دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد:

ایران اکسپو، ویترینی از توانمندی های صادراتی ایران

عصر نمایشگاه- دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به بازار صادراتی متمایز این کشور برای ایران گفت: نمایشگاه توانمندی های صادراتی، ویترینی از برترین کالاهای تولیدی ایران را به تجار عراقی نشان می دهد.

ایران اکسپو، ویترینی از توانمندی های صادراتی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایران اکسپو، سیدحمید حسینی در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق مهمترین اقلام صادراتی ایران را طی 6 سال گذشته سیمان، ماست، بستنی، گوجه، رب گوجه، وسائل خنک کننده و همچنین کالاهای صنعتی خواند و گفت: بازار صادارتی عراق فرصتی منحصر به فرد برای عرضه کالاهای ایرانی است زیرا این کشور خریدار کالاهایی است که ایران توانایی صادرات به سایر کشورها ندارد.

    کاستی های صادراتی به عراق

    حسینی با بیان اینکه صادرات به عراق مانند نقل و انتقال کالا در مرزهای ایران صورت می گیرد، افزود: «ایران، نسبت به تعیین بازار صادراتی خود در کشور عراق بی توجه است، از اینرو کالاها در مرز به خریداران عراقی به فروش می رسند. از سوی دیگر، کشور عراق فاقد زیرساخت های تجاری، بانکی، بیمه ای، قراردادهای معتبر تجاری و نظام بازرسی کالایی است. مواردی از این دست موجب سرخوردگی تجار ایرانی و یا حتی عراقی می شود.»

    به گفته وی؛ صادرات به عراق عموما در مرز و توسط پیشه وران انجام می شود و نه شرکت های بزرگ تجاری ایران و عراق. «بغدادنشین ها و بزرگان عراق از روابط تجاری با ایران سودی نمی برند چون در این معامله جایی ندارند.»

    حل کاستی های صادراتی به عراق

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر حفظ بازار عراق، راه حل هایی را برای تغییر در ساختارهای صادراتی به عراق ارائه کرد. «فروش کالا در مرز بزرگترین ضربه را به روند صادرات به عراق می زند. شراکت شرکت های بزرگ عراقی و ایرانی با یکدیگر و همچین تقسیم منافع می تواند موجب ترغیب تجار این کشور به واردات از ایران شود. علاوه بر آن، استقرار بخشی از ظرفیت های صنعتی ایران در عراق و شروع فعالیت های صنعتی مشترک، عراقی ها را به سرمایه گذاری در ایران ترغیب می کند.»

    سیدحمید حسینی تاسیس مراکز تجاری در شهرهای مهم این کشور مانند بغداد و بصره را امری مهم و تاثیرگذار در حل مشکلات خواند و تصریح کرد: «فروش اقلام ایرانی در مراکز تجاری، درحقیقت نمایش ویترینی زیبا از کالاهای صادراتی ایران است. در حال حاضر، ایران نه تنها فاقد مرکز تجاری است بلکه حتی آن ویترین زیبا از کالاهای خود را هم ندارد زیرا عموم کالاهای صادراتی ایران به عراق اصلا ویترینی و نمایشی نیستند مانند مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی. این در حالی است که رقبای صادراتی ایران در بازار عراق، عموما کالاهای ویترینی به این کشور صادر می کنند.»

    افتتاح اولین مرکز تجاری در بصره

    حسینی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات صادرات ایران به عراق اظهار داشت: «اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با همکاری واحدهای صنعتی، اقدام به ساخت یک مرکز تجاری در بصره کرده است که هدف از آن، ایجاد محلی مناسب جهت عرضه کالاهای ساخت ایران و آشنایی عراقی ها با توانمندی های صادراتی ایران است و هر طبقه  از این مرکز تجاری با هدفی مشخص فعالیت خواهد کرد از جمله فروشگاه، نمایشگاه دائمی محصولات صنعتی، دفاتر تجاری، مرکز خدماتی ایران و احتمالا سالن غذاخوری.

    دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق امیدوار است که اقدامات اخیر برای حل مشکلات صادرات به عراق با توسعه همکاری میان این اتاق و همتایان عراقی سرعت یابد.

    به گفته وی؛ نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی بی مانند برای اثبات توانمندی های صادراتی ایران به تجار عراقی و نمایش ویترینی زیبا از کالاهای صادراتی برتر ایران است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت