رییس مرکز توسعه فناوری و فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

۹۲ درصد درخواست‌های دریافت مجوز ناشران به صورت اینترنتی ثبت شده‌اند

عصر نمایشگاه- ۹۲ درصد ناشران از طریق اینترنت و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی درخواست‌های دریافت مجوز خود را ثبت کرده‌اند.

۹۲ درصد درخواست‌های دریافت مجوز ناشران به صورت اینترنتی ثبت شده‌اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا، مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر (سامن) ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

    محمد سلگی مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در این مراسم با اشاره به لزوم ارتقای سیستم الکترونیکی مجوز نشر تاکید کرد: امیدواریم با ارتقای سامانه الکترونیک بیش از پیش بتوانیم خدمتگزار ناشران و فعالان حوزه نشر باشیم بحث ارتقای سامانه الکترونیک صدور مجوز نشر از چند ماه پیش مطرح شد و کارهای زیرساختی زیادی برای حل مشکلات سیستم فعلی از جمله قطعی‌های مکرر یا سرعت پایین، انجام شد.

    مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی سپس به دو ویژگی مهم در سامانه توسعه یافته مجوز نشر (سامن) ارائه و بیان کرد: امضای دیجیتال که در سامانه جدید پیش بینی شده یک اعتبارسنجی بالا برای ناشران به وجود می‌آورند و اصالت داده‌ها و اطلاعات ثبت شده را بالا می‌برند. همچنین با اتکا به امضای دیجیتال مسئولیت حقوقی نیز به وجود می‌آید و از لحاظ حقوقی و قضایی نیز یک گام به جلو محسوب می‌شود. همچنین سامانه مذکور در کل روزهای هفته به صورت 24 ساعته فعال خواهد بود.

    سلکی افزود: یکی دو  ماه است که مراحل مقدماتی خطایابی و آزمون سامانه جدید انجام شده تا هر گونه نقص بر طرف شود. سامانه قبلی نیز تا زمان پایان نمایشگاه سی ام برای اینکه ناشران زمان آشنایی با سیستم جدید داشته باشند همچنان فعال می‌ماند. البته برای ارائه خدمات بهتر و ویژه‌تر به 10 استانی که صدور مجوز به آنها تفویض شده است نیز کارهای فنی مختص به خود لازم است هر چه هست با پایان نمایشگاه سی‌ام سامانه قبلی عملا تعطیل می‌شود و ما از همین جا از ناشران درخواست دارم که از همین امروز وارد سامانه جدید شده و چنانچه مشکلی مشاهده کردند به ما اطلاع‌رسانی کنند.

    وی همچنین تاکید کرد: سامانه مجازی آرشیو ناشران یا بانک اطلاعات مجازی نیز در دستور کار برای طراحی و راه‌اندازی قرار دارد و امیدواریم سال آینده از طرف معاونت فرهنگی و معاونت فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با جدیت بیشتری پیگیری شود.

    موسویان (رییس مرکز توسعه فناوری و فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز رونمایی از سامانه جدید را یکی از حرکت های جدی این وزارتخانه برای استفاده از فضای دیجیتال خواند و گفت: انتظار داریم سایر معاونت‌های دیگر وزارت ارشاد نیز در بحث استفاده از فضای دیجیتال و امضای دیجیتال جدی‌تر کار کنند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته امکان خدمات رسانی به ارباب رجوع را در هر ساعت شبانه‌روز از هر مکان با استفاده از سرویس و خدمات امضای الکترونیک مهیا کردند یعنی بیشتر خدمات دولتی بدون نیاز به حضور افراد و حتی مراجعه به پیشخوان‌ها ارائه می‌شود.

    وی افزود: برای رفع مشکلات حقوقی و تسهیل استفاده از توکن‌ها فضای سامانه باید توسعه پیدا می‌کرد. تعداد توکن‌ها و کاربردهای آنها در گذشته محدودتر بود و سامانه قبلی به هر ترتیبی پاسخ نیازها را می‌داد اما با تجمیع تعداد توکن ها توقعات از سیستم بالا رفت و نیاز به سرعت بیشتری برای پاسخگویی داشتیم. در ثانی توکن‌های امروزی امکان تطبیق با سایر محیط ‌ها را نیز دا رند یعنی این توکن‌ها که با مشاوره و تحقیقات فنی انتخاب شده‌اند با اتکا به امضای دیجیتال که به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار می‌گیرند خدمات ویژه‌ای به آنها ارائه می‌دهند. برای هر ناشر که درخواست توکن دارند مبلغی 127 هزار تومان از طرف معاونت فرهنگی هزینه می‌شود تا به صورت رایگان به او تحویل داده شود. تخصیص این اعتبار در شرایط بودجه‌ای حال حاضر واقعا نکته مثبتی است.

    موسویان نیز درباره لزوم امنیت داده‌ها در سامانه‌های الکترونیکی گفت: توکن‌های جدید 1024بیتی هستند و به سادگی امکان شکستن رمز آنها وجود ندارد. این یعنی جلوگیری از نفوذ به داده‌های کاربران و رسیدن به رمز کدگذاری شده توکن‌ها. این درجه اعتبار و محرمانگی جامعیت بالایی به توکن‌ه ا می دهد و از آنجایی که از مرکز ریشه‌ای وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز احراز هویت شده‌اند باعث می‌شود در سایر دستگاه‌های دولتی نیز اعتبار داشته باشند.

    او یادآور شد: نباید فراموش شود که امضای دیجیتال نیز مانند امضای اصلی دارای اعتبار است و با اتکا به آن دعوی حقوقی نیز می‌تواند پیگیری شود و اجازه انکار را از فرد سلب می‌کند.

    رئیس مرکز توسعه فناوری و فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال هماهنگی توکن‌های جدید با انواع سیستم عامل‌ها و مرورگرهای اینترنتی را یکی از امتیازات آنها برشمرد و اظهار داشت: توکن‌های جدید بدون نیاز به هیچ تنظیمی با تمامی سیستم عامل‌ها تنظیم می‌شوند و وابستگی به هیچ نوع سیستم عامل ندارند. برای استفاده از سامانه نیز هر گونه مرورگر اینترنتی قابل استفاده است و تمام مرورگرها ،‌توکن‌ها و سامانه مجوز نشر را می‌شناسند. همچنین هر کدام از ناشران که نیاز به آموزش داشته باشند تا 5 سال به صورت رایگان از پشتیبانی شرکت امن افزار شریف برخوردار هستند.

    موسویان سپس آماری از میزان استفاده ناشران از امکانات الکترونیک حوزه نشر ارائه و بیان کرد: براساس آماری که دهم اسفندماه سال جاری اخذ شده 92.5 درصد ناشران از طریق اینترنت و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی درخواست‌های دریافت مجوز خود را ثبت کردند از 488 اثری که روز دهم اسفندماه برای دریافت مجوز ثبت‌نام کردند 449 اثر از طریق اینترنت اقدام کرده بودند و تنها 39 مراجعه حضوری به وزارت ارشاد داشتیم در مقایسه ماه بهمن ماه سال 94  و 95 نیز افزایش قابل توجهی از استفاده از سامانه را شاهد هستیم در بهمن سال 95 ، 84 درصد مراجعه به سامانه ثبت شده و تنها 16 درصد مراجعه حضوری به وزارت ارشاد شاهد بوده‌ایم. در حالی که در سال 94 ، 33 درصد از افراد برای درخواست مجوز به وزارت ارشاد مراجعه کرده بودند.

    او تاکید کرد:‌ امیدواریم با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده با این سامانه در 10 استانی که امکان صدور مجوز به آنها تفویض شده نیز امکانات ویژه‌ای تدارک ببینند. همچنین با استفاده از این سامانه شاهد یکپارچگی در دیتاها هستیم و ثبت و نگهداری داده‌ها در یک دیتاسنتر در وزارت ارشاد این امکان را به ناشر می‌دهد تا از هر کجای دنیا نیاز به مدرک مختص به خود و نشر خود داشت در اختیار داشته باشند.

    محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز طرح توسعه سامانه مجوز نشر را اتفاق خوبی برای ناشران خواند و گفت: توسعه طرح سامانه مجوز نشر اتفاق بسیار خوبی است به ویژه اینکه تمرکزگرایی شدیدی در وزارت ارشاد شاهد هستیم و ناشران شهرستانی برای مراجعه به تهران و انجام روال کارهای قانونی خود بسیار مشکل داشتند تا پی شاز این تمامی استان‌ها ناگزیر بودند برا یدریافت مجوز و اعمال اصلاحیه‌ها به تهران مراجعه کنند کم کم 5 استان امکان بررسی و صدور مجوز را پیدا کردند که امروز به 10 استان نیز افزایش پیدا کرده است.

    وی ادامه داد: این مساله کمک می‌کند تمرکززدایی را به‌صورت جدی‌تری دنبال کنیم و به نظر من نیاز داریم تمامی 21 استان باقیمانده نیز به تدریج امکان بررسی و صدور مجوز را پیدا کنند.

    رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تاکید کرد: بحث دولت الکترونیک سال‌ها است در دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌شود اما در برخی موارد حتی مشکلات را بیشتر هم کرده است یعنی استفاده از امکانات آن لاین نه تنها نیاز به مراجعات حضوری متقاضی را کاهش نداده بلکه دست آخر متقاضی مجبور می‌شود به صورت حضوری به مرکز دولتی مذکور مراجعه کنند.

    آموزگار درباره سیستم الکترونیک مجوز نشر نیز گفت: سامانه قبلی صدور مجوز نشر به صورت الکترونیک مشکلاتی داشت که با توسعه سعی شده این اشکالات برطرف شود امیدوارم با سامانه جدید ناشران شهرستانی به صورت راحت‌تر و سریع‌تر درخواست مجوز خود را با تهران در میان بگذارند. البته هنوز سیستم بررسی و رفع اصلاحات به صورت الکترونیک راه‌اندازی نشده و امیدوارم به این مساله نیز توجه شود تا عدالت فرهنگی بیش از پیش برای ناشران محقق شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت