نمایشگاه کتاب تهران (۱۰۳)

معرفی بسته­ کتاب‌ "پرونده­ هسته ­ای" ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

عصر نمایشگاه- با توجه به در پیش­ بودن ایام برگزاری بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین ­المللی کتاب تهران در این گزارش بسته ای از کتاب های مربوط به مسائل هسته ای که در نمایشگاه کتاب امسال حضور دارند را بررسی می کنیم.

معرفی بسته­ کتاب‌ "پرونده­ هسته ­ای" ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از میزان، با توجه به در پیش­ بودن ایام برگزاری بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین ­المللی کتاب تهران "بسته­ کتاب‌ پرونده هسته ­ای" با عناوین "پرونده هسته ­ای و ابعاد پیدا و پنهان آن"، " سیر تحولات پنجاه ساله فن­آوری هسته ­ای در ایران"، "بررسی حقوقی مسئله هسته ­ای"، " سیاست هسته­ ای دولت احمدی­ نژاد و مواضع شخصیت­ها " و "نیم قرن پرونده هسته ­ای ایران" برای علاقمندان به شرح زیر معرفی می­ شود:

    پرونده هسته ­ای و ابعاد پیدا و پنهان آن

    کتاب " پرونده هسته ­ای و ابعاد پیدا و پنهان آن " نوشته کامران غضنفری با 320 صفحه و شمارگان 1000جلد در زمستان سال 1394 منتشر شده­ است. در این کتاب ضمن مروری اجمالی مذاکرات هسته­ ای در دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی ­نژاد، به رویکرد هسته ­ای دولت آقای روحانی پرداخته شده و نیز مذاکرات ژنو و مسائل پیرامونی آن مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است.

    کتاب مذکور در چهار فصل گردآوری شده­ است. فصل اول و دوم به روند پرونده­ هسته ­ای در دولت آقای خاتمی و احمدی نژاد می­ پردازد و وقایع مهمی همچون بیانیه سعدآباد، وقایع سال 84، تفاهم­ نامه بروکسل، تغییر سیاست هسته ­ای در دولت نهم، گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا و قطعنامه شورای امنیت دراسفند 86 را مورد بررسی قرار داده است.

    فصل سوم بطور کامل به موضوع مذاکره و رابطه با آمریکا ازدیدگاه مقام معظم رهبری می­ پردازد. فصل آخر کتاب مربوط به دولت آقای روحانی است . تمام اتفاقات و وقایع رخداده در چند سال گذشته از مذاکرات ژنو وبرنامه اقدام مشترک گرفته تا تعلیق تحریم­ها، انفعال دولت در روابط خارجی، مواضع رهبری نسبت به توافقنامه ژنو و ... .

    سیر تحولات پنجاه ساله فن­آوری هسته ­ای در ایران

    کتاب سیر تحولات پنجاه ساله فن­آوری هسته ­ای در ایران به تالیف مهدی علیخانی صدر در سال 1388 با 888 صفحه و شمارگان 2000 جلد به چاپ رسیده ­است. در مقدمه کتاب آمده است که پیش ازانقلاب اسلامی قدرت­های بزرگ ایران را برای دستیابی به انرژی هسته ­ای تشویق می کردند و قراردادهای کلانی با دولت پهلوی منعقد می­ساختند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همین قدرت­ها برخلاف معاهده منع گسترش و تکثیر سلاح­های هسته­ ای نه تنها کمک­ های خود را از جمهوری اسلامی دریغ ورزیدند بلکه پرونده­ های حقوقی برای ایران بوجود آوردند و برخلاف تمامی مقرارت بین­ المللی پرونده ایران را به شورای امنیت سازمن ملل ارجاع دادند.

    اثر مذکور در پنج فصل و یک ضمیمه قطع نامه­ ها، سیر تاریخی پنجاه ساله­ ی فناوری هسته ­ای در ایران را از ورود دانش هسته­ ای به ایران تا مطرح شدن پرونده ایران در صحنه بین­ المللی و گزارش­ ها و قطع نامه ­های صادر شده پیرامون آن را بطور موشکافانه مورد بررسی قرار داده است.

    بررسی حقوقی مسئله­ هسته ­ای

    کتاب بررسی حقوقی مسئله هسته ­ای توسط محمدهادی توکل ­پورکوخدان با 328 صفحه و شمارگان 1500جلد در سال 1388 متشرشده است. این اثر با عنایت به وجه حقوقی پرونده هسته­ ای ایران و بررسی تاریخی فنی مسائل هسته­ ای، تلاشی است در جهت بررسی این مطلب که در نظام ظالمانه   فعلی حقوق بین ­الملل نیز، تلاش ملت ایران برای دست­یابی به فناوری صلح ­آمیز هسته ­ای، تلاشی مشروع و مبتنی بر حقوق اولیه هر کشوری است و ادعای کشورهای غربی از نظر حقوقی، ادعایی سست و غیر قابل دفاع است.

    کتاب در سه بخش به بررسی ابعاد حقوقی انرژی هسته­ ای، اقدامات اولیه خلع سلاح و عدم گسترش، اسناد و پیمان­ها، فعالیت هسته ­ای ایران پیش و پس از انقلاب، ارزیابی حقوقی پرونده هسته ­ای و توافق­ها و تصمیمات آژانس بین­المللی انرژی اتمی پرداخته است.

    سیاست هسته­ ای دولت احمدی ­نژاد و مواضع شخصیت­ها

    کتاب سیاست هسته ­ای دولت احمدی­ نژاد و مواضع شخصیت­ها با 316 صفحه و شمارگان 1500 جلد در بهار 1393 چاپ شده است. اعظم سلامتی نویسنده این کتاب است. کتاب مذکور پرونده­ی هسته­ ای ایران در دولت­های نهم و دهم و مواضع شخصیت­ها در محدوده­ زمانی (1384- 1390) را بررسی کرده است و شامل چهار بخش است.

    از مهمترین بخش­های این کتاب می­توان به مواضع شخصیت­ها در زمان دولت نهم و دهم از جمله مقام معظم رهبری، تیم هسته ­ای سابق آقایان(روحانی، موسویان)، آقای هاشمی رفسنجانی و ... و همچنین آثار و نتایج سیاست­های هسته ­ای دولت نهم و دهم اشاره کرد.

    نیم قرن پرونده هسته ­ای ایران

    کتاب نیم قرن پرونده هسته ­ای ایران نوشته مهران قاسمی در سال 87 با 452 صفحه و شمارگان 2500 جلد به چاپ رسیده است.
    مجموعه‌ی " نیم قرن پرونده‌ی هسته‌ای ایران " با توجه به سیر رویدادها و حوادث در سه مجلد تدوین شده است . جلد نخست به بررسی بازه‌ی زمانی 1957 تا 1997 ( چهار دهه‌ی آغازین برنامه‌های هسته‌ای ایران از دوران شاه مخلوع تا پیروزی انقلاب و از پیروزی انقلاب تا پایان دوران ریاست جمهوری حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی ) پرداخته و در جلد دوم فاصله‌ی زمانی ( 1997 تا 2005 یا دوران ریاست جمهوری حجةالاسلام خاتمی ) مورد بررسی قرار گرفته است . جلد سوم نیز در این میان تحولات پرونده‌ی هسته‌ای کشور را در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد ( از 2005 به بعد ) مورد بررسی قرار داده است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت