نمایشگاه اختصاصی ایران ؛

در اولین روز دومین نمایشگاه اختصاصی ایران دربغداد چه گذشت؟

عصر نمایشگاه- اولین روز دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، درحالی که هنوز صدای تبلیغات آن به گوش شهروندان عراقی نرسیده بود، با استقبال باور نکردنی شرکت های دولتی و خصوصی عراق سپری شد، بطوری که معاون وزیر صنعت و معدن تجارت کشورمان را نیز غافلگیر کرد.

در اولین روز دومین نمایشگاه اختصاصی ایران دربغداد چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،در نمایشگاهی که از ماشین آلات سنگین تولید ایران تا مواد غذایی و لوازم برقی و منزل، در مقابل دیدگان عراقی ها قرار گرفته، 115 شرکت ایرانی توانمندی های خود را به میدان آورده اند.
    عراقی ها در حالی دومین حضور خصوصی شرکت های ایرانی را تجربه می کنند که هنوز خاطره نمایشگاه اول را که در اوج درگیری ها با داعش در سال گذشته برپا شده بود، فراموش نکرده اند؛ در روزهایی که برخی طرف های بین المللی و منطقه ای تلاش می کردند،بغداد را پایتختی از دست رفته معرفی کنند.

    دیروز سه شنبه ، برغم آنکه اولین روز نمایشگاه بود، حال و هوای پر رونقی بر فضای غرفه ها حاکم بود، بطوری که تجار و شرکت های عراقی در این روز همکاران و شرکای آینده ایرانی خود را یافتند و بازدید در پی بازدید و مذاکرات و گفت وگوها جریان داشت و سرانجام در موارد زیادی به عقد قرارداد منجر شد.

    دیروز تعداد قابل ملاحظه ای قرارداد امضا شد و برخی شرکت های ایرانی تمام محصولات خود را یک جا فروختند و اتفاق جالب این روز قرارداد طرف عراقی با یک شرکت ایرانی برای ساخت اسکلت هتلی 5 ستاره 6 طبقه در کربلا بود که در اولین ساعات شروع بکار نمایشگاه منعقد شد.
    در این روز یک شرکت سازنده قطعات و تجهیزات مخابراتی قرارداد خوبی با طرف عراقی منعقد کرد و برخی شرکت ها کل محصولی را که با خود آورده بودند، در همان روز اول یک جا فروختند.
    استقبال عراقی ها از شرکت های ایرانی به حدی بود که حتی معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان را که در حال بازدید از نمایشگاه بود، غافلگیر و متعجب ساخت؛ بویژه زمانی که شنید، رادیاتور خودروهای آمریکایی 'همر' را نیز یک شرکت ایرانی می سازد و برای عراقی ها تامین می کند.
    دکتر حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس شرکت نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران، در همین روز غرفه به غرفه نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد را سرکشی کرد و با مسئولان غرفه ها که بعضا هم مدیران و صاحبان شرکت های ایرانی بودند، گپ زد و تا توانست آنان را به استمرار حضور در این بازار تشویق کرد.

    اسفهبدی، در حین بازدید در گفت وگویی، به خبرنگار ایرنا که نظرش را راجع به حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه جویا شده بود، گفت نمایشگاه پارسال موفق بود و این نکته را می توان از رضایت آنان از حضور در بغداد احساس کرد.
    وی گفت : شرکت های ایرانی از روندی که هم اکنون وجود دارد راضی هستند و امروز شنیدیم که هنوز کار شروع نشده، تعداد زیادی قرار داد بسته شده است.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که همزمان مدیرعامل شرکت نمایشگاه های جمهوری اسلامی است، اوضاع و روند جاری در عرصه بین المللی را برای شرکت های ایرانی بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: بدون شک نقش کیفیت ، قیمت و استاندارد را در صادرات کالا نمی توان انکار کرد، اما فضای ایجاد شده از فردای برجام، شرایط بسیار مناسب تری را برای حضور شرکت های ایرانی در جهان فراهم کرده است.

    وی گفت امروز دنیا دریافته است که ایران نه به دنبال جنگ است و نه التهاب آفرینی و مصمم است با صلح و دوستی با دنیا کار کند.
    وی در تشریح فضای ایجاد شده گفت، امروز تمایل جهان به همکاری و تعامل با ایران کاملا مشهود است و این موضوع را حتی در تمایل آمریکایی ها نیز می توان دید، بطوری که برغم توصیه های دولت این کشور، شهروندان آمریکایی یک موج بزرگ را برای گردشگری در ایران براه انداخته اند.
    در نمایشگاه امسال بخش های بهداشتی، ساختمانی، صنعت آب و برق تا نفت و گاز توانمندی ها و آخرین دستاوردهای خود را عرضه کردند. همچنین صنایع مواد غذایی ، لوازم خانگی و انواع شوینده ها و در نهایت بخش فنی و مهندسی و صنعت خودرو ایران ، در نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد حضور فعال دارند.
    نهادهای غیر دولتی عراق نیز استقبال خوبی کرده اند و در مقدمه آنها اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق است که فاضل الحمدانی رئیس آن یک غرفه در نمایشگاه زده و خودش هم در آنجا مستقر است.

    با او هم گپی زدیم که گفت، نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد یک فرصت طلایی است و ما آمده ایم تا برای تسهیل و زمینه سازی جهت گسترش مناسبات تجاری، اقتصادی ، صنعتی و سرمایه گذاری و نیز اتصال شرکت های دو کشور گام برداریم.
    الحمدانی گفت ما تلاش می کنیم از شرکت های دو کشور عضوگیری کنیم و در جریان همکاری شرکت های دو کشور، خدمات مختلف حقوقی، کاری و مالی ارائه نماییم.

    وی افزود: قصد داریم با ایجاد یک بانک اطلاعات از شرکت های دو کشور، خدماتی از جمله رفع مشکلات گمرکی، مالیاتی ، حواله های بانکی و ... ارائه کرده و همچنین در زمینه معرفی ظرفیت های دو طرف و شناسایی فرصت های همکاری در دو کشور ، اطلاع رسانی کنیم.
    رئیس اتاق مشترک بازرگانی عراق و ایران، فضای همکاری های دو کشور را بعد ازتوافق هسته ای مناسب توصیف کرد و گفت حالا مشکلات مبادلات مالی با ایران حل شده است و فضای همکاری تسهیل شده است.

    البته، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در خصوص حمایت از تجارت و همکاری های اقتصادی دو کشور گفت که در این راستا، در نمایشگاه امسال ، نمایندگی صندوق ضمانت صادرات را هم با خود آورده ایم تا بخش های سرمایه گذاری و تجارت بدانند که دولت برای حضور آنان در بازارعراق جدی است.

    اکنون عراقی ها بیش از آنکه به کالا و محصول تولیدی ایران بیندیشند، این روزها به فکر ایجاد صنایع تولیدی افتاده اند و شعار 'تولید داخل' هفته هاست که بر صفحات تلویزیون های عراقی نقش می بندد و در این زمینه ، آقای اسفهبدی هم معتقد است که شرکت های ایرانی و عراقی در این راه می توانند، پروژه هایی را با سرمایه گذاری های مشترک راه بیندازند و بعد اشاره کرد به دو شرکت خودروسازی ایران که در شهر اسکندریه در جنوب بغداد خط تولید خودروهای خود را مدتهاست راه انداخته اند و در این راه تجربه موفقی را رقم زده اند.

    نمایشگاه اختصاصی امسال ایرانی ها در بغداد که روز سه شنبه کار خود را آغاز کرده است، امروز چهارشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رسما افتتاح می شود و مهندس نعمت زاده وزیر صنعت کشورمان نیز که دیرگاه شب گذشته وارد بغداد شده از آن بازدید خواهد کرد تا روشن شود که عراق همچنان پنجره اصلی روبه صادرات محصولات ایرانی است.
    به گزارش ایرنا ،این نمایشگاه تا روز پنجشنبه به کار خود ادامه خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت