هفته پرخبر نمایشگاه کتاب سی و یکم

عصر نمایشگاه- خبرهای مربوط به آماده‌سازی و انتصابات سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در داخل و همچنین معرفی برگزیدگان جایزه ادبی پولیتزر در حوزه بین الملل از خبرهای مهم این هفته بودند.

هفته پرخبر نمایشگاه کتاب سی و یکم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، در ادامه گزارش مرور خبرهای حوزه کتاب را در این هفته از نظر می گذرانیم.

    نصب 600 دوربین مداربسته در مصلی

    نشست هماهنگی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به میزبانی استانداری تهران و با حضور استاندار و مسئولان نمایندگان دستگاههای مجری و همکار در برگزاری این نمایشگاه، عصر سه شنبه 28 فروردین  در محل استانداری تهران برگزار شد و فرماندار تهران از نصب 600 دستگاه دوربین در مصلی تهران توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و زیر نظر نیروی انتظامی برای تأمین امنیت نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

    بسیج امکانات امنیتی و انتظامی برای تامین امنیت نمایشگاه

    محمدحسین مقیمی همچنین در این نشست، نیروی نتظامی را مسئول تامین امنیت فضاهای داخلی و بیرونی نمایشگاه کتاب تهران دانست و بر بسیج تمامی امکانات امنیتی و انتظامی برای این مهم تاکید کرد.

    برگزاری افتتاحیه و اختتامیه با حضور رئسای جمهور و مجلس

    در جلسه هماهنگی این دوره از نمایشگاه همچنین امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه از برگزاری آئین افتتاحیه این رویداد در روز 11 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور و برپایی آئین اختتامیه این دوره با حضور رئیس مجلس در روز 22 اردیبهشت خبر داد.

    قطعی شدن حضور 53 کشور خارجی در نمایشگاه

    شهرام نیا همچنین در سخنانی که در این جلسه مطرح کرد، گفت: حضور 53 کشور در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قطعی شده است و با توجه به حضور صربستان به عنوان کشور مهمان ویژه و تونس به عنوان شهر مهمان ویژه در این دوره، وزرای  فرهنگ این دو کشور در آئین افتتاحیه که 11 اردیبهشت برگزار خواهد شد، حضور خواهند داشت.

    صدور روادید 25 ناشر خارجی برای حضور در نمایشگاه

    یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته حاوی سخنانی از علی فریدونی رئیس کارگروه نظارت بر نشر بین‌الملل بود که با اشاره به تعداد روادید صادر شده برای ناشران خارجی گفت: تاکنون 31 درخواست برای حضور به ثبت رسیده است و از این تعداد  25 روادید صادر شده است.

    وی افزود: این متقاضیان از کشورهای انگلیس، آلمان، روسیه، لبنان، اردن و سوئد هستند.

    معرفی رئیس و اعضای هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات نمایشگاه

    طبق خبر دیگری که دوشنبه منتشر شد، با حکم محسن جوادی رئیس نمایشگاه، نیکنام حسینی‌پور به عنوان رئیس هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شد.

    همچنین رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در احکامی جداگانه نادر قدیانی، حامد سهرابی، محمدرضا توکل صدیقی، احمد کمالی‌نژاد، علی آل‌داود و محمدکاظم شمس را به عنوان اعضای هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب کرد.

    تعلیق دو ساله آرای صادره در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران

    طی مصاحبه ای با همایون امیرزاده رئیس هیات رسیدگی به تخلفات این دوره نمایشگاه که موضوعش محرومیت ناشران متخلف سال گذشته نمایشگاه بود. امیرزاده در آن گفتگو در مورد پابرجا بودن احکام صادره برای بیش از 150 ناشر مبنی بر محرومیت از حضور در این دوره از نمایشگاه، توضیح داده بود و با اشاره به درخواست‌های برخی از ناشران محروم از حضور در نمایشگاه مبنی بر اینکه متعهد می‌شوند مرتکب هیچگونه تخلفی نشوند و لذا به آنها اجازه داده شود تا در این نمایشگاه حضور یابند، گفت: بسیاری از این ناشران، طی نامه‌نگاری‌هایی با وزارت ارشاد ضمن پذیرش تخلف خود، خواستار اِغماض در این زمینه شده‌اند. لذا گفتگوها و مذاکراتی در خصوص نحوه مواجهه با این تعداد از درخواست‌ها آغاز شد.

    سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اضافه کرده بود: ما نیز پیشنهادهای خودمان را در این خصوص به رئیس نمایشگاه که عالی‌ترین مقام مسئول در این رویداد فرهنگی است، اعلام کرده‌ایم و فکر می‌کنم تا پایان هفته آینده، نحوه مواجهه با این دسته از ناشران، نوع تخلفاتی که انجام شده است و اینکه آیا قابل چشم‌پوشی هست یا خیر، مشخص و اعلام خواهد شد.

    پس از انتشار این گفتگو، ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از قول امیرزاده، اعلام کرد آرای صادره برای ناشران متخلف در سی‌اُمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمد.

    انجام ثبت‌نام از ناشران الکترونیک نمایشگاه

    ثبت نام از ناشران الکترونیک این دوره از نمایشگاه هم از روز 26 فروردین آغاز و تا پایان روز سه شنبه 28 فروردین ادامه داشت.

    انصراف یک ناشر از حضور در نمایشگاه

    موسسه انتشاراتی نشر قطره با اعلام خبر انصراف از حضور در نمایشگاه امسال در پایگاه اطلاع‌رسانی خود، در بیان هدف از این اقدام نوشت: نشر قطره در سال 1397 برای حمایت از کتابفروشی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه‌های استانی شرکت نمی‌کند نخواهد کرد.

    در اطلاعیه این ناشر که با عنوان «کتابفروشی محله خود را زنده نگه داریم» منتشر شده، همچنین به مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب توصیه شد که برای خرید کتاب به کتابفروشی محله خود مراجعه کنند.

    اعلام‌ برنامه‌های کمیته علمی فرهنگی در نمایشگاه

    داریوش نویدگویی مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه هم روز شنبه، برنامه‌ و فعالیت‌های این کمیته را تشریح کرد و گفت: در این دوره از نمایشگاه 7 سرا با 5 عنوان خواهیم داشت و برای هر یک از این سراها برنامه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

    تصویب خرید بیش از 19 میلیارد ریال کتاب توسط ارشاد

    پس از خبرهای مربوط به نمایشگاه، به اخبار دیگر می رسیم. در جلسات 587 و 588 هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خبر مربوط به برگزاری شان این هفته منتشر شد، خرید  633 عنوان کتاب در 96 هزار و 540 نسخه به مبلغ کل  19 میلیارد و 362 میلیون و 750 هزار ریال به تصویب رسید.

    درگذشت غلامحسین صدری افشار

    غلامحسین صدری افشار فرهنگ‌نویس پیشکسوت صبح سه شنبه 28 فروردین در 84 سالگی بر اثر بیماری روده از دنیا رفت. وی متولد سال 1313 بود و  فرهنگ معاصر اعلام، فرهنگ معاصر فارسی، فرهنگ معاصر کوچک فارسی، فرهنگنامه فارسی 3 جلدی، از جمله تالیفات این فرهنگ پژوه فقید هستند.

    معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های عمومی عیدانه کتاب

    با پایان سومین طرح عیدانه کتاب، فهرست 50 کتاب پرفروش عمومی در بخش‌های ترجمه و تالیف معرفی شدند. این طرح با شعار «کتاب عیدی دهیم» از 22 اسفند ماه 96 در شهرستان‌ها و از 25 اسفند در تهران آغاز به کار کرد و با مشارکت 793 کتابفروشی تا 15 فروردین ماه اجرا شد.

    مذاکره کانون پرورش فکری با 40 ناشر

    نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این هفته خبر داد که با 40 ناشر، آژانس ادبی، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان در پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه بولونیا قرارهای کاری برای خرید و فروش حق نشر انجام داده است.

    بر اساس این خبر که یکشنبه منتشر شد، ترکیه، کره‌ جنوبی، فرانسه، آلمان، روسیه، آمریکا، ایتالیا، انگلیس، بلژیک، سنگاپور، کانادا، چین و ژاپن از جمله کشورهایی بودند که به مذاکره با کانون پرداختند.

    دیدار سفیر کره‌ شمالی با رئیس کتابخانه ملی

    طبق یکی از خبرهای روز سه شنبه این هفته، گانگ سام هیون سفیر کره شمالی به همراه هیئتی دیپلماتیک ضمن بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار کرد.

    تولد یک ناشر جدید

    این هفته خبر تولد یک انتشارات جدید با نام «کتاب مرو» نیز منتشر؛ و این کار توسط مسئولان انتشارات هیرمند انجام شد. مسئولان نشر هیرمند با هدف آنچه بها دادن به سلیقه‌های جدید در میان مخاطبان خود نامیده‌اند، اقدام به تاسیس این نشر کرده اند.

    انتشار فراخوان چهارمین جشنواره داستانی خاتم

    دبیرخانه جشنواره داستان کوتاه «خاتم» ویژه پیامبر رحمت(ص)، هم این هفته برای چهارمین دوره این جایزه ادبی فراخوان داد.

    معرفی برگزیدگان جایزه پولیتزر ادبی 2018

    جایزه پولیتزر 2018 در بخش ادبی و هنری برگزیدگان خود را شناخت. به این ترتیب، پس از معرفی برندگان پولیتزر در بخش روزنامه‌نگاری برندگان بخش ادبی این جایزه نیز معرفی شدند.

    به این ترتیب، برندگان ادبی صدو دومین سال اهدای جوایز پولیتزر در بخش های داستان، نمایش، تاریخ،بیوگرافی، شعر، کتاب غیرداستانی و موسیقی معرفی شدند.

    درگذشت برنده جایزه سروانتس

    دومین خبر بین المللی این گزارش هم روز شنبه 25 فروردین منتشر شد و به موجب آن اعلام شد که سرخیو پیتول نویسنده سرشناس مکزیکی، مقاله نویس و مترجم و برنده جایزه بسیار معتبر ادبیات در جهان اسپانیایی زبان در 85 سالگی درگذشت. پیتول به دلیل طبیعی و در خانه‌اش در کالاپا در ایالت وراکروز از دنیا رفت.

    این نویسنده 18 مارس 1933 متولد شده بود و خالق آثاری چون «والس شیطان» و «سه گانه خاطره» بود که شامل سه کتاب «هنر پرواز»، «سفر» و «جادوگر وین» بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت