نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۸، فرصتی برای معرفی فن‌آوری‌های نوین مالی

عصر نمایشگاه- عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه را فرصتی برای معرفی و توسعه ابزارهای تأمین مالی خواند و گفت: تاکنون اقدامات ارزشمندی برای توسعه بازار سرمایه صورت گرفته است و هنوز هم تا نقطه ایده آل در توسعه فراگیر بازارها، ابزارها و نهادهای مالی ، مسیری طولانی وجود دارد.

نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۸، فرصتی برای معرفی فن‌آوری‌های نوین مالی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از سنا, موسی احمدی گفت: بازارهای پول و سرمایه در سال‌های اخیر با تغییرات و روندهای توسعه‌ای همراه بوده است؛ اما این روند در مقایسه با ظرفیت‌ها و نیازهای موجود، نشان‌دهنده فضای وسیع پیش‌ روی بازار سرمایه برای نقش‌آفرینی بهینه بازارهای مالی در فضای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کشور است.

    این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: معرفی روند‌های برهم‌زننده بازارهای مالی و راه‌کارهای پیش‌رو، معرفی عملکردهای بهینه، تعامل ایده‌ها و عملکرد صاحبنظران داخلی و خارجی، زمینه تبادل ایده‌ها و حصول تفاهم‌نامه‌ها و اقدامات اجرایی مرتبط از جمله فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی است که می‌توان با همکاری و همگامی بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای مالی فعال، شاهد بروز موثر آن بود.

    احمدی در پاسخ به این سوال که نقش نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در فرهنگ‌سازی و تعریف روشن‌تر ادبیات بازار سرمایه و پول چیست، گفت: نگاهی گذرا در میان اشخاص، بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های دولتی نشان می‌دهد که آشنایی لازم در خصوص ابزارهای موجود در بازارهای مختلف از جمله بازار  پول و به خصوص بازار سرمایه وجود ندارد؛ به عنوان مثال، در فضای بازار بدهی، بنابر مستندات موجود اولین اوراق بدهی اسلامی در ایران با انتشار اوراق مشارکت شکل گرفت و تلاش‌هایی در سال‌های بعد با عنوان صکوک به عنوان راهکار اسلامی اوراق بدهی معرفی شد.

    وی ادامه داد: در کنار اوراق مشارکت، به تدریج انواع صکوک مشتمل بر صکوک اجاره، رهنی، سلف، مرابحه، استصناع (سفارش ساخت) و اسناد خزانه اسلامی بر اساس عقود اسلامی در بازار سرمایه معرفی شد و در سال‌های اخیر نیز شاهد توسعه این ابزارها به عنوان ابزارهای تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی و دولت بوده‌ایم.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: مقایسه بازار سرمایه کشور با بازار سایر کشورهای اسلامی نشان می دهد علی‌رغم کارهای ارزشمندی که در توسعه بازار سرمایه صورت پذیرفته است هنوز مسیری طولانی در توسعه فراگیر بازارها، ابزارها و نهادهای مالی پیش‌ روی بازار سرمایه کشور وجود دارد.

    وی ادامه داد: از بعد داخلی نیز هنوز بسیاری از بنگاه‌های مالی، صنایع مختلف، اشخاص و سازمان‌های دولتی با ادبیات بازارهای مالی آشنا نیستند.

    احمدی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با پشت سرگذاشتن نیم قرن از عمر بورس، هم‌اکنون زمان آن رسیده است که اقدامات لازم در خصوص فرهنگ‌سازی و تعریف روشن ادبیات بازار سرمایه و پول کشور و معرفی صنایع مختلف از طرق مختلف صورت پذیرد.

    این استاد دانشگاه افزود: تهیه برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی برای دوره‌های مختلف سنی، آشناسازی شرکت‌ها با ابزارهای بازار پول و سرمایه و سایر برنامه‌های جنبی نمایشگاه‌های تخصصی می تواند از جمله این برنامه‌ها باشد.

    وی در ادامه این گفت و گو در خصوص تاثیر فضای تعاملی نمایشگاه در معرفی ابزارهای نوین بازارهای بورس، بانک و بیمه و همین‌طور فرصت‌آفرینی استارتاپ‌ها گفت: ظهور فن‌آوری‌های نوین و پیشرفت‌های رخ داده در عصر دیجیتال و فن‌آوری موبایلی موجب شده تغییرات شگرفی در دنیای کسب و کار در بازارهای مختلف خصوصاً در زمینه خدمات مالی رخ دهد.

    احمدی بیان کرد: قبل از اینکه فن‌آوری‌های برهم‌زننده موجب تأثیرگذاری در بازار سرمایه شوند، این بازار سرمایه است که باید زمینه ورود و استفاده بهینه از این فن‌آوری‌ها را در بازار فراهم کند. روندهایی همچون زنجیره بلوکی و ارزهای رمزنگاری شده و عرضه‌های عمومی اولیه آن‌ها در بازارهای جهانی، معاملات الگوریتمی، مشاورین روباتیک و نرم‌افزارهای خدمات مالی یکپارچه از جمله این موارد هستند.

    وی با بیان اینکه بازار سرمایه باید بتواند ابزارهای مالی اسلامی متناسب با ذائقه و سلیقه‌های مختلف سرمایه‌گذاران را پیشنهاد دهد، گفت: با توجه به تجارب موجود در بازارهای جهانی و ظرفیت‌های موجود در بازارهای داخلی به نظر می‌رسد لازم است توجهی ویژه به اجرایی‌سازی ابزارهای مالی جدید شود. به عنوان مثال تأمین مالی جمعی، تأمین مالی نظیر به نظیر، فن‌آوری‌های مالی، طراحی و پیشنهاد ابزارهای مالی جدید مثل صکوک وکالت و ... را می‌توان در این بخش نام برد.

    این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با توجه به روند یکپارچگی صنعت خدمات مالی در دنیا و نقش‌آفرینی استارت‌آپ‌ها در این زمینه می‌توان با معرفی این روندها و ابزارهای نوین موجود در بازارهای مالی، شاهد حرکت‌های مثبتی از سوی استارت‌آپ‌ها در این زمینه بود.

    به گفته احمدی، حرکت‌های مناسبی در سال‌های گذشته در زمینه معرفی ابزارها و نهادهای مالی فعال در بازار پول و سرمایه رخ داده و لازم است اقداماتی در خصوص اثربخشی بیش‌تر فرصت ایجاد شده توسط نهادهای مالی در خصوص توسعه بازارهای مالی صورت پذیرد تا به زمینه‌ای برای تقویت و پیشبرد اهداف بازار پول و سرمایه تبدیل شود. چراکه در غیر این صورت تنها شاهد دیدار فعالان بازار در حاشیه نمایشگاه خواهیم بود.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه  می‌تواند فرصتی برای معرفی و توسعه زمینه‌های تأمین مالی باشد؛ به عنوان مثال در حال حاضر برخی ابزارهای مالی بدون توجه به اهلیت اعتباری ناشرین، از طریق بانک‌ها و نهادهای مالی تضمین می‌شوند و این امر موجب می‌شود ضمن افزایش هزینه تأمین مالی، توجهی به اهلیت اعتباری ناشران نشود.

    احمدی ادامه داد: با ظهور موسسات رتبه‌بندی اعتباری می‌توان شاهد اندازه‌گیری و اعلام رتبه‌ اعتباری ناشران و اوراق از طریق موسسات مستقل رتبه‌بندی بود تا از طریق آن‌ زمینه انتشار اوراق بدهی به پشتوانه اهلیت و رتبه اعتباری ناشران فراهم آمده و سرمایه‌گذاران نیز با توجه به ریسک ناشران و اوراق مزبور نسبت به سرمایه‌گذاری در آن‌ها اقدام کنند.

    وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به حرکت سازمان بورس در زمینه ارائه مجوز فعالیت برای موسسات رتبه‌بندی اعتباری، فاینکس 2018 زمینه مناسبی برای معرفی این موسسات به فعالان بازار پول و سرمایه باشد.

    این استاد دانشگاه توضیح داد: از سوی دیگر شمار بالای شرکت‌های مشمول واگذاری در کشور و ظرفیت ناکافی بازار سرمایه بیان می‌کند که باید از ظرفیت‌های بورس‌های کشورهای مختلف در زمینه عرضه عمومی اولیه و خصوصی شرکت‌ها و همچنین تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انتشار اوراق بدهی در بورس‌های جهانی و تعامل موثر بین‌المللی با این بورس‌ها استفاده شود.

    احمدی افزود: در این میان استفاده از خدمات موسسات رتبه‌بندی اعتباری، موسسات حسابرسی مطرح بین‌المللی، استانداردهای گزارش‌گری مالی بین‌المللی و بهره‌گیری از خدمات نهادهای مالی بین‌المللی از جمله زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای مورد نیاز است. 

    این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زمینه‌های تأمین مالی موجود خصوصاً در خصوص پروژه‌های زیرساختی نیمه‌تمام دولت به بخش خصوصی ، لازم است سازوکار مشارکت عمومی خصوصی در کشور با تمامی زیرساخت‌های آن پیاده‌سازی شود.

    احمدی در پایان تصریح کرد: بدون شک بورس کشور نقش ویژه‌ای را در تأمین مالی پروژه‌ها ایفا می‌کند و لازم است ابزارها و نهادهای مالی لازم در این خصوص اندیشیده و طراحی شود. 

    یادآور می شود، فاینکس 2018 از تاریخ 27 تا 30 فروردین 97 برگزار می شود، شرکت های علاقه مند به مشارکت در یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برای اطلاع از جزئیات این رویداد مهم می توانند به پایگاه اینترنتی نمایشگاه به نشانی http://iranfinex.ir/مراجعه یا با شماره تلفن 42917000 داخلی 133 و 116 تماس بگیرند .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت