اکسپوی عشق آباد بهانه توسعه تجارت ایران با ترکمنستان

عصر نمایشگاه- نمایشگاه بین المللی صنعت و موتور شو (Turkman Caspindexpo) در سالنی به مساحت پنج هزار مترمربع و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) در سالنی به مساحت سه هزار مترمربع پیش‌بینی شده که از تاریخ ۳۱ ژانویه تا ۲ فوریه ۲۰۱۸ به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی عشق آباد (Ashgabat Expo Center) برگزار خواهد شد.

اکسپوی عشق آباد بهانه توسعه تجارت ایران با ترکمنستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از گسترش ، برای حضور در این دوره از نمایشگاه، شرکت هایی از کشورهای حوزه CIS، روسیه، بلاروس، اوکراین، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان و سایر شرکت های بین المللی، همراه با شرکت های ایرانی در زمینه های تولید محصولات صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنعت آب و برق و انرژی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع سنگین، خودرو و قطعه سازی و خدمات فنی و مهندسی اعلام آمادگی کرده اند.

    اطلاعات تکمیلی نمایشگاه های فوق الذکر به سه زبان فارسی، روسی و عربی آماده شده و همراه با بروشورهای مرتبط آماده ارسال برای شرکت های ایرانی به منظور حضور در پاویون جمهوری اسلامی ایران و همچنین نمایندگان شرکت های خارجی از جمله چین، ترکیه، آذربایجان، سنگاپور، روسیه، اوکراین، بلاروس، صربستان، بوسنی و هرز گوین، افغانستان، پاکستان، عراق، قطر، امارات، نروژ، اسپانیا، کانادا و ... است.

    اکنون ترکمنستان بازار نخست هدف صادراتی ایران در بین کشورهای مشترک المنافع (CIS) است و پس از آن کشورهای آذربایجان، روسیه و قزاقستان قرار دارند.

    برگزاری درخور و شایسته این نمایشگاه از سوی جمهوری اسلامی ایران،  ضمن ارائه توانمندی ها و نمایش محصولات و تولیدات کشورمان، با انجام مراودات با سایر کشورها می تواند کشورهای حاضر در نمایشگاه را از شرایط مساوی برای حضور در بازار ترکمنستان برخوردار سازد.

    شرکت برگزارکننده این رویداد در صورت استقبال تجار و بازرگانان، سلسله نشست های رو در رو بین فعالان اقتصادی کشورهای مختلف برای آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت های یکدیگر ترتیب دهد.

    فضا برای توسعه مراودات تجاری با ترکمن ها مهیاست

    برگزاری موفقیت آمیز مسابقات آسیایی داخل سالن در ماه گذشته در پایتخت ترکمنستان با نمایش سایر توانمندی ها و پتانسیل های این کشور، فضای علاقه مندی مناسبی بین سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه برای توسعه مراودات بویژه فعالیت های اقتصادی و تجاری با این کشور فراهم کرده است.

    ایران و ترکمنستان دارای بیش از 1200 کیلومتر مرز مشترک هستند که با چهار گمرک و مبادی ورودی و خروجی باجگیران، لطف آباد، سرخس و اینچه برون، با یکدیگر در ارتباطند.

    همسایگی و نزدیکی بازارهای دو کشور، بویژه برخورداری ایران از پایین ترین نرخ هزینه حمل و نقل به ترکمنستان زمینه مساعدی برای توسعه فعالیت های اقتصادی، تجاری و بازرگانی دو کشور فراهم کرده است.

    گروه بین المللی آی تی اف گروپ  همچنین موفق شد شهریورماه گذشته نمایشگاه بین المللی صنعت باکو مشتمل بر نمایشگاه بین المللی صنعت CASPINDEXPO، نمایشگاه بین المللی ساختمان و نمایشگاه خودرو را با حضور «جواد جهانگیر زاده» سفیر ایران در باکو و «نیازی صفر اف » معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در مرکز نمایشگاهی باکو برگزار کند.

    این نمایشگاه سه روزه که از 22 شهریور آغاز و تا 24 شهریورماه ادامه داشته (13 تا 15 سپتامبر 2017 )، در فضایی به مساحت هشت هزار متر مربع در دو سالن برگزار و شامل پروژه های بین المللی، نمایشگاه بین المللی صنعت، نمایشگاه بین المللی ساختمان و صنایع نفت و گاز و همچنین نمایشگاه خودروهای ایرانی بوده است.

    در مجموع 52 شرکت شامل 20 شرکت ایرانی و 32 شرکت خارجی از 14 کشور همراه با جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حاضر شدند. همچنین 110 نفر از تجار و فعالان بازرگانی خارجی برای شرکت در همایش (بیزینس فروم) این رویداد در باکو حضور داشتند.

    در این نمایشگاه علاوه بر جمهوری اسلامی ایران و کشور میزبان (جمهوری آذربایجان)، شرکت هایی از کانادا، چین، امارات، ترکیه، روسیه، بوسنی و هرزگوین،اوکراین، افغانستان، گرجستان، نیجریه، پاکستان، نروژ و بلاروس نیز حضور داشتند.

    شرکت آی تی اف گروپ (ITF Group) اسفند ماه سال گذشته نمایشگاه «ایران پروژه» را با حضور 58 شرکت ایرانی در زمینه های تولید محصولات صنعتی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت ساختمان، صنعت آب و برق و انرژی و خدمات فنی و مهندسی در ترکمنستان برگزار کرده بود که از سوی ایران، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و از سوی ترکمنستان، معاون رئیس جمهوری، 14 وزیر کابینه این کشور، 30 معاون وزیر و مدیران کل وزارتخانه های ترکمنستان حضور یافتند.

    تجارت مثبت ایران و ترکمنستان طی 10 سال

    تجارت 10 ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده تا در نیمه زمانی راه، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد.

    بررسی روند 10 ساله تجارت ایران با ترکمنستان در بازه زمانی سال 1384 تا سال 1394 نشان می‌دهد که صادرات ایران به این کشور تا سال 1393 با نرخ رشدی قابل توجه صعودی بوده و از سال 1388 از واردات پیشی گرفته و در نهایت منجر به مثبت شدن تراز تجاری ایران تا به امروز شده است. بدون در نظر گرفتن افت صادرات در سال 1394 ترکمنستان را می‌توان جزو کشورهایی محسوب کرد که جریان صادرات ایران به این کشور در یک دهه گذشته از رشدی پایدار برخوردار بوده است. علاوه بر این ترکیب سبد کالاهای برتر صادراتی نیز تا حدودی در این سال‌ها ثابت بوده و تحول خاصی را به خود ندیده است.

    متوسط قیمت صادرات از سال 1386 به بعد دچار افت شده و در سال 1392 مجددا روند افزایشی پیدا کرده است اما در مجموع در بیشتر سال‌ها متوسط قیمت واردات بیشتر از قیمت متوسط صادرات بوده است. در 10 سال گذشته صعود و نزول ارزش سالانه واردات ترکمنستان از جهان و از ایران تقریبا با یکدیگر همزمان بوده و از یک الگو تبعیت کرده‌ است. بنابراین می‌توان ادعا کرد که تحریم‌های بین‌المللی تاثیر چندانی بر تجارت دو کشور نداشته و روابط از این نظر کمتر آسیب دیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت