مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی:

عرضه ۸۵ درصدی شرکت های شستا در بورس

عصر نمایشگاه- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با تبیین برنامه های راهبردی دوره جدید مدیریت شستا با رویکرد افزایش رقابت در عرصه بین المللی از ادغام شرکت ها زیان ده و کوچک خبرداد.

عرضه ۸۵ درصدی شرکت های شستا در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرتضی لطفی،مدیرعامل شستا در  آخرین شب از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی انرژی در جزیره کیش با تاکید بر اینکه چابک سازی و تعدیل هلدینگ های تحت پوشش از 9 هلدینگ به 5 هلدینگ به منظور اصلاح در ساختار بنگاه داری و سرمایه ای است، اظهار کرد: شرکت های شستا برخی احداث، برخی خریداری و برخی در رد دیون دولتی تحت پوشش در آمده است.

    وی افزود: طی یک سال گذشته در برنامه راهبردی تدوین شده جدید بنا بر جمع آوری و ساماندهی شرکت های کوچک که در برنامه استراتژی 5 ساله قرار ندارند یا به دلایلی زیان ده هستند شده که در این راستا در فاز اول 157 شرکت شناسایی  و اطلاعات لازم جهت واگذاری جمع آوری شده است .

    لطفی گفت: در جلسات برگزاری با رئیس سازمان بورس مقرر شده تا شرکت هایی که در بورس هستند از طریق بورس و شرکت های غیر بورسی در فرابورس عرضه شوند.

    مذاکره مستقیم جهت واگذاری 20 شرکت، تفاهم با خریداران برای 8 شرکت و برنامه ریزی شرایط مزایده برای اعلام در جراید برای 27 شرکت از مواردی است که به گفته لطفی در راستای واگذاری شرکت های شستا صورت گرفته است.

    وی از ایجاد سایتی در راستای ساماندهی واگذاری هلدینگ های تامین اجتماعی به زبان های فارسی و انگلیسی خبرداد که متفاضیان خرید شرکت ها می توانند اطلاعات مورد نیاز در خصوص وضعیت شرکت ها اعم از صورت های مالی، منابع انسانی و درآمد شرکت ها را با استفاده از آن کسب کنند.

    لطفی با اشاره به اینکه پیش بینی امسال 1600 میلیارد تومان فورش بود، افزود: 800 میلیارد آن محقق شده و امید است تا پایان امسال از فروش بنگاهها این رقم به 2600 میلیارد تومان برسد.

    وی نخستین واحد واگذار شده را به احتمال قوی فولاد مبارکه عنوان کرد که قرار داد آن انجام شده و از طریق بورس سهم عمده آن نیز عرضه شده است و در رابطه با مس باهنر با صنایع ملی مس و بانک ملت توافق شده است که رقمی معادل هزار میلیارد تومان است.

    مدیرعامل شستا تاکید کرد: واگذاری شرکت ها به معنای بیکاری کارگران یا تعطیلی بنگاه ها نیست و این ادغام ها با دو هدف تامین منابع مالی برای انجام پروژه های بزرگ ملی با مشارکت دولت در موارد صنعت، نفت و گاز و دارو و همچنین واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی که توان مالی کافی جهت اشتغال زایی بیشتر و نوسازی را دارند صورت می گیرد.

    وی تصریح کرد: هنگام فروش شرکت ها تمام ابعاد و آثار اجتماعی ملاحظه شده و مشوق هایی نیز با عنوان وام های کم بهره جهت تامین سرمایه در گردش در اختیار خریداران قرا رمی گیرد و تضمین دوام و امنیت اشتغال شاغلین هم مورد توجه قرا ر می گیرد به همین دلیل تلاش می شود تا مشوق های دیگر هم به اعتبار اینکه شرکت ها نققد یا اقساط خریداری می شوند برای ایجاد امنیت شغلی در دستور کار قرار گیرد.

    لطفی افزود: برای رقابت در اندازه اقتصاد بین المللی چاره ای جز رفتن به سمت ادغام شرکت های کوچک هر صنعت و ایجاد شرکت های بزرگ رقابت پذیر در عرصه بین المللی و جذب سرمایه نداریم.

    وی با اشاره به اینکه 85 درصد شرکت های شستا در بورس عرضه شده اند افزود: دومین مجموعه در کشور هستیم که نظام هوش تجاری، شفافیت و دسترسی ذی نفعان به اطلاعات شستا را آغاز کرده ایم.

    عملکرد شستا در 96

    وی با تاکید بر ارزیابی های مالی 6 و 9 ماهه و یک ساله در شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی اضافه کرد و گفت: در ارزیابی های 9 ماهه، رشد 45 درصدی تا 50 درصدی نسبت به سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی و تغییر درآمد داشتیم که بخشی متاثر از توانایی مدیران و بخشی از تغییرات اقتصادی کشور تاثیر گرفته است و امید است تا پایان سال این رقم از سود دهی به 60 تا 70 درصد افزایش یابد.

    وی با بیان اینکه بودجه سال 97 مبلغ 368 هزار میلیارد است که از دریافت مالیات و فروش نفت تامین می شود ،افزود: افزایش 15 درصدی مالیات کار  را برای صنعت سخت می کند اما امیدواریم با افزایش قیمت جهانی نفت بخش کسری از طریق ترمیم قیمت نفت تامین شود اما در برنامه راهبردی 5 ساله پیش بینی جهت کاهش هلدینگ ها از 9 به 5 هلدینگ صورت گرفته است تا به رغم کاهش مجموعه های تصدی در اسکوپ های بین المللی سرمایه بیشتر وارد شویم.

    لطفی ادامه داد: هلدینگ های نفت و گاز و دارو، بانک و بیمه و فناوری نوین از این پس ادغام خواهند شد و در این خصوص نیز نشست هایی با معاونت فناوری ریاست جمهوری در خصوص فعالیت های دانش بنیان داشته ایم که قصد داریم پردیس دوم را ایجاد کنیم. تفاهم نامه ای نیز در این خصوص منعقد کرده و به دنبال تولید دانش بنیان هستیم.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی با بیان اینکه ادغام هلدینگ انرژی در نفت و گاز انجام می شود، یادآور شد:  عمران با صنایع کاشی و سرامیک، صنایع نوین نیز با رایتل ادغام خواهند شد که امیدواریم تا اواسط سال آینده بتوانیم ادغام 5 هلدینگ را انجام دهیم.

    انعقاد تفاهم نامه با عراق و باکو

    وی به سرمایه گذاری های خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده به طوری که دو تفاهم نامه در باکو در حوزه دارو و یک تفاهم نامه نیز در عراق در حوزه سیمان در آستانه بهره برداری هستیم.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از تشکیل کمیته صیانت از اموال و ذخایر بیمه شدگان خبر داد و گفت: وزیر رفاه منشور 9 گانه ای را در ارتباط با این کمیته و صیانت از دارایی های بیمه شدگان ابلاغ کرد که به تصویب هیات مدیره نیز رسیده است و بر همین اساس با نظارت این کمیته خروج از بنگاه داری و اصلاح ساختارها انجام می شود.

    جوانگرایی و پرهیز  از سیاسی کاری

    لطفی در مورد ساماندهی نیروی انسانی در شستا گفت: گرایش به سمت استفاده از نیروهای جوان و نیروهای زن متخصص و نیروهای داخلی رویکرد هیات مدیره طی این مدت بوده به طوری که از زنان باتجربه و نخبه در رده های مدیریتی استفاده می کنیم.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه در سال های گذشته به منظور رد دیون از دولت برخی از شرکت های کم بازده به ما واگذار شدند، گفت: با تراکم نیروی انسانی، قدیمی بودن تکنولوژی و سودآوری کم این شرکت ها در جهت اصلاح آنها و خروج از بنگاه های کم بازده در حال اقدام هستیم که امیدواریم هرچه سریع تر این اقدام میسر شود.

    لطفی تاکید کرد: برخی از این شرکت ها کم بازده، کوچک و مضر با منافع محیط زیست بوده که تولیدشان توسط این سازمان متوقف شده  و مابقی شرکت ها نیز متاثر از سیاست های راهبردی تامین اجتماعی است.

    وی جذب سرمایه گذاران خارجی را از مهمترین اولویت های کاری این شرکت خواند و عنوان کرد: طی دو سال گذشته 70 تیم از کشورهای مختلف با شستا به واسطه دولت یا به طور مستقیم مذاکره داشته اند.

    وی به مذاکره با شرکت های آلمانی، ایتالیایی، کره ای و آذربایجانی اشاره کرد و افزود: شرکت های شستا از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور و خاورمیانه است که مورد توجه کشورهای خارجی فعال در حوزه های مختلف فعالیت این شرکت در بخش های دارو، IT، نفت و گاز و پتروشیمی، بیمه و بانک و صنایع معدنی است.

    لطفی با تاکید بردستورات 9گانه وزیر کار به مدیران هلدینگ های شستا اشاره کرد و افزود: کاهش تصدی گری بنگاه ها در راستای مصوبات جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اصلاح و ارتقای بهره وری شرکت ها با تمرکز برتکمیل زنجیره ارزش و افزایش بازدهی از دارایی‌ها، تقویت انضباط مالی و نظارت مستمر بر هلدینگ های تابعه، پایبندی به شفافیت و گردش صحیح اطلاعات و پاسخگویی به افکار عمومی، اتکا به مدیریت با ثبات و شایسته سالار  ، اقتصادی و مشورت پذیر، اولویت قرار دادن جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در ابعاد سرمایه‌گذاری، سرمایه‌پذیری، به کارگیری نخبگان علمی، شایستگان گمنام بویژه نخبگان دانشگاهی در سطوح مدیریتی و هیات مدیره ها، جلوگیری از اتلاف سرمایه توسط ذینفعان من غیرالحق، پرهیز از انتصاب اقوام، نزدیکان و خویشاوندان ذی نفوذان سیاسی اقتصادی به سمت های مدیریتی از دستورات دکتر ربیعی است.

    وی جوانگرایی را از دستورات 9 گانه وزیر کار برشمرد و افزود: به کارگیری نخبگان علمی، شایستگان گمنام به ویژه نخبگان دانشجویی در سطح مدیریتی از مهمترین گزینه ای دستورات 9 گانه وزیر کار به مدیران شستا است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اشاره به رشد 50 درصد در کلیه تولیدات شستا خاطر نشان کرد: ایرانول جزیی از سبد کالاهای تولید شده ماست که برای اولین بار هم در تولید، هم در فروش رشد خود را در 6 ماهه اول داشته است.

    وی همچنین از افتتاح چند طرح در ایام الله دهه مبارک فجر خبرداد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت