نمایشگاه توانمندی‌های سیستان و بلوچستان در کشور عمان برگزار می‌شود

عصر نمایشگاه- معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نخستین نمایشگاه توانمندی‌های سیستان و بلوچستان در کشور عمان با هدف معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان به زودی در مسقط برپا می‌شود.

نمایشگاه توانمندی‌های سیستان و بلوچستان در کشور عمان برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل از  خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سکینه اشرفی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان که با هدف تشریح دستاوردهای سفر هیئتی از این استان به کشور عمان برگزار شد، اظهار داشت: هفته گذشته تیمی 11 نفره متشکل از بخش خصوصی و دولتی به سرپرستی بنده سفری 4 روزه به عمان داشتند که مدیرکل مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری، مدیرکل صنعت و معدن، اعضای اتاق بازرگانی و چند نفر از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استان و رئیس گمرک چابهار در این هیئت حضور داشتند.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان با کشور عمان دارای مرز آبی مشترک است و تاکنون از این فرصت آن طور که باید استفاده نشده، در این سفر تلاش شد تا از طریق دیدار و مذاکرات مختلف با مسئولان عمان زمینه استفاده مناسب از این ظرفیت مهم و افزایش حضور تجار ایرانی در عمان و تجار عمانی در ایران با توجه به قرابت‌های موجود میان مردم این کشور و مردم سیستان و بلوچستان، فراهم شود و خوشبختانه مسئولان عمان در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران همیشه با عمان مناسبات سیاسی و اقتصادی پایدار داشته، تلاش داریم با ارائه طرحی کارشناسی شده عمان را به عنوان یک درگاه تجاری برای ایران جایگزین امارات کنیم و در این زمینه رئیس جمهور نیز دستور بررسی کارشناسی این پیشنهاد را صادر کرده است.

    اشرفی ادامه داد: در صورت تحقق این امر، با توجه به با توجه به افزایش ظرفیت بندر چابهار در مدت اخیر که از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن رسیده، این بندر می‌تواند در زمینه مبادلات تجاری میان ایران و عمان نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دیدار این هیئت با مشاور وزارت صنعت و معدن عمان، گفت: در این دیدار ظرفیت‌های استان در زمینه صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و معادن غنی و همچنین اقلیم مناسب گردشگری استان معرفی شد و دو طرف متعهد شدند دفتر اتاق بازرگانی ایران در عمان و دفتر استاق بازرگانی عمان در استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شود.

    وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم این سفر این است که قرار شد تفاهم‌نامه‌ای تهیه شود تا براساس آن صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان شکل بگیرد و دفاتر سرمایه‌گذاری ایران در عمان و دفتر سرمایه‌گذاری عمان در ایران راه‌اندازی شود و در همین راستا در حال تهیه پیش‌نویس این تفاهم‌نامه هستیم.

    اشرفی افزود: در بحث سرمایه‌گذاری مشترک ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به صادرات و واردات عمان به کشورهای آسیای میانه، تامین محصولات کشاورزی عمان از طریق ایران و همچنین تامین سنگ مورد نیاز عمان از طریق سیستان و بلوچستان با توجه به معادن غنی آن اشاره کرد.

    معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دیدار اعضای این هیئت با مسئولان بانک "سهار" به عنوان بزرگترین بانک خصوصی عمان، گفت: این بانک با 20 بانک ایرانی و بسیاری از بانک‌های معتبر بین‌المللی در سطح دنیا مبادلات اقتصادی دارد و در همین راستا در این جلسه پیشنهاد شد با توجه به تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و عمان، جهت تسهیل ورود و خروج ارز به کشور یک شعبه از این بانک در چابهار ایجاد شود و آنها نیز اشتیاق داشتند با سرمایه‌گذاران سیستان و بلوچستان تبادلات تجاری داشته باشند.

    وی تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه در این سفر این بود که مسئولان عمان به اتفاق بیان می‌کردند سلطان قابوس به عنوان نفر اول سیاست این کشور تاکید دارد مراودات با ایران افزایش یابد و در این زمینه مسئولان عمانی موظف به تسهیل امور بودند.

    اشرفی اظهار داشت: مسئولان عمان برای ایجاد نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی ایران در مسقط پایتخت این کشور اعلام آمادگی کردند و در همین راستا در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به زودی نمایشگاهی برپا شود که معرف ظرفیت‌های مختلف اقتصادی استان از جمله در حوزه صنایع‌دستی، صنعت، معدن، کشاورزی و شیلات باشد.

    معاون استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این نمایشگاه می‌تواند زمینه خوبی برای افزایش تبادلات تجاری میان سیستان و بلوچستان و عمان فراهم کند، افزود: تجار استان می‌توانند در این نمایشگاه به معرفی محصولات خود بپردازند و زمینه صادرات و حضور محصولاتشان در کشور عمان را فراهم کنند.

    وی خاطرنشان کرد: سال گذشته خط کشتیرانی میان چابهار و مسقط راه‌اندازی شد که متاسفانه به دلیل استقبال کم تعطیل شد و در همین راستا توافق شده یک خط کشتیرانی مسافری و باری بین‌المللی راه‌اندازی مجدد مسیر دریایی میان چابهار و مسقط را بر عهده بگیرد و در راستای کمک به آن یارانه‌ای از جانب ایران و یارانه‌ای از جانب عمان به آن اختصاص پیدا کند که در تلاش هستیم این فضا فراهم شود.

    اشرفی با اشاره به ظرفیت مهم توریسم درمانی در ایران، گفت: شیراز یکی از مراکز درمانی پایه‌ای برای مردم عمان محسوب می‌شود اما در این راستا مسئولان عمان تاکید دارند اگر شرایط درمانی در سیستان و بلوچستان فراهم شود هم از لحاظ زمانی و هم هزینه‌ای برای مردم آنها بسیار به صرفه است و می‌تواند تعداد زیادی از مردم این کشور را تحت عنوان توریسم درمانی به این منطقه جذب کند.

    معاون استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اقلیم گردشگری بی‌نظیر سیستان و بلوچستان و پتانسل ویژه‌ای که می‌تواند در زمینه جذب گردشگر بهره‌برداری شود، افزود: متاسفانه هنوز خیلی از زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری در استان فراهم نیست به طور مثال در بحث حمل و نقل ترکیبی در زمینه فرودگاه و جاده‌های ایمن در استان با کمبود مواجه هستیم که در صورت تقویت و توجه بیشتر می‌توانیم جذب گردشگر از کشور عمان و دیگر کشورها را محقق کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت