سخنگوی نمایشگاه کتاب:

تولید ملی در سایه احترام به سرمایه ایرانی شکل می گیرد

عصر نمایشگاه- سخنگوی شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: تا زمانی که احترام به کار و سرمایه ایرانی مورد توجه قرار نگیرد، تولید ملی شکل نخواهد گرفت.

تولید ملی در سایه احترام به سرمایه ایرانی شکل می گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، همایون امیرزاده روز شنبه  اظهار کرد: سطح، ترکیب، چگونگی و چرایی مصرف، چهار مولفه است که باید در زمینه مصرف کالای داخلی مورد توجه قرار گیرد، تا بتوانیم درک درست و واقعی از مصرف کالای ایرانی را در جامعه ترویج دهیم.
    وی افزود: اگر به این چهار مولفه به خوبی توجه نشود، در فرهنگسازی مصرف کالای داخلی راه به جایی نخواهیم برد، هرچند در شرایط کنونی بیشتر مصرف کنندگان ایرانی، دغدغه خرید کالای ایرانی را ندارند.
    مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تا زمانیکه این دغدغه وجود نداشته باشد، مصرف کالای غیر ایرانی گریبان ما را خواهد گرفت.

    ** توجه به بیانات مقام معظم رهبری راهگشاست
    امیرزاده گفت: مرور بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره مصرف کالای ایرانی می تواند مسیر خوبی را در این حوزه پیش روی ما قرار دهد، ایشان بسیار درباره هویت ملی، مصرف تولیدات داخلی و حمایت از آن سخن گفته اند، بعبارتی پس از توجه به مقوله کتاب، به موضوع مصرف کالای داخلی توسط معظم له اشاره شده است.
    وی با بیان اینکه عدم استفاده از کالای داخلی دغدغه ای است که مقام معظم رهبری بارها آن را بیان کرده اند، بر جا انداختن فرهنگ مصرف اجناس ایرانی در ذهن مردم تاکید کرد.
    سخنگوی شورای سیاستگذاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: توجه به فرهنگ تزریق شده برای مصرف کالای خارجی، آثار سوء مصرف نکردن تولیدات داخلی و ضرورت فرهنگ سازی در این باره از جمله این دغدغه هاست.
    به گفته وی، درباره اهمیت و فواید کالای فرهنگی هم شاهد تبیین موارد کلی توسط ایشان هستیم.
    امیرزاده گفت: از جمله مهمترین فواید مصرف کالای داخلی، کاهش تورم، رفع بیکاری، رفع مشکل معیشتی، افزایش ثروت ملی، جلوگیری از نفوذ قدرت های جهانی، استحکام اقتصاد داخلی و قطع امید دشمن است.

    ** تولید ملی در سایه احترام به کار و سرمایه ملی
    امیرزاده اضافه کرد: از جمله راهکارهایی که می تواند ما را در این مسیر کمک کند، حمایت از کارگر ایرانی به وسیله خرید کالای داخلی، ممنوعیت استفاده از کالای خارجی توسط دستگاه های دولتی، تولید کالای مرغوب ایرانی، جلوگیری از ورود کالای خارجی ،مبارزه بی امان با قاچاق کالا، امحای کالای قاچاق، ابتکار و نوع آوری در تولید کالای داخلی است.
    وی تصریح کرد: تا زمانی که احترام به کار و سرمایه ایرانی مورد توجه قرار نگیرد، تولید ملی شکل نمی گیرد و به تبع آن استقلال اقتصادی و سیاسی محقق نمی شود.
    مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مصرف در مرحله اول یک پدیده صرف اقتصادی به نظر می رسد اما پیامدهای چندگانه دارد، گفت: میل به مصرف کالای خارجی ناشی از تاثیرات عمیق ساختار فرهنگی است که در این زمینه باید بیشتر تلاش کرد.
    وی افزود: در رتبه بندی کشورهایی که در حوزه های مختلف دارای ملی گرایی مصرف هستند، ایران جزو 25 کشور اول نیست، کره جنوبی، اندونزی و بنگلادش در رتبه اول تا سوم، بلغارستان رتبه 25 و ایران در رتبه های بعدی قرار دارند.
    امیرزاده با بیان اینکه این آمار نگران کننده نشان می دهد، جامعه ایران به شدت نیاز به تولیدات ملی دارد، بر تربیت نسلی که خود را ملزم به مصرف کالای داخلی کند، تاکید کرد.
    به گفته وی، تغییر الگوهای مصرف با استفاده از ابزار رسانه از ضرورت های این روزهاست.

    ** مبارزه جدی با احساس خود کم بینی
    امیرزاده گفت: آموزش خانواده ها برای مصرف کالای داخلی به عنوان یک راهبرد اساسی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا جامعه ایرانی امروز نیازمند است با احساس خود کم بینی نسبت به کالای ایرانی مبارزه جدی کند.
    وی افزود: این ذهنیت که کالای خارجی بهتر است، سمی مهلک به شمار می رود و تا زمانی که این دیدگاه بر اندیشه مصرف کننده ایرانی چیرگی داشته باشد، امکان بهبود شرایط کم است بنابراین باید با ترویج فرهنگ کار، تولید، ابتکار، تقویت حس ملی گرایانه در حوزه مصرف کالاهای داخلی، این حوزه را مدیریت کنیم.
    رییس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه سی ام کتاب تهران ادامه داد: اقدامات اقتصادی در این زمینه کمتر از فرهنگسازی نیست، در صورتی که کالای داخلی مطابق با استانداردهای بین المللی با کیفیت و ارزان تولید شود، با یک فرهنگ سازی هوشمندانه می توان این کالاها را میهمان خانه همه ایرانی ها کرد در غیر این صورت نمی توان حق انتخاب کیفیت بهتر را از مصرف کننده سلب کرد.
    وی با بیان اینکه حمایت از تولید کنندگان داخلی به عنوان یک محور اقتصادی همواره باید مورد توجه باشد، افزود: ‌قاچاق امروز در حال بلعیدن سهم عمده ای از نیروی کار و اشتغال جامعه ایرانی است از این رو مبارزه با ان نباید یک امر ویترینی، فصلی و احساسی باشد.
    امیرزاده اضافه کرد:‌ باید تا زمانی که مقام معظم رهبری در این زمینه حساسیت نشان می دهند، مبارزه کنیم و این مبارزه تداوم داشته باشد.
    به گفته وی، طراحی یک نظام اقتصادی مبتنی بر مقررات اسلامی، اصلاح قوانین کار ، مالیات، تامین اجتماعی و ایجاد فضای رقابتی در سطح ملی از دیگر کارکردهای اقتصادی این مقوله است.

    ** کالای ایرانی خدمات پس از فروش داشته باشد
    امیرزاده خاطر نشان کرد: اگر کالای ایرانی فاقد خدمات پس از فروش باشد و امنیت خریدار برای تولید ملی تامین نشود، انتظار این که به خرید کالای ایرانی روی آوریم، انتظاری شعارگونه است.
    وی اضافه کرد: در حوزه قوانین و مقررات نیز برای توجه به مصرف کالای ایرانی نیازمند بازنگری جدی هستیم.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت