نمایشگاه صنعت اسب تهران (۱)

نمایشگاه اسب دریچه ای جدید برای رونق پرورش اسب و صنایع وابسته به آن

عصر نمایشگاه- دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشور گفت: برگزاری نمایشگاه اسب و صنایع وابسته و گردهمایی تولید کنندگان اسب و صنایع وابسته به آن در قالب یک نمایشگاه تخصصی به طور حتم می‌تواند دریچه‌ای جدید برای رونق این صنعت باشد.

نمایشگاه اسب دریچه ای جدید برای رونق پرورش اسب و صنایع وابسته به آن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه», بابک شکی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشور با اشاره به تاثیرمناسب برگزاری نمایشگاه اسب در رونق تولید و پرورش اسب و صنایع وابسته به آن اظهار کرد: برگزاری هر نمایشگاهی می‌تواند در تمامی بخش‌های اقتصادی رونق و شکوفایی را به دنبال داشته باشد. گردهمایی تولید کنندگان اسب و صنایع وابسته به آن در قالب یک نمایشگاه تخصصی به طور حتم می‌تواند دریچه‌ای جدید برای رونق این صنعت باشد.
    وی با بیان اینکه این نخستین بار است که نمایشگاهی با این عنوان در کشور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ البته پس از برگزاری این نمایشگاه بهتر می‌توان درباره تاثیرات آن در بخشهای مختلف این صنعت و حرفه‌ای‌تر شدن تولید و صنایع وابسته به آن اظهار نظر کرد اما بدیهی است که قراردادهای مناسبی درحاشیه این نمایشگاه منعقد خواهد شد و ارتباط مناسبی هم میان دست‌اندرکاران این بخش فراهم خواهد شد.
    شکی ضمن دعوت از بازدیدکنندگان تخصصی برای بازدید از نمایشگاه اسب و حیوانات خانگی عنوان کرد:‌ طبیعتا نمایشگاه اسب، صنایع وابسته و حیوانات خانگی میزبان بازدیدکنندگان متعددی از اقشار مختلف مردم و بازدیدکنندگان تخصصی خواهد بود.
    وی با بیان اینکه بازار فروش و عرضه و تقاضای کشور تاکنون به شیوه سنتی بوده است، خاطرنشان کرد: تاکنون بخش تولید و پرورش اسب نمایشگاهی در این سطح را شاهد نبوده است و می‌توان گفت که تاثیرات مناسبی را در جهت ارتباط بخش تولید و تقاضای اسب در کشور شاهد خواهیم بود که پس از برگزاری نمایشگاه می‌توان ارزیابی دقیق تری در این زمینه داشت.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشوربا تاکید بر اینکه صنعت اسب درسال‌های اخیر به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده است ، تصریح کرد:‌ در دهه اخیر موفقیت های زیادی در عرصه تولید و پرورش و رونق صنایع وابسته به صنعت اسب در کشور ایجاد شده است و این امید وجود دارد که این صنعت درسالهای اینده چشم انداز و گردش مناسب مالی بیشتری داشته باشد.
    شکی خاطرنشان کرد:‌ نمایشگاه صنعت اسب فرصتی مناسب برای رونق‌بخشی بیشتر به صنعتی است که سالها از توجه لازم برخوردار نبوده است اما ظرفیت مناسبی برای پیشرفت و ایجاد اشتغال دارد.
    وی درخصوص پیش‌بینی اشتغال موجود در صنعت پرورش اسب گفت:‌ تولید و پرورش اسب یکی از بخش‌های مهم درصنعت دامپروری در کشور است و طبیعی است اشتغال مستقیم در سایر بخش‌های وابسته به این صنعت نیز وجود دارد. به طور مثال رونق برگزاری مسابقات اسب سواری می‌تواند اشتغال موثر و مستقیمی را ایجاد کند که البته برآورد معینی از میزان آن وجود ندارد.
    شکی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تولیدات و پرورش اسب در کشور به شیوه سنتی صورت می‌گیرد، عنوان کرد :‌به همین دلیل امکان بهره‌گیری ازسامانه اطلاع‌رسانی جامع در زمینه تولید، پرورش و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم آن وجود ندارد.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشورخاطرنشان کرد:‌ تولید، آموزش و پرورش اسب در ایران عمدتا توسط بخش خصوصی درحال انجام است و اگرچه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز نظارتهایی را بر این بخش اعمال می‌کند اما در بخش اجرا بخش خصوصی دست اندرکار است.
    وی اضافه کرد:‌ نمایشگاه صنعت اسب، صنایع وابسته و حیوانات خانگی فرصتی مهم برای عرضه توانمندی‌های کشور در این زمینه چه در بخش داخلی و چه در بحث بین‌المللی است و بازدیدکنندگانی نیز از کشورهای مختلف برای بازدید از این نمایشگاه دعوت شده‌اند که می تواند به رونق بخشی بیشتر این نمایشگاه و انتظار نتایج مثبت بیشتر از برگزاری آن منجر شود.
    شکی خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که نمایشگاهی در این سطح و در اندازه بین المللی برگزار می شود و موفقیت بیشتر آن بستگی به آن دارد که چه میزان برای تبلیغات صورت گیرد و چه گروه ها و تولیدکنندگانی برای بازدید از آن دعوت شوند و البته باید اذعان کرد که برگزاری آن برای نخستین بار در کشور کارساده‌ای نخواهد بود و دشواری‌های خاص خود را دارد که در نوع خود شایسته تقدیر است.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشورخاطرنشان کرد:‌ معرفی نژادها و نسل  اسب‌های تولیدی در ایران به مصرف‌کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی و بین‌المللی از برنامه‌هایی است که به منظور برگزاری این نمایشگاه برنامه ریزی شده است.

    شکی با اشاره به کاربردها مختلف استفاده از اسب و انواع مختلف آن در ایران، تصریح کرد:  بسیار سخت است که بتوان آمار دقیقی از میزان و انواع اسب‌ها ارایه داد و به دلیل پراکندگی تولید نمی توان آمار نهایی اعلام کرد اما در بخش اسب‌های ورزشی و عشایری حدود 50 هزار اسب در کشور وجود دارد.
    وی بیان کرد:‌ نژاد اصیل ایرانی همچنان در کشور وجود دارد و برخی از اسبها نیز با انواع دیگر امیخته شده و اسبهایی تولید شده اند که با توجه به کاربردهای متفاوت اسب برای کشور ضروری هستند.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشورخاطرنشان کرد:‌اسب ترکمن، عرب، ایرانی، کرد ، دره شویی و کاسپین انواع متفاوتی از اسب‌هایی هستند که در ایران درحال زاد و ولد هستند و البته زیرمجموعه های نیز دارند.
    وی با اشاره به تلاشی که برای کتاب تبارنامه اسب درحال تدوین است ، عنوان کرد:‌به طور قطع ایران میتواند جایگاه ویژه ای در تدوین این کتاب داشته باشد اگرچه در گذشته نیز تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است که البته مختص نژادهای گوناگون بوده است اما اینکه بخواهند نژادهای مختلف را در تبارنامه اسب تدوین کنند اقدامی جدید است.
    شکی خاطرنشان کرد:‌ معرفی اسب ایرانی به دلیل محدودیت‌هایی که در صادرات و ارتباط با سایر کشورها وجود داشته است ضعیف بوده است اما خریداران داخلی و بین‌آلمللی باید در نمایشگاه صنعت اسب تلاش کنند تا به یکدیگر نزدیک شوند.
    وی اظهار کرد: صادرات اسب ایران به سایر کشورها ناچیز است اما هرساله تعداد بسیار زیادی اسب به کشور وارد می شود و واردات غیرضرور آن به تولید داخلی پرورش اسب آسیب وارد کرده است.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشورخاطرنشان کرد:‌ بنابراعلام فدراسیون سوارکاری حدود 400 باشگاه سوارکاری در کشور وجود دارد اما به نظر می‌رسد از این میزان تنها 100 باشگاه فعال باشند.
    شکی عنوان کرد:‌ بخش خصوصی بالاترین میزان سرمایه گذاری را در مقایسه با سایر ورزشها داشته است و به نظر نمی رسد که هیچ ورزشی تا این میزان پذیرای سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده باشد.
    وی تصریح کرد:‌ به دلیل ضعف تبلیغات و عدم معرفی ظرفیت‌های صنعت پرورش و تولید اسب در کشور اسب و صنعت آن به عنوان یک کالای لوکس محسوب می‌شود و به نظر می رسد که به اندازه سرمایه‌ای که در این بخش وارد شده است برای آن تبلیغات صورت نگرفته است.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشور اظهار کرد:‌ برنامه‌ریزی تولید و حمایت‌های سیاستگذاران دولتی باید به سمت و سوی حمایت از تولیدات داخلی صنعت اسب باشد.
    وی با بیان اینکه اسب به عنوان یکی از دامهایی است که به تازه گی به لیست حیوانات معاونت امور دام افزوده شده است، اظهار کرد:‌با توجه به امکاناتی که این وزارتخانه در اختیار دارد می تواند حمایت هایی را در بحث تسهیل تولید و صادرات این صنعت عملی و اجرایی کند.
    شکی خاطرنشان کرد: نمایشگاه باید فرصتی باشد برای عرضه تولید کنندگان و پرورش دهندگان اسب و از این فضا و فرصت به خوبی استفاده شود.
    وی گفت:‌درسالهای پس از انقلاب اسب زیرمجموعه فدراسیون‌های ورزشی بوده است اما قانونا کار شناسنامه دار کردن اسبها از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و باید بر طبق آئئن نامه جامع نظام دامپروری کلیه امور این بخش باید به نهادهای مردمی واگذار شود و انجمن ها و تشکلها باید در این زمینه دست اندرکار باشند تا میزان خطا حداقل باشد در غیر این صورت کار شناسنامه دار کردن اسب ها مسیر درستی را طی نخواهد کرد.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان و تولید کنندگان اسب کشور اظهار کرد:‌ بحث آموزش پرورش دهندگان اسب برای تولید اسب های برتر یکی از موضوعات مهم در این صنعت است تا تولیدات ایرانی  در کنار شجره مناسب امکان و قدرت رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.
    شکی اظهار کرد:‌هنوز تقسیم کار نهایی میان وزارت جهاد کشاورزی تشکل‌ها و انجمن‌ها و فدراسیون‌ها برای آموزش تولید و رونق این صنعت انجام نشده است.
    وی عنوان کرد:‌ نمایشگاه اگر با سازماندهی مناسب انجام شود با دستاوردهای مناسبی همراه خواهد شد و درسال‌های بعد نیز استقبال خوبی از برگزاری آن صورت خواهد گرفت.
    شایان ذکر است اولین نمایشگاه بین المللی پرورش اسب، حیوانات همزیست و فراورده ها در تاریخ 28 تا 31 خرداد ماه سال 97 در مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت