اولویت نمایشگاه کتاب حضور ژاپن به عنوان میهمان ویژه است

عصر نمایشگاه- شهرام‌نیا تاکید کرد: اولویت شورای سیاست‌گذاری برای حضور کشور ژاپن به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب سی‌ویکم است.

اولویت نمایشگاه کتاب حضور ژاپن به عنوان میهمان ویژه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایلنا؛‌ امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) ، درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 97 (2018) گفت: هنوز تصمیم‌گیری برای مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 97 (2018) قطعی نشده است. با توجه به اینکه کشور چین درخواست داشته تا میهمان ویژه‌شدنش در نمایشگاه کتاب تهران به یک سال بعد موکول شود، ما با چند کشور خارجی دیگر که متقاضی بودند وارد مذاکره شده‌ایم. در همین راستا روز پنجشنبه هفته گذشته اول تیرماه مذاکراتی را با ژاپنی‌ها داشتیم و در نشستی با رایزن فرهنگی سفارت ژاپن در ایران آخرین گفت‌وگوها را انجام داده‌ایم و ‌آن‌ها هم قرار است در مدت کوتاهی شرایط را بررسی کرده و پاسخ نهایی را اعلام کنند.

    او ادامه داد: علاقه ما برای رفت و برگشت نمایشگاهی هست و اینکه در ازای میزبانی از یک میهمان ویژه، ایران هم یک‌بار در نمایشگاه کتاب کشور مذکور به عنوان میهمان ویژه امکان حضور پیدا کند. علاوه بر ژاپن کشورهای اسپانیا، مکزیک و ضربستان هم گزینه‌های دیگری هستند که اگر کشور ژاپن قطعی نشود مذاکرات را با آن‌ها پی می‌گیریم، منتها اولویت شورای سیاست‌گذاری کشور ژاپن است.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین در توضیح برنامه‌ریزی‌های ایران برای حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پکن، اظهار داشت: ترکیب حضور ناشران و اهالی فرهنگ ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن مشخص شده است. بنا بر توافق صورت گرفته با مسئولین نمایشگاه کتاب پکن امسال 500 مترمربع فضا در اختیار غرفه ایران قرار خواهد گرفت. فراخوان ثبت‌نام هم منتشر شده و تعدادی از ناشران، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی و موسسات فرهنگی و حتی چند دانشگاه برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی و تمایل کرده‌اند. در مرحله امضای تفاهم‌نامه با این دوستان برای مشخص شدن چگونگی حضورشان در چین هستیم. طراحی اولیه غرفه هم آماده شده و پس از اصلاحات نهایی برای تائید آن را در اختیار طرف مقابل می‌گذاریم. همچنین شعار ایران در نمایشگاه کتاب پکن 2017 هم بعد از بررسی قطعی شده و به تصویب می‌رسد.

    شهرام‌نیا اولویت برای حضور نویسندگان را شامل آن‌هایی دانست که در سال‌های اخیر در جشنواره‌های ادبی کشور به عنوان برگزیده شناخته شده‌اند و یادآور شد: برای حضور نویسندگان و هنرمندان مهمان هم چارچوب کلی مشخص شده و نویسندگان کودک به پیشنهاد انجمن کودک و نوجوان و ترجیحا از بین برگزیدگان جوایز ادبی مختلف حوزه کودک و نوجوان انتخاب می‌شوند. در حوزه بزرگسال هم اولویت با کسانی است که در سال‌های اخیر برگزیده جوایز ادبی کشور مثل کتاب سال، جلال آل‌احمد و پروین‌ اعتصامی بوده‌اند. برنامه‌های جنبی مثل اجراهای موسیقی و تئاتر را هم مد نظر داریم و با طرف چینی به توافق رسیدیم یک گروه موسیقی و یک گروه تئاتر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اجرا داشته باشند و وزیر فرهنگ کشور ما هم در این مراسم حضور خواهد داشت. تمامی این موارد مشخص و به طرف چینی هم اعلام شده است و امیدواریم ظرف روزهای آتی اقدامات مربوط به این فعالیت‌ها نهایی شوند.

    او در پایان در پاسخ به تصمیم‌گیری‌ها درباره حضور ایران به عنوان میهمان نمایشگاه کتاب وین در اتریش نیز بیان کرد: اتریش علاقه‌مند است که پروژه میهمان ویژه را از دوره بعدی نمایشگاه کتاب وین به راه بیندازد و همچنین علاقه‌مند است برای اولین‌بار ایران میهمان ویژه این نمایشگاه باشد. ما در مذاکرات خود با اتریش که در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجام شده به این تمایل پاسخ مثبت دادیم و درخواست داشتیم کشور اتریش پس از بررسی بیشتر درخواست را به صورت کتبی به ایران اعلام کند که تاکنون خبری در این مورد نشده است. بعید هم می‌دانم با توجه به زمان کمی که تا برگزاری نمایشگاه کتاب وین باقی مانده کشور اتریش موضوع میهمان ویژه را نهایی کند و در صورت تحقق این امر ما زمان کافی برای آماده‌شدن به عنوان میهمان ویژه را نخواهیم داشت و هرچند طبیعتا خود اتریش هم به اجرای میهمان ویژه برای سال 2017 نرسد. در نهایت سال آینده هم اگر فرصت میهمان ویژه‌شدن در اتریش به ما اعلام شود با برنامه‌ریزی در این رویداد فرهنگی حضور خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت