رئیس هیات رسیدگی به تخلفات:

آیا محرومیت ناشران متخلف از حضور در نمایشگاه به قوت خود باقی است؟

عصر نمایشگاه- رئیس هیات رسیدگی به تخلفات سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در مورد پابرجا بودن احکام صادره برای بیش از ۱۵۰ ناشر مبنی بر محرومیت از حضور در این دوره از نمایشگاه، توضیح داد.

آیا محرومیت ناشران متخلف از حضور در نمایشگاه به قوت خود باقی است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، اردیبهشت ماه 96 و در جریان آخرین روز برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همایون امیرزاده سخنگوی این نمایشگاه و رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات آن، از صدور رای محرومیت حضور 156 ناشر در نمایشگاه بعدی کتاب تهران (یعنی همین نمایشگاه امسال) به دلیل تخلفاتی که در آن دوره مرتکب شده بودند، خبر داد.

    با توجه به حضور نزدیک به سه‌ هزار ناشر در دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران، آمار اعلام شده از ناشران محروم از حضور در نمایشگاه بعدی، حدود 5.2 درصد از کل ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تهران را شامل می‌شد.

    مطابق اعلام رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، این هیئت در دوره سی‌ام نمایشگاه مجموعاً 227 رای صادر کرده که از این تعداد، 146 مورد مربوط به ارائه و فروش کتاب‌های سایر ناشران و 39 مورد مربوط به نقد کردن بُن کارت‌های الکترونیک خرید کتاب، بوده است. واگذاری غرفه به غیر، ثبت‌نام کلاس‌های آموزشی، عدم رعایت شئونات اسلامی، فروش کتاب بدون مجوز و شناسنامه، از دیگر مصادیق تخلفات صورت گرفته در دوره سی‌ام نمایشگاه کتاب تهران بود.

    این مقام مسئول در نمایشگاه کتاب تهران همچنین با اشاره به عدم نقض آراء صادره در دو دوره قبل‌ترِ این نمایشگاه (دوره‌های 28 و 29) و جلوگیری از حضور خاطیان در نمایشگاه سی‌ام، این مسئله را نشان دهنده قاطعیت مسئولان مربوطه در رعایت حقوق صنفی ناشران عنوان کرده بود.

    البته سه ماه بعد و در مردادماه 96، جلسات هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران حاضر در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران هم به اتمام رسید و پس از بررسی پرونده 42 ناشر معترض به آراء، پرونده 10 ناشر مستحق تخفیف اعلام شد.

    به گفته نیکنام حسینی‌پور، رئیس این هیئت، تخلف تعدادی از این ناشران، ارائه و فروش کتب سایر ناشرین در نمایشگاه بود؛ منتهی در بعضی از نمایندگی‌های آنها این موضوع ثبت نشده بود. مسئله دیگر سابقه فرهنگی گاه 50 ساله برخی از این ناشران بود که هیئت تجدید نظر را مجاب کرد تا با گرفتن تعهدات کتبی، در آراء آنها تخفیف به وجود بیاورد.

    البته بنا بر اعلام رئیس هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران، تعداد ناشرانی که حکم محرومیت آن‌ها از حضور در نمایشگاه امسال کتاب تهران، لغو و به محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال 96 تغییر یافت، کمتر از 5 مورد بود.

    اما امروز دوشنبه 27 فروردین 1397 و حدود دو هفته مانده به آغاز فعالیت سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همایون امیرزاده رئیس هیات رسیدگی به تخلفات سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که آیا احکام صادره در دوره قبل نمایشگاه به قوت خود باقی است یا خیر؟، ضمن یادآوری این نکته که در فرآیند تجدیدنظر، تعدادی از آراء هیئت بدوی، توسط هیئت تجدید نظر لغو شد، در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

    وی با اشاره به درخواست‌های برخی از ناشران محروم از حضور در نمایشگاه مبنی بر اینکه متعهد می‌شوند مرتکب هیچگونه تخلفی نشوند و لذا به آنها اجازه داده شود تا در این نمایشگاه حضور یابند، گفت: بسیاری از این ناشران، طی نامه‌نگاری‌هایی با وزارت ارشاد ضمن پذیرش تخلف خود، خواستار اِغماض در این زمینه شده‌اند. لذا گفتگوها و مذاکراتی در خصوص نحوه مواجهه با این تعداد از درخواست‌ها آغاز شد.

    سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه کرد: ما نیز پیشنهادهای خودمان را در این خصوص به رئیس نمایشگاه که عالی‌ترین مقام مسئول در این رویداد فرهنگی است، اعلام کرده‌ایم و فکر می‌کنم تا پایان هفته آینده، نحوه مواجهه با این دسته از ناشران، نوع تخلفاتی که انجام شده است و اینکه آیا قابل چشم‌پوشی هست یا خیر، مشخص و اعلام خواهد شد.

    رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران همچنین درباره پیشنهادهای این هیئت یادآور شد: بخشی از این پیشنهادها ناظر بر نوع تخلفات است؛ به هر حال تخلفات صورت گرفته در نمایشگاه متفاوت است و ما پیشنهاد کرده‌ایم که در این مورد، تفکیکی انجام شود. بخشی از پیشنهادها هم ناظر بر این مسئله است که محرز شود که آن تخلف توسط آن ناشر، تکرار خواهد شد یا نه؟

    امیرزاده همچنین با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، این انتظار را که با توجه به این مناسبت، بهتر است در این زمینه اِغماضی صورت گیرد، وارد دانست و تاکید کرد: بدیهی است پس از بررسی این پیشنهادها از سوی ریاست نمایشگاه کتاب تهران، در مورد احکام نهایی صادر شده در دوره قبل برای تعدادی از ناشران متخلف، تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا سامانه ثبت نام برای ناشران محروم از حضور در نمایشگاه امسال کتاب باز شد یا مطابق قانون، مسدود بود؟، ادامه داد: خیر، سامانه ثبت نام برای این دسته از ناشران، مسدود بود اما بعد از اخذ تصمیم نهایی و هماهنگی که با صنف انجام خواهیم داد، چنانچه اولاً کلیت موضوع (پیشنهادهای هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران) به تائید برسد و ثانیاً محرز شود که تخلفات مربوطه توسط این دسته از ناشران تکرار نخواهد شد و تضمین‌های محکم در این باره به ما داده شود، در آن مورد (ثبت نام از ناشران) هم تصمیم‌گیری خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت