چهار دستاورد هسته ای کشور در نمایشگاه سمنان معرفی شد

عصر نمایشگاه:همزمان با آخرین روز از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در دانشگاه سمنان، چهار دستاورد دانش هسته ای با حضور دانشمندان این حوزه کشور، برای علاقه مندان بیشتر معرفی شد.

چهار دستاورد هسته ای کشور در نمایشگاه سمنان معرفی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،به نقل از ایرنا، چهار دستاورد هسته ای ایران در حوزه های آب سبک و سنگین، رادیو دارو ، آلیاژ و پرتو دهی کشاورزی ارایه شده در نمایشگاه دانشگاه سمنان با حضور دانشمندان هسته ای ایران بیشتر معرفی شدند.
    اولین دستاورد ارایه شده، آب سنگین بود که دانش تولید آن در اختیار هشت کشور جهان است، این دستاورد برای تولید 30 نوع حلال دوتریوم استفاده شده است.
    این حلال ها برای شناسایی ساختار مولکولی ترکیبات آلی با دستگاه انمار(NMR) استفاده می شود.
    آب غنی شده از اکسیژن 18 دیگر دستاورد معرفی شده در این نمایشگاه بود که کاربرد اصلی این ماده در پد اسکن عکسبرداری تشخیصی تومورهای سرطانی است .
    هر گرم این ماده گرانقیمت بیش از 100 دلار ارزش دارد و دانش تولید آب با اکسیژن 18، فقط در اختیار چهار کشور جهان است .
    در این نمایشگاه آب سبک تهی از دوتریوم که خواص ضد سرطانی دارد نیز معرفی شد.
    در بخش رادیو داروها هم، کارشناسان داروسازی هسته ای، داروهای موثر در رادیو اکتیو ید و کرومیت فسفات را معرفی کردند که داروی رادیو اکتیو ید در تشخیص و درمان تومورهای توپر کلیوی در کودکان کاربرد دارد و کرومیت فسفات نیز برای درمان خونریزی مفاصل بیماران هموفیلی و درمان سرطان کبد ساخته شده و قابلیت تزریق در شریان را داراست .
    در بخش آلیاژها، تکنولوژی جدید جوشکاری محفظه های پسماندهای هسته ای با معرفی سوپر آلیاژ ای کور 600 معرفی شد.
    جوشکاری FSW ، جوشکاری جامد است و در آن ذوب مواد رخ نمی دهد .
    در روش عادی پسماندهای هسته ای در لایه چدنی قرار می گیرد و سپس در محفظه مسی بسته بندی شده و در عمق 500 متری زیر زمین قرار داده می شود .
    اما در جوشکاری FSW از روشی خاص در جوشکاری ورقه های مسی استفاده می شود که مقاومت ورق ها را به خوردگی، به طور چشمگیری افزایش می دهد.
    در بخش کشاورزی نیز آثار پرتودهی های جدید کشاورزی در افزایش تولید و کیفیت و از بین بردن آفات محصولات موز ، برنج ، سیب زمینی ، پنبه و گندم عرضه شد .
    این دستاوردهای هسته ای با تلاش مجتمع ها و شرکت های دانش بنیان زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران در گذشته تولید شده بودند که برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان بیشتر معرفی شدند.
    سی وسومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته ای ایران ازچهادهم آذر94 در دانشگاه سمنان آغاز شده بود و امروز به پایان رسید .
    این نمایشگاه در 23 غرفه و در سه بخش چرخه سوخت، نیروگاه و کاربردهای جانبی صنعت هسته ای و با هدف آگاه سازی عمومی نسبت به صنعت هسته ای، کاربردهای صلح آمیز و جنبی و ارزش این دانش در علوم امروز برگزار شد.
    500 قلم مختلف ساخته شده در صنعت هسته ای کشور در بخش کاربردهای جانبی صنعت هسته ای و بخش چرخه سوخت و نیروگاه، در کنار شش ماکت بزرگ از مرور چرخه سوخت هسته ای، غنی سازی اورانیوم، نیروگاه اتمی بوشهر و دارخوین، پسمانداری و رآکتور تحقیقاتی اراک در نمایشگاه دستاوردهای هسته ای کشور در دانشگاه سمنان برای علاقه مندان به نمایش درآمد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت