برگزاری نمایشگاه «اوراق زرین» در کتابخانه ملی

عصر نمایشگاه- غلامرضا امیرخانی گفت: نمایشگاهی از نسخه‌های خطی که تاکنون در هیچ مکانی رونمایی نشده‌اند، نیمه اول بهمن ماه سال جاری با عنوان«اوراق زرین» در محل موزه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه «اوراق زرین» در کتابخانه ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایبنا, نمایشگاهی از نفیس‌ترین نسخه‌های خطی در حوزه ادبیات و هنر و آثار مذهبی بهمن ماه سال جاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

    غلامرضا امیرخانی، معاون کل سازمان اسناد و کتابخانه ملی دراین‌باره گفت: از برنامه‌هایی که در سال جاری به اجرا رساندیم طرح جمع‌آوری نسخه‌های خطی بود. این نسخه‌ها  از سوی مجموعه‌داران اسناد و خاندانی که آن‌ها را نگه‌داری می‌کردند، گرداوری شده است؛ حتی نسخه‌هایی که در خارج از کشور نگه‌داری می‌شدند هم به این مجموعه اضافه شد.

    وی افزود: امسال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کارنامه درخشانی درباره جمع‌آوری نسخه‌های خطی دارد. خوشبختانه در این طرح نفیس‌ترین نسخه‌های خطی که در طول 80 سال بی‌نظیر بودند گردآوری و در این چند ماه اخیر به مجموعه کتابخانه ملی اضافه شدند.

    امیرخانی گفت: در روزهای آینده نمایشگاهی از این آثار در کتابخانه ملی برگزار خواهیم کرد و این مژده را می‌دهم که به زودی اخبار مربوط به این نمایشگاه که معرف تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی است اطلاع‌رسانی شود.

    معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: این نسخه‌ها از دو جنبه هنری و محتوایی قابل توجه هستند و اکثر آن‌ها قدمت‌ بسیار قدیمی دارند و دسته دیگر آثاری هستند که به دست بزرگترین خطاطان، نقاشان و مذهبان و دیگر هنرمندان بزرگ به تصویر درآمده است. از جمله این هنرمندان سلطان‌علی مشهدی(خوشنویس بزرگ قرن نهم) و دیگر خوشنویسانی که برخی از آثارشان تاکنون مشاهده نشده است، در این نمایشگاه برای اولین بار به نمایش درمی‌آید.

    به گفته امیرخانی چند اثر بسیار شاخص علمای بزرگ شیعه از جمله نسخه امالی شیخ‌ صدوق و دست‌خط‌هایی از علامه مجلسی و هنرمندان و خوشنویسان بنامی که در قرون گدشته زیسته‌اند و دو نسخه بسیار نفیس از آثار سعدی و یک نسخه از مثنوی مولوی و چند قرآن‌ که به صورت طوماری نگاشته شده‌اند، در این نمایشگاه به نمایش در می‌آیند.

    وی در انتها خاطر نشان کرد: این نمایشگاه نیمه اول بهمن ماه در محل موزه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت