نمایشگاه کتاب تهران (۲۵۴)

استقبال خیره‌کننده از کتاب‌های حوزه افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران

عصر نمایشگاه- با وجود رکود بازار کتاب در افغانستان و حضور تنها ۲ ناشر افغانستانی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مخاطبان بسیاری از غرفه ناشران افغانستانی بازدید کردند.

استقبال خیره‌کننده از کتاب‌های حوزه افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 15 تا 25 اردیبهشت در شهر آفتاب تهران برگزار شد در حالی که به دلیل رکود بازار کتاب در افغانستان تنها 2 غرفه از ناشران افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش سالن ملل حضور داشتند.

    استقبال از آثار محمد کاظم کاظمی در نمایشگاه کتاب

    انتشارات عرفان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب با آثار جدید محمد کاظم کاظمی از جمله «هم‌زبانی و بی‌زبانی»، «این قند‌پارسی و فارسی دری در افغانستان»، «گزینه غزلیات بیدل» اثر محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی با تیراژ 15 هزار کتاب مورد استقبال مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گرفت.

    «محمدابراهیم شریعتی» مدیر انتشارات عرفان با بیان اینکه کتاب سراج التواریخ با فروش خوبی در نمایشگاه روبه‌رو بوده گفت: به ازای خرید این کتاب یک جلد کتاب «افغانستان در مسیر تاریخ» را رایگان اهداء می‌کنیم، همچنین در این نمایشگاه کتابی را در طرحی به نام «همت عالی متعالی» و به قیمت هزار تا 50 هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم.

    رمان تاریخی دختر وزیر مربوط به قتل عام هزارها

    رمان‌های «کوچه ما» و «رمان دختر وزیر» از رمان‌های مربوط به غرفه انتشارات عرفان نیز مورد استقبال مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گرفت، «رمان دختر وزیر» رمان تاریخی مربوط به قتل و عام هزاره‌ها در افغانستان است، کتاب‌های تاریخ معاصر افغانستان و دو بیتی‌های عامیانه هزارگی نیز از دیگر کتاب‌های بود که در نمایشگاه کتاب تهران به نمایش در آمد.

    از دیگر کتاب‌های انتشارات عرفان کتاب «راه‌ابریشم»، «سفیر روشنگری»، «افغانستان در مسیر تاریخ»، «هزاره‌ها تاریخ و فرهنگ»، «کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان»، «حقوق اداری افغانستان»، «غزنی بستر تمدن شرق اسلامی»، «تاریخ سیاسی معاصر افغانستان»، «راه ابریشم آزادی»، «زمان در قلب زبان» در نمایشگاه تهران بود.

    نکته حائز اهمیت در نمایشگاه حضور محققان و پژوهشگران ایرانی در حوزه افغانستان بود که با علاقه از این غرفه‌ها بازدید کردند.

    «تمام نوابغ ایران از بلخ هستند» این جمله‌ای بود که یک محقق و پژوهشگر ایرانی در بازدید از غرفه انتشارات احراری گفت: این محقق و پژوهشگر ایرانی از شاعران و ادبای بزرگ از جمله رودکی سمرقندی، سنایی غزنوی به عنوان بزرگترین شاعران و ادیبان نام برد و به بیان توضیحاتی درباره تاریخ و فرهنگ مشترک بین 2 کشور ایران و افغانستان پرداخت.

    «میراب» خاطرات دیپلمات ایرانی در افغانستان

    کتاب «میراب» از دیگر کتاب‌های انتشارات عرفان بود این کتاب که خاطرات مهراب رجبی دیپلمات ایرانی در مأموریت افغانستان از سال 85 تا 87 است با استقبال مخاطبان ایرانی در نمایشگاه کتاب روبه رو شد.

    «عبدالهادی احراری» مدیر انتشارات «احراری» که پنجمین دوره حضور خود را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تجربه می‌کند در رابطه با وضعیت و حضور ناشران افغانستانی در این دوره از نمایشگاه با اظهار عدم رضایت از اختصاص فضای محدود برای ناشران افغانستانی گفت: امیدواریم که سال‌های آینده فضای بزرگتری برای حوزه افغانستان اختصاص یابد.

    وی میزان استقبال از غرفه انتشارت احراری را بسیار خوب دانست و گفت: کتاب‌های انتشارات احراری جنبه عمومی دارد و کتاب «امیرعلی شیرنوایی»، «ادبیات رسائل خواجه احرار»، کتاب‌های «انجیرهای سرخ مزار» اثر محمد حسین محمد، رمان «گل سرخ دل افکار» اثر محمدجواد خاوری مجموعه داستان‌های انتشارات احراری در نمایشگاه کتاب امسال بود.

    از دیگر نکات قابل توجه نمایشگاه حضور کودکان افغانستانی و استقبال آنها از نمایشگاه بود.

    تزیین غرفه احراری با بادبادک‌هایی به نام «گودی‌پردان» بود که این بادبادک‌ها با رنگ‌های شاد از جمله زرد و آبی تزیین شده بودند. همچنین ترانه‌های افغانستانی به زبان فارسی و گویش دری از کتاب‌های مربوط به بخش کودکان و نوجوانان در غرفه انتشارات احراری نیز مزین بخش این غرفه بود.

    فعالیت بنیاد سعدی در راستای گسترش زبان فارسی

    بنیاد سعدی نیز در راستای گسترش و آموزش زبان فارسی در جهان در نمایشگاه کتاب در غرفه ملل به ترویج زبان فارسی پرداخت.

    «ثریا فرخی» کارشناس این بنیاد با اشاره به فعالیت‌های گسترده این بنیاد برای اعتلای زبان فارسی در جهان گفت: سال گذشته 16 استاد از دانشگاه‌های افغانستان برای بازآموزی زبان فارسی به ایران آمدند. ضمن اینکه بسیاری از منابع درسی زبان فارسی تألیفات استادان فارسی زبان ایرانی است.

    وی افزود: محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی عضو گروه مترجمان زبان فارسی بنیاد سعدی است.

    رکود رونق کتاب در افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی مانع از حضور ناشران افغانستانی در نمایشگاه کتاب تهران شد اما استقبال کم‌نظیر از 2 غرفه ناشران افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وجود فضای محدود نمایشگاه حاکی از علاقه‌مندی مخاطبان نمایشگاه به آثار منتشر شده در حوزه افغانستان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت