بررسی بازار نمایشگاه‌ داری در ایران در گفت‌و‌گو با دکتر مهدی مرادی؛

کسب و کاری در خدمت نمایش کسب و کارها

عصر نمایشگاه- با توجه به اهمیت اقتصادی برگزاری نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین رونق کسب‌و‌کارهای داخلی، بر هیچ کس پوشیده نیست که باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه آنچنان فراهم باشد که تولیدکنندگان و صاحبان صنایع بدون هیچ دغدغه‌ای سالانه یا حتی در دوره‌های کوتاه‌تری از این امکانات و فضای‌های نمایشگاهی برای معرفی توانمندی‌های خود استفاده کنند.

کسب و کاری در خدمت نمایش کسب و کارها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فرصت امروز ،این درحالی است که مدیریت برگزاری، ساماندهی این رویدادها و نقطه‌یابی صحیح در این زمینه لازمه کار است و باید در این بین به نوعی از افراد متخصص و آموزش دیده استفاده کرد چون صرفا داشتن سرمایه برای برگزاری نمایشگاه توسط شرکتی به منزله موفقیت آن نمایشگاه نیست.

    دکتر مهدی مرادی از فعالان برگزاری همایش و نمایشگاه است که علاوه بر تدریس در دانشگاه طی 12سال گذشته بیش از 50نمایشگاه ‌داخلی و خارجی، همایش، کنگره، جشنواره و سمپوزیوم را مدیریت کرده و همچنین در شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان نیز مشغول به کار است.

    وی  می‌گوید: در تهران و بسیاری از شهرها، امکانات و فضاهای اختصاص داده شده به امور نمایشگاهی بسیار زیادی وجود دارد که اغلب به خاطر عدم شناخت صحیح از بازار و آینده‌نگری صحیح بدون استفاده رها شده یا از همه ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود. کشور ما با داشتن بیش از 800 هکتار فضای نمایشگاهی این حق را دارد که صاحب یک صنعت مستقل باشد و انتظار می‌رود با توجه بیشتر به زیرساخت‌ها و رعایت استانداردها در سال 95 تدابیری اساسی برای مدیریت این صنعت اتخاذ شود.

    حداقل 30درصد ارزش افزوده در برگزاری است

    مرادی درباره بحث قیمت‌گذاری و ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در این حرفه می‌افزاید: در سال‌های اخیر همزمان با رونق صنعت نمایشگاهی در کشور، به‌دلیل ضعف قوانین موجود از یک‌سو و عدم سرمایه‌گذاری متناسب و همگام با شرایط زمان هر روز شاهد ورود شرکت‌های جدیدی هستیم که به‌عنوان برگزارکننده این‌گونه نمایشگاه‌ها اعلام آمادگی می‌کنند. حضور این‌گونه شرکت‌ها نشان می‌دهد که این صنعت و خدمات جانبی آن جای خوبی برای شروع کسب‌و‌کار، ایجاد درآمد و همچنین اشتغال‌زایی است.

    وی با اشاره به اشتغال‌زایی این سرمایه‌گذاری تصریح کرد: در هر مقطع از برگزاری به طور متوسط حدود 15 تا 20نفر در هر غرفه به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر کار می‌شوند و همچنین برای شرکت‌های سرمایه‌گذار نیز 25 تا 30درصد برگشت سرمایه به همراه خواهد داشت. این درحالی است که شرکت‌های دولتی بزرگی نیز از گذشته متولی برگزاری امور نمایشگاهی در کشور بوده‌اند و با در اختیار داشتن امکانات زیاد همواره بالاترین آمار برگزاری این‌گونه امور را به خود اختصاص داده‌اند.

    مجوز از کجا می‌گیرند؟

    مرادی درباره دریافت مجوزهای مورد نیاز برگزاری نمایشگاه، همایش یا... می‌افزاید: برای برگزاری چنین مراسم یا رویدادهایی، قانون‌های نانوشته وجود دارد، چرا که برخی از سازمان‌ها و موسسات با توجه به رویکرد و وظایف ذاتی خود ملزم به اجرای این برنامه‌ها در درون سازمان خود هستند و نیاز به مجوزی از سوی سازمان دیگر ندارند مگر اینکه برنامه در خارج از سازمان مربوط باشد یا سطح رویداد بین‌المللی باشد که نیاز به اخذ مجوز و هماهنگی‌های فرابخشی است. به‌صورت کلی نهاد یا سازمانی خاص به‌عنوان صادرکننده مجوز برای چنین مراسمی در سطوح مختلف وجود ندارد.

    این متخصص برگزاری نمایشگاه و رویدادهای اینچنینی درباره اشتغال‌زایی نمایشگاه‌ها معتقد است ممکن است اجرای برنامه به‌صورت کلی به شرکتی (شرکت برگزارکننده همایش) واگذار شده و خودمان فقط نظارت کنیم یا مشارکتی باشد یا از توانمندی‌های درونی سازمان، موسسه یا دانشگاه استفاده و تیم‌سازی کرده و خودمان برگزار کنیم.

    اما در مجموع برای برگزاری یک نمایشگاه درون سازمان حداقل به یک تیم 40نفره نیاز داریم و اگر این نمایشگاه در ابعاد گسترده‌تری برگزار شود طبیعی است که میزان متفاوت می‌شود. مرادی معتقد است خلاقیت در موفقیت نمایشگاه حرف اول و آخر را خواهد زد و باید مسئولان برگزاری نمایشگاه در این زمینه کوشا باشند و برای تحقق این خواسته لازم است شرکت‌ها با دیگر موسسه‌های مشابه ارتباط گسترده‌ای داشته باشند و برای دستیابی به موفقیت از نوآوری‌های آنها بهره‌مند شده و آموزش بگیرند.

    ارزیابی عملکرد، کلید موفقیت

    به گفته مرادی، موفقیت یک شرکت برگزارکننده نمایشگاه یا همایش در ارزیابی عملکرد فعالیت‌های گذشته‌اش است؛ چون با این روش می‌تواند همه کاستی‌ها و نقاط قوت خود را شناخته و براساس آنها برنامه‌ریزی کند.

    بنابراین در هر مراسمی از این دست، قبل از برگزاری، فرم ارزیابی یا نظرسنجی از کلیه فعالیت‌ها تهیه کرده و در اختیار مخاطبان و مهمانان قرار می‌دهیم و پس از تکمیل و تحویل و اتمام برنامه، به ارزیابی کلی رویداد در بخش‌های مختلف می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت را برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های آتی و رضایت‌مندی مخاطبان استخراج می‌کنیم.

    وی که یکی از نقاط ضعف صنعت نمایشگاهی ایران را نبود اطلاعات و آمار دقیق می‌داند، اضافه می‌کند: به‌صورت کلی و در سطح عمومی کشور، مقوله مستندسازی یا داشتن بانک جامع اطلاعاتی و مواردی از این قبیل بسیار ضعیف است و از سوی دیگر سازمانی متولی ثبت این مراسم‌ها (در سطوح مختلف) یا صادرکننده مجوز نداریم و اکثر وزارتخانه‌ها، موسسات و دانشگاه‌ها با توجه به ذات فعالیت خود نیاز به اخذ مجوز از سازمان مشخصی را ندارند. بنابراین به هیچ وجه آمار دقیقی یا حتی تخمینی برای این حجم از فعالیت در کل کشور نمی‌توان ارائه داد.

    نخست درجه‌بندی بعد قیمت‌گذاری

    این فعال برگزارکننده نمایشگاه همچنین درباره چگونگی قیمت‌گذاری غرفه‌ها و همچنین سطح کیفی نمایشگاه‌ها به «فرصت امروز» می‌گوید: به‌طور کلی هزینه‌ها و قیمت‌های مورد نظر را برحسب سطح، زمان، تعداد و سطح مخاطبان و همچنین میزان فعالیت اعضای تیم برگزاری محاسبه کرده و تلاش می‌کنیم که براساس نیاز، کمیته‌هایی تشکیل شده و وظایف تقسیم شود و در هر کمیته در رابطه با نحوه اجرا و میزان هزینه هر فعالیت بحث شود.

    در مرحله بعد، حجم فعالیت‌ها و هزینه‌های برآوردی را که به‌صورت چک لیست تعیین شده‌اند، در شورای سیاست‌گذاری یا ستاد اجرایی نهایی کرده و به سمت اجرایی کردن امور پیش می‌رویم. اما برای قیمت‌گذاری نمایشگاه‌ها قانون کمی متفاوت است و ابتدا خدماتی که در طول برگزاری قصد ارائه آنها را داریم مشخص می‌کنیم تا بتوانیم با درجه‌بندی نمایشگاه مبنای قیمتی را تعیین کنیم. به‌عنوان مثال بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دارای درجه A+، نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه درجه B و دومین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌التحریر با درجه C ارزش‌گذاری می‌شوند.

    سپس با توجه به نوع سالن و وجود تجهیزات نمایشگاهی در غرفه براساس جدول زیر قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد که برخی از آنها در جدول زیر مشخص شده‌اند: قیمت‌ها مربوط به پایان سال 94 است. در جدول تنها به هزینه‌های درجه A وB اشاره شده‌است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت