالی‌که در این شش روز تنها دو مدرسه از غرفه دانش‌پژوهان جوان بازدید کردند و باوجوداینکه در نمایشگاه امسال فروش چندانی نداشتم ولی بازهم در نمایشگاه کتاب مازندران شرکت می‌کنم؛ هرچند برایم دور از ذهن نبود به همین دلیل با این وضعیت فروش زیاد شوکه نشدم.

    باوجوداینکه در نمایشگاه امسال فروش چندانی نداشتم ولی بازهم در نمایشگاه کتاب مازندران شرکت می‌کنم

    رئیسان یکی از بازدیدکنندگان ساروی این نمایشگاه است که به‌اتفاق همسر و فرزندان برای خرید کتاب آمده است.

    وی بابیان اینکه از طریق دعوت‌نامهٔ ارشاد به اداره‌اش مطلع شد که نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است، گفت: قصد خرید کتاب‌هایی در حوزه ادبیات کلاسیک، کودک و نوجوان و قصه‌های کودک دارم.

    رئیسان درباره میزان بنی خریدی که تهیه‌کرده و قیمت کتاب‌ها، می‌گوید: 200 هزار تومان بن خرید کتاب دارم و البته قیمت‌ها برای کسی که با کتاب سروکار دارد، گران است.

    به سراغ بازدیدکننده دیگری می‌روم، به نظر می‌رسد کتاب‌های زیادی از نمایشگاه خریداری کرد. خود را مهدی عساکره اهل کرمانشاه و ساکن بابل معرفی می‌کند. وی که فارغ‌التحصیل مهندسی معدن است می‌گوید: ناشران خوبی در نمایشگاه شرکت کردند اگرچه همه ناشران بنام نیستند ولی در این بخش نمایشگاه وضعیت خوبی دارد.

    عساکره، در ادامه با انتقاد از چیدمان غرفه‌ها، تصریح کرد: اگر چینش غرفه‌ها بر اساس عناوین مرتبط باشد نمایشگاه انسجام بهتری دارد و بازدیدکنندگان آسان‌تر کتاب‌های موردنیاز خود را پیدا می‌کنند.

    وی در ادامه بابیان اینکه این نمایشگاه در حد نرمال، وضعیت خوبی دارد، گفت: با توجه بااینکه افراد زیادی به‌عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه حضور دارند ولی انگار به بازار آمدند و قصدی برای خرید عنوان خاصی، ندارند و عموماً خریدهایی که صورت می‌گیرد تصادفی است و بیشتر تمرکز و خرید بر عناوینی است که در رسانه‌ها دیدند در این صورت نمایشگاه جنبه فروشگاهی پیدا می‌کند.

    در ادامه دختر کوچکی که همراه پدر بی‌تاب خرید کتاب است خود را تکتم معرفی می‌کند و می‌گوید در کلاس اول ابتدایی درس می‌خواند و از چهارسالگی نشانه‌های فارسی را یاد گرفته به همین دلیل می‌تواند الان به‌تنهایی کتاب بخواند. پدرش می‌گوید تکتم علاقه زیادی به خواندن و نوشتن دارد و امروز به‌قصد خرید کتاب داستان و کمک‌آموزشی برای او به نمایشگاه آمده‌ام.

    احد جاودانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز برپایی سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مازندران، را یک فرصت برای استان عنوان می‌کند و می‌گوید: انتخاب مازندران به‌عنوان میزبان این دوره طی جلساتی که با وزارت ارشاد داشتیم، محقق شد و شاخص انتخاب این میزبانی بر اساس ارزیابی عملکرد استان‌ها در نمایشگاه‌های دوره‌های قبل بوده است که مازندران از این حیث در بین چند استان کشور قرارگرفته است.

    کتاب دوست و یار مهربانی است که همه صفحات آن درس دانایی دارد و پرسش و پاسخ را باهم در خود نهفته است، به دیدگاه صاحب‌نظران با توجه به سرانه اندک مطالعه در کشور، برگزاری نمایشگاه کتاب فرصتی است تا مردم در این فستیوال که برای کتاب و کتاب‌خوانی برگزار می‌شود حضور به هم رسانند و به‌پاس قدردانی از همه‌کسانی که در تولید آثار فاخر، ارزشمند و انسان‌ساز قلم‌فرسایی می‌کنند در حد بضاعت علمی و مالی خود گلی از این بوستان پررونق برچینند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت