رونمایی و نمایش ریزترین آثار سوخته نگاری جهان روی پرکاه در نمایشگاه بین المللی قرآن

عصر نمایشگاه- جشنواره ملی مردمی قدر علی(ع) آثار سوخته نگاری، با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برپاست.

رونمایی و نمایش ریزترین آثار سوخته نگاری جهان روی پرکاه در نمایشگاه بین المللی قرآن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از صدا و سیما ، دبیر جشنواره ملی قدر علی(ع)گفت: این جشنواره شامل آثار سوخته نگاری از استانهای کرمانشاه، خراسان،آذربایجان غربی،البرز، تهران، اصفهان، لرستان و سیستان و بلوچستان است که شرکت کنندگان با موضوع مقام و منزلت امیرالمومنین(ع) به رقابت هنری پرداخته اند.

    مرتضی نداف در خصوص نحوه داوری آثار افزود: از 40 روز پیش شروع به منسجم کردن فعالان و هنرمندان این رشته در فضای مجازی تحت عنوان کانال ملی سوخته نگاری کردیم که پس از راهنمایی های لازم برای انتخاب طرح رقابت هنری هنرمندان را تشویق به خلق اثری در شأن و منزلت امیرالمومنین علی(ع) کردیم و خدا را شکر استقبال و رقابت بسیار جدی پیگیری شد.

    وی ادامه داد: ابتدا حدود60 هنرمند از نقاط مختلف کشور اعلام آمادگی کردند که پس از مراحل داوری و تأیین شرایط فنی اجرای سوخته نگاری این تعداد به 25 نفر رسید که در مرحله بعد 20 نفر به رقابت پرداختند. 

    نداف گفت: از این بین10 اثر برای حضور در نمایشگاه قرآن انتخاب شدند که جوایز ارزشمندی به صاحبان آثار اعطا خواهد شد و اکنون این آثار در بخش ویژه هنری نمایشگاه بین المللی قرآن به نمایش گذاشته شده است.

    وی با اشاره به خلق آثاری ارزشمند از هموطنان هنرمند اهل سنت افزود: وجود آثار ارزشمند هنرمندان اهل سنت در این نمایشگاه نشانگر وجود وحدت در جامعه ایرانی است.

    نداف گفت: از برنامه های پیش رو در نمایشگاه، اجرای زنده سوخته نگاری روی چوب و ریزنگاری روی گندم در بخش هنری را در دست اقدام داریم که ذکر یاعلی را روی گندم با هنر سوخته نگاری برای عموم بازدیدکنندگان به نگارش در می آوریم و صلواتی تقدیمشان می کنیم. همچنین چند اثر فوق ریز را روی گندم و ارزن و پرکاه برای نمایش عموم بازدیدکنندگان آماده کرده ایم که شامل احادیث پیامبر (ص) در شأن مولا علی (ع) است.

    وی افزود: از استادان برجسته هنرهای تجسمی و سنتی کشور درخواست کردیم که در امر داوری و انتخاب برگزیدگان جشنواره ما را یاری کنند که در نهایت پس از در نظر گرفتن مسائل فنی و اجرای حرفه ای تکنیک های سوخته نگاری آثاری که شرایط اخذ رتبه را دارند معرفی و از هنرمندان برگزیده تجلیل به عمل آید.

    نداف گفت: این نخستین اقدام ما برای ساماندهی هرچه بیشتر این هنر اصیل ایرانی با محوریت دینی است که در ادامه این اقدام جشنواره های دیگری نیز با مشارکت و همکاری دستگاههای دولتی و سازمانهای مردم نهاد برپا خواهد شد.

    وی افزود: جشنواره ای با مضمون شهدای غواص و غدیر که نام آنها نیز در آینده اعلام می شود در دستور کار است که  در زمان مقتضی برپا خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت