رییس سازمان جهادکشاورزی استان:

دوازدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و ادوات کشاورزی در رشت برگزار می شود

عصر نمایشگاه- رئیس جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه ۵۷ درصد فعالیت های کشاورزی گیلان با ماشین آلات انجام می شود، افزود: در حوزه کشت برنج ۸۰ درصد فعالیت کشاورزی به صورت مکانیزه انجام می‌شود .

دوازدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و ادوات کشاورزی در رشت برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایسنا، شعبان نژاد، رئیس جهادکشاورزی گیلان امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن فصل کشاورزی، اظهار کرد: در 50 درصد از اراضی گیلان در مساحت 126 هزار و 522 هکتار نشا برنج انجام شده است.

    وی افزود: 46 هزار و 824 هکتار از اراضی به صورت مکانیزه و ماشینی و همچنین 79 هزار و 724 هکتار هم به روش سنتی نشا شده اند.

    شعبان نژاد با بیان اینکه در انبارهای ما بیش از 25 هزار تن کود داریم، گفت: امسال افزایش قیمت کود را نداشتیم؛ کشاورزانی که موفق به دریافت کود نشده اند می توانند به مراکز جهادکشاورزی جهت دریافت کود مراجعه کنند. تاکید می کنیم که کشاورزان حتما کود را از مراکز مجاز دریافت کنند زیرا کودهای غیر استاندارد زمین ها را آلوده و محصول را تضعیف می کنند.

    رییس جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه در سال 92 برای اولین بار خط مکانیزاسیون کشاورزی تعریف شد، گفت: تاکنون 133 میلیارد تومان به صورت مستقیم تولید به روش مکانیزه داشتیم؛ همچنین در هر سال متوسط 2 هزار و 500 دستگاه کشاورزی وارد باغات ما شده است که امسال هم 53 میلیارد تومان در این رابطه تخصیص پیدا کرده است.

    وی با بیان اینکه 57 درصد فعالیت های کشاورزی گیلان با ماشین آلات انجام می شود، ادامه داد: در حوزه کشت برنج 80 درصد فعالیت کشاورزی به صورت مکانیزه انجام می شود. در همین راستان 7 هزار و 310 دستگاه تراکتور، 3 هزار و 624 دستگاه نشاکار، 350 دستگاه وجین کار، 2 هزار و 327 دستگاه کمباین در استان فعالیت می کنند.

    شعبان نژاد با بیان اینکه 75 بانک نشا در استان داریم، تصریح کرد: سال گذشته 530 تن بذر اصلاح شده در بین کشاورزان توزیع کردیم که به ازای هر کیلو 2 هزار تومان یارانه تعلق گرفت؛ برای سالجاری هم توزع هزار و 200 تن بذر اصلاح شده را در دستور کار داریم.

    وی بیان کرد: از سال 92 تاکنون 401 هزار تن افزایش تولید در حوزه باغی و زراعی را شاهد بودیم، علت این رشد هم کود کافی، مکانیزه شدن، خاک ورزی حفاظتی، بهره وری مناسب بوده که اکنون به ازای هر مترمکعب آب 500 گرم برنج تولید می شود.

    شعبان نژاد اضافه کرد: در بخش گندم حدود 500 تن تولید را در برنامه داریم، در بحث تولید جو هم در سالجاری 200 تن را برای سالجاری در نظر گرفته ایم. سال گذشته حدود 10 میلیون تومان نهال یارانه ای را برای توسعه باغات توزیع کردیم.

    این مسئول اضافه کرد: گیلان 0.9 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 31 درصد آن را اراضی باغی و زراعی تشکیل می دهد؛ در گیلان 245 هزار هکتار مرتع و 560 هزار هکتار جنگل داریم که در این خصوص در جایگاه چهارم کشور قرار گرفته ایم.

    وی افزود: 317 هزار خانوار در گیلان بهره بردار کشاورزی هستند و حدود 10 درصد بهره برداران کشاورزی کشور در گیلان ساکن هستند.

    شعبان نژاد ادامه داد: در سال گذشته 11 هزار و 614 تن دانه روغنی کلزا را در استان تولید کردیم و در نظر داریم در یک فرآیند پنج ساله 60 درصد روغن کشور را با افزایش زمین های کشاورزی کلزا تولید کنیم.

    رئیس جهادکشاورزی گیلان گفت: یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان تجهیز و نوسازی 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده است که سال گذشته 10 هزار هکتار از اراضی تجهیز و نوسازی شدند و از شهریور امسال هم تجهیز و نوسازی 15 هزار هکتار از اراضی آغاز می شود و در این راستا از کشاورزان هیچ پولی دریافت نمی شود.

    وی با بیان اینکه گیلان در تولیدات دامی رتبه 5 کشور را دارد، گفت: در سال 95 تولید گوشت سفید در استان به 117 هزارتن و تولید گوشت قرمز به 26 هزار تن و همچنین تخم مرغ به 19 هزار و 800 تن رسید.

    شعبان نژاد بیان کرد: سال گذشته 66 کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی انجام شد و 4 هزار هکتار هم احیای باغات را داشتیم.

    وی بیان کرد: گیلان در  تولید محصولاتی مانند چای با تولید 30 هزار تن، فندق با تولید 17 هزار تن، بادام زمینی با تولید 10 هزار و 562 تن، پیله ابریشم با تولید 396 تن، صید وصیادی ماهیان استخوانی با تولید 17 هزار تن،  صنوبر کاری با تولید بیش از 50 هزار هکتار،  گل گاو زبان با تولید 301 تن رتبه نخست کشور را دارد.

    وی افزود: در زمینه شلتوک با تولید یک میلیون و 165 هزار تن، کیوی با تولید 133 هزار و 779 تن، آبزی پروری با تولید 51 هزار تن، تولید خاویار با تولید 910 کیلوگرم، جوجه یکروزه با تولید 290 میلیون قطعه در هر دوره رتبه دوم کشور را دارد.

    شعبان نژاد ادامه داد: استان در حوزه زیتون با تولید 17هزار و 350 تن و در زمینه جوجه کشی با تولید 450 میلیون قطعه در هر دوره رتبه سوم کشور را داراست؛ همچنین در تولید 117 هزار تنی گوشت مرغ، جوجه ریزی گوشتی 17 میلیون قطعه در هر دوره، عسل با تولید 890 تن در جایگاه 6 کشور قرار دارد.

    وی افزود: در سال گذشته 2 هزار و 296 واحد صنعتی با اشتغالزایی 8 هزار و 856 نفر را در حوزه کشاورزی استان شاهد بودیم.

    رییس جهادکشاورزی گیلان بیان کرد: از تاریخ 2 الی 5 خرداد دوازدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و ادوات کشاورزی، با حضور 48 واحد تولیدی و بازرگانی از 12 استان کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی رشت برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت