مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران:

حضور گسترده ناشران مستقل از ویژگی های این دوره نمایشگاه فرانکفورت است/تقویت دیپلماسی فرهنگی از طریق طرح گرنت

عصر نمایشگاه- مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، حضور گسترده ناشران مستقل را از ویژگی های این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت معرفی کرد و گفت: در راستای تحقق سیاست‌های کلان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و تحقق اهداف حوزه دیپلماسی فرهنگی، طرح گرنت فعالیت ویژه ای در نمایشگاه خواهد داشت.

حضور گسترده ناشران مستقل از ویژگی های این دوره نمایشگاه فرانکفورت است/تقویت دیپلماسی فرهنگی از طریق طرح گرنت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا؛ امیرمسعود شهرام نیا اظهار کرد: غرفه ملی جمهوری اسلامی مانند سال های گذشته نیز در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت از طریق موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و با مشارکت تشکل های صنفی نشر و ناشران در سه غرفه با متراژ تقریبی 250 مترمربع برپا خواهد بود.
    وی افزود: از نقاط تمایز نمایشگاه امسال، غرفه سازی و غرفه آرایی متفاوت برای ایران است، به هریک از ناشران و تشکل‌ها یک فضای مستقل اختصاص داده شده و برای نمایش کتاب‌های منتخب تشکل‌ها علاوه بر غرفه، استندهای ویژه نمایش کتاب طراحی شده است.
    مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم تشکل‌های نشر حضوری فعال دارند، ادامه داد: این تشکل ها شامل اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.
    وی توضیح داد: امسال اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیش از 250 عنوان کتاب را در موضوعات مختلف از جمله حوزه ادبیات، ایران شناسی و کتب عمومی در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش خواهد گذاشت؛ کتبی که طی فراخوان عمومی از ناشران جمع‌آوری و برای نمایش و ارائه در نمایشگاه انتخاب شده است.
    شهرام نیا با بیان اینکه این کتب در یک کاتالوگ به زبان انگلیسی معرفی خواهند شد، اضافه کرد: این اتحادیه طی پنج روز برگزاری نمایشگاه، قرارهای ملاقات را با ناشران دیگر کشورها برگزار خواهد کرد.
    مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران گفت: گروه بین الملل انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی نیز به عنوان نماینده اعضا و ناشران دانشگاهی ایران با حدود 149 عضو رسمی با هدف تسهیل و افزایش تبادل کتاب و کالاهای فرهنگی برای اعضای خود و معرفی تازه ها و برگزیده های ناشران عضو در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارد.
    وی افزود: مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم به نمایندگی از ناشران حوزه دین و انقلاب با هدف گفت وگو با علاقه‌مندان ادبیات ضد سلطه در جهان، ادبیات پایداری ایران و منطقه، انقلاب اسلامی و ادبیات کودک و نوجوان و نقش زنان در خلق و روایت حماسه دفاع مقدس در فرانکفورت حضور دارند، هرچند موسسه فرهنگی مجمع ناشران دفاع مقدس نیز قرار است آثار برگزیده ناشران این حوزه را در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهند.
    شهرام نیا ادامه داد: انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر که فعالیت‌هایی نظیر برگزاری جلسات و ارتباط پایدار با زنان ناشر، حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی و بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت را در سابقه و دستور کار خود دارد هم برای سومین سال متوالی به معرفی کتاب های قابل عرضه در نمایشگاه خواهد پرداخت.

    ** حضور گسترده ناشران مستقل در این دوره از نمایشگاه
    مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با بیان اینکه حضور گسترده ناشران مستقل یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال است، گفت: با توجه به فراخوانی که توسط موسسه و چهارماه قبل از نمایشگاه منتشر شد، 19 ناشر شامل 16 ناشر در حوزه بزرگسال و 3 ناشر در حوزه کودک و نوجوان برای حضور به صورت مستقل در غرفه ملی ایران اعلام آمادگی کردند.
    ققنوس، فرهنگ معاصر، ثالث، نگاه، مروارید، هرمس، پیدایش، ایران شناسی، شمع و مه، عصر گویش، کتاب الکترونیک ایران، خانه هنرمندان، خانه فرهنگ و هنر گویا، کامل، نحل، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، جمال، براق و امیرکبیر ناشرانی هستند که شهرام نیا به آنها اشاره کرد.
    به گفته وی، آژانس های ادبی پل، تماس و کیا هم در نمایشگاه فرانکفورت حضور خواهند داشت.

    ** توزیع فرم‌ ثبت‌نام برای سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
    شهرام نیا یکی از عمده ترین فعالیت های غرفه ایران در فرانکفورت را معرفی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و توزیع فرم‌های ثبت‌نام این نمایشگاه برای سال آینده دانست و افزود: در راستای تحقق سیاست‌های کلان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و به منظور نیل به اهداف مورد نظر در حوزه دیپلماسی فرهنگی طرح گرنت فعالیت ویژه ای در نمایشگاه خواهد داشت.
    وی اولویت‌های موضوعی گرنت را ادبیات داستانی و غیر داستانی معاصر، هنر، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی، کودک و نوجوان عنوان و اضافه کرد: مطابق شیوه نامه مصوب در سال جاری همه مراکز انتشاراتی فعال درخارج ازکشور از حمایت‌های این طرح بهره مند می شوند، حمایت موضوع طرح گرنت، در قالب حمایت از ترجمه و انتشار کتاب به صورت پرداخت تمام یا بخشی از هزینه های ترجمه و انتشار آثار ایرانی که به یکی از زبان های خارجی در کشورهای دیگر قابلیت انتشار دارد، است.
    به گفته مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، میزان مبلغ حمایتی با نظر گروه کارشناسی، اعلام دبیر و تایید شورای سیاستگذاری و با توجه به عواملی چون تعداد صفحات، نوع اثر، کیفیت ترجمه، اعتبار ناشر،عرف قیمت‌گذاری کتاب در هر کشور قابل پرداخت است.

    ** برنامه های پیش بینی شده بخش جنبی غرفه ملی ایران
    شهرام نیا گفت: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال، برگزاری برنامه‌های مختلف به صورت نشست و دیدار در داخل و بیرون از غرفه ملی ایران است، بر همین اساس تلاش شده برنامه ها با حضور ناشران و تشکل‌های نشر با هم افزایی دیگر بخش‌ها پیشنهاد شود.
    وی افزود: حضور در غرفه های دیگر کشورها جهت بازدید و مذاکره با ناشران آن نیز پیش‌بینی شده تا بتوان در خصوص تبادلات کپی رایت مذاکراتی کرد، طی پنج روز نمایشگاه قرارهای ملاقات متعددی با مسئولین نمایشگاه‌های بزرگ کتاب در کشورهای مختلف در خصوص حضور ناشران ایرانی در این نمایشگاه‌ها و تبادل غرفه تدارک دیده شده است.
    به گفته مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، سخنرانی و رونمایی از کتاب «راهنمای معماری ایران از دوره صفوی تا انقلاب اسلامی»، رونمایی، نقد و بررسی ترجمه آلمانی کتاب «عثمانی‌ها و وهابی‌ها» تالیف از سید علی موجانی، روش های مناسب چاپ کتاب های دو زبانه و تاثیر آن در ترویج فرهنگ کشورها و نشست تخصصی معرفی ترجمه آلمانی «مقتل الحسین(ع) » همراه با اجرای تعزیه به زبان آلمانی از جمله برنامه های تدارک دیده در نمایشگاه است.

    ** نویسندگان میهمان در نمایشگاه
    شهرام نیا با بیان اینکه همه ساله از ایران نویسندگان، مترجمان، روزنامه‌نگاران و فعالان زیادی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت شرکت می‌کنند، اظهار کرد: امسال نیز افرادی نظیر مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده و مترجم محبوب کودکان،
    محمدرضا شمس نویسنده کودک و نوجوان، الهام فلاحتی نویسنده حوزه ادبیات داستانی به عنوان برنده جایزه پروین اعتصامی در بخش داستان، فریبا وفی منتخب بنیاد ملی لیتپروم به عنوان بهترین نویسنده زن خارجی آلمان، محمود برآبادی نویسنده کودک و نوجوان، رویا مکتبی فرد انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ،جعفر شیرعلی‌نیا نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، غلامرضا امامی مترجم نام آشنای کودک و نوجوان، شیوا مقانلو نویسنده و مترجم، نسیم مرعشی نویسنده و فیلمنامه نویس و مهسا هدایتی منتخب جایزه کتاب تصویری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران به فرانکفورت خواهند آمد.
    نمایشگاه کتاب فرانکفورت از بزرگترین، با سابقه ترین و معتبرترین نمایشگاه‌های کتاب در جهان است که همه ساله زمینه‌های حضور، ملاقات و گفت وگو های دهها هزار نفر از عوامل نشر را فراهم می آورد و در آن هزاران قرارداد کپی رایت و ترجمه منعقد و انواع همکاری های حرفه ای در نشر بین الملل پی‌ریزی و رویدادهای مهم فرهنگی و ادبی برنامه ریزی و اجرا می شود.
    این نمایشگاه بیش از هر چیز یک گردهمایی جهانی برای عرضه حقوق و امتیاز کتاب ها برای ترجمه به زبان‌های دیگر است که به عنوان نماد نمایشگاه‌های کتاب معرفی شده و هر ساله فعالان نشر در جهان از آن استقبال گسترده ای می کنند.
    نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهمترین نمایشگاه تجاری از لحاظ محتوایی و مرکز رسانه‌های جهانی و یک رویداد فرهنگی عمده محسوب می‌شود.
    شصت و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از 11 تا 15 اکتبر 2017 ( 19 تا 23 مهر) برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت