مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد عنوان کرد:

زمان تغییر برای صنعت نمایشگاهی کشور

عصر نمایشگاه- سعید صیفی مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد در مصاحبه با مجله نمایشگاه گفت: اکنون زمان تغییر برای برگزارکنندگان نمایشگاه، غرفه داران ، بازدیدکنندگان و صنایع وابسته ای است که در خدمت صنایع نمایشگاهی هستند. «تغییر» شعار این دوره زمانی است.

زمان تغییر برای صنعت نمایشگاهی کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه چندی پیش مهندس سعید صیفی،  یکی از جوانان متخصص در صنعت نمایشگاهی کشور به عنوان مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد انتخاب شد.  صیفی فارغ التحصیل رشته  مهندسی کامپیوتر نرم افزار و کارشناسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی MIS است و در واحد های مختلف نمایشگاه بین المللی مشهد از جمله، کارشناس نمایشگاهی، مدیر پروژه نمایشگاهی، مدیر نمایشگاههای داخلی و خارجی و مشاور مدیر عامل فعالیت کرده است. برای آشنایی با دیدگاه ها و برنامه های آتی مهندس صیفی در شماره 35 مجله نمایشگاه گفت وگویی با ایشان منتشر شد که در ادامه می خوانیم.

    لطفا برای اولین سوال بفرمائید نمایشگاه بین المللی مشهد چه ویژگی ها و مزیت هایی دارد؟
    شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد از پیشگامان صنعت نمایشگاهی در خاور میانه است. این شرکت در سال 1372 تاسیس شد و از سال 1377 به بهره برداری رسید. مساحت نمایشگاه قریب به  600،000  مترمربع و مساحت نمایشگاهی در حال  بهره برداری  250،000 مترمربع  است. این مرکز دارای فضای مسقف نمایشگاهی  25،000 مترمربع  و فضای باز نمایشگاهی 20،000 متر مربع  و فضای سبز  80،000 مترمربع است. سالانه بیش از  60 عنوان نمایشگاه بین المللی و تخصصی در این مرکز برگزار می شود.
    نمایشگاه بین المللی مشهد با  برگزاری نمایشگاه های تجاری در مشهد و مراکز نمایشگاهی خارج از ایران و به طور خاص آسیای میانه و افغانستان، به عنوان فعالترین مجری نمایشگاهی آسیای میانه مطرح شده است.

    نمایشگاه بین المللی مشهد در طول فعالیت خود به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: تدوین اولین برنامه استراتژی نمایشگاهی کشور، تدوین اولین و تنها استاندارد خدمات نمایشگاهی کشور واخذ مصوبه از اداره کل استاندارد، اولین نمایشگاه دارنده طرح توسعه جامع نمایشگاهی، اولین دارنده گواهینامه استاندارد ایزو 9001، اولین نرم افزار یکپارچه نمایشگاهی، راه اندازی اولین پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاهی کشور Fair news، اخذ مقام برتر در دو دوره مسابقه پوسترهای انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی UFI-پاریس، تنها خادم صادرات نمایشگاهی کشور در سال 87، تهیه اولین طرح هویت سازمانی نمایشگاهی و...


    لطفا از برنامه های آتی  خود  در نمایشگاه بین المللی مشهد توضیحاتی بفرمائید.
    برنامه های آتی نمایشگاه بین المللی مشهد با توجه به اهمیت صنعت نمایشگاهی ، با هدف توسعه صادرات ، تقویت فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی، بهینه سازی فعالیت نمایشگاه، توسعه فیزیکی و جذب سرمایه گذار و همچنین حضور فعالانه شرکتها و سازمانهای کشور در عرصه بازارهای بین المللی، تنظیم شده است. همچنین ما با توجه به سیاست های مدیریت شهری مشهد، مواردی را در اولویت اقدامات خود قرار داده ایم. گرچه اولین هدف از فعالیت نمایشگاه سودآوری است اما ما در کنار سودآوری به رونق‌بخشی اقتصادی و منفعت رسانی به شهر نیز به عنوان هدف اصلی توجه می کنیم. با توجه به برنامه نمایشگاه جهت حرکت به سمت تخصصی شدن نمایشگاهها و همچنین عضویت نمایشگاه مشهد در انجمن جهانی صنعت نمایشگاه(UFI) ، تلاش خواهیم کرد جایگاه نمایشگاه مشهد را در کشور و در انجمن جهانی نمایشگاه حفظ و ارتقاء دهیم. توسعه نمایشگاه بین‌المللی مشهد در طرح جامع مشهد دیده شده است. اجرای پروژه توسعه می تواند منابع درآمدی پایداری را در جهت توسعه و رونق شهر تعریف کند. ، امیدواریم  که به رغم شرایط اقتصادی کشور بتوانیم طرح توسعه نمایشگاه بین‌المللی مشهد را فاز ‌به‌ فاز اجرا کنیم. نمایشگاه مشهد همواره به  منابع انسانی نمایشگاه توجه داشته است از این رو آموزش و ارتقاء دانش نمایشگاهی کارکنان مورد توجه قرار خواهد گرفت.
    ما در کنار فعالیت‌های اقتصادی و نمایشگاهی به انجام فعالیت های فرهنگی و اجرای برنامه های بانشاط در حاشیه نمایشگاهها توجه خواهیم داشت به گونه‌ای که مردم مشهد نمایشگاه را به مثابه فضایی شاد در خاطر حفظ کنند. همچنین حفظ و توسعه فضای سبز نمایشگاه بین‌المللی مشهد از نکات مهمی است که باید به آن توجهی ویژه‌ کرد.  با توجه به به این که نمایشگاه بین‌المللی مشهد از نظر جغرافیایی در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد ضمن بهره گیری از این مزیت، در جهت تسهیل راههای دسترسی به آن اقداماتی صورت خواهد گرفت. به منظور تحقق رونق اقتصادی که شعار مدیریت شهری است، نمایشگاه مشهد در راستای توسعه فعالیت های خود، ذی نفعان اقتصادی اصلی را کانون توجه خود قرار داده و همراه فعالان اقتصادی خواهد بود.
    همینطور ما در بحث برگزاری،  شرکای تجاری خود را مد نظر قرار می دهیم و   با مجموعه های شهری همکاری نزدیکی خواهیم داشت. به منظور استفاده از ظرفیت های صنعت نمایشگاهی هم ، سهامداران خرد نمایشگاه نیز در این دوره مورد توجه قرار می گیرند . در بحث مالکیتی،برای سهام‌دارانی که می‌خواهند سهام خود را واگذار ‌یا بازچرخانی کنند‌ ، شرایط مناسبی مهیا  می شود.

    آیا برنامه های توسعه ای خواهید داشت؟
    در واقع شهر مشهد با وجود تمدن چند هزار ساله، وجود بارگاه منور رضوی و  جاذبه های مذهبی مختلف از جمله وجود بقعه های مختلف مشهد دومین شهر دنیا در جذب گردشگر مذهبی است. در واقع بین 155 جاذبه گردشگری مذهبی اول دنیا، مشهد از لحاظ جذب مخاطب در رتبه دوم قرار دارد.
    در حال حاضر تعداد گردشگران و زائران فراوانی که همه ساله به شهر مشهد روی می آورند، حدود 25 میلیون نفر برآورد  می شود . در شهر مشهد و در شهرهای گردشگر پذیر استان تا حدودی امکانات اسکان و پذیرایی از گردشگران ایجاد شده و در فصل های سفر ، نهادهای دولتی و شهرداری ها، در این زمینه اقدامات فوق العاده ای را به عمل می آورند.
    بیش از 55درصد هتل های ایران در مشهد ساخته شده اند. بیش از 160 هتل و 700 مهمانسرا در مشهد وجود دارد.
    موقعیت منحصربفرد مشهد موجب تمایل سرمایه گذاران به استفاده از بسترهای سرمایه گذاری شهر شده است. جذب سرمایه موجب رونق اقتصاد شهری می‌شود‌. رونق اقتصاد شهری یعنی رونق بازار و بهبود بازار کسب و کار و تولید درآمد بیشتر و پیشرفت شهری‌. اجرای پروژه توسعه می تواند منابع درآمد ی پایداری را در جهت توسعه و رونق شهر تعریف کند.
    طرح توسعه ما در فضایی به وسعت 40000 مترمربع در 4 سالن به مساحت 10000 مترمربع منظور شده ، بعلاوه، این توسعه در بخش های زیر نیز دیده شده است:
    انبارها، کارگاهها، بخش های اداری، خدمات، آتش نشانی، اورژانس، گمرگ، پست، انتظامات و ...
    برخی از پروژه های سرمایه گذاری که در این طرح آمده ،عبارتند از:
    1- مرکز تجارت جهانی 27 طبقه با زیر بنای کل 59090 متر مربع
    2- هتل 3 ستاره 12 طبقه با زیر بنای کل 14180متر مربع
    3- هتل 5 ستاره 14 طبقه با زیر بنای کل 20020 متر مربع
    4- رستوران لوکس 2 طبقه با زیر بنای کل 2790 متر مربع


    درباره تقویم نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی مشهد توضیحاتی بفرمائید. تقویم سال 98 نمایشگاه مشهد چند رویداد را را در خود جای می دهد؟ انتخاب مجریان در نمایشگاه مشهد با چه استاندارد ها و اولویت هایی انجام می شود و آیا تغییری در این روند شاهد خواهیم بود؟

    در سال 1397، نمایشگاه مشهد 54 عنوان نمایشگاهی را در قالب 27 دوره برگزار کرد. برای سال 1398، این رقم به 57 عنوان در قالب 28 دوره رسیده است. روال انتخاب مجریان نمایشگاه در قالب برگزاری مزایده است و واگذاری نمایشگاه بر اساس شاخص های استاندارد تخصصی تعریف شده صورت می گیرد . از جمله این شاخص ها  می تواند به این موارد اشاره کرد: سابقه اجرایی نمایشگاهها، عضویت در انجمن نمایشگاهی UFI، تعداد نمایشگاههای برگزار شده، سابقه برگزاری عنوان پیشنهادی، تعداد کارکنان ثابت و میزان تحصیلات آنان، تسلط به زبان انگلیسی کارکنان ثابت، آموزش تخصصی نمایشگاهی کارکنان ثابت  و مواردی دیگر. بعد از این مرحله انتخاب بر اساس مبلغ پیشنهادی صورت می گیرد . همچنین اگر مجری عنوان نمایشگاهی جدید مطرح کند، دارای اولویت است.


    نمایشگاه بین المللی مشهد سابقه و توانمندی بسیار خوبی را در حوزه مطالعات تخصصی ، تحقیق و پژوهش در این صنعت، حضور در  نمایشگاه های خارجی و حضور در مجامع بین المللی از خود نشان داده است. لطفا درباره این این تلاش های واقعا قابل تحسین و دست آوردهای آن توضیحاتی بفرمائید و با توجه به شرایط کنونی آیا این روند ادامه خواهد داشت؟
    نمایشگاه بین المللی مشهد اولین مرکز نمایشگاهی در ایران است که تحقیقات و پژوهش های صنعت نمایشگاهی کشور را در سطح گسترده ای ارائه می دهد. بخش تحقیقات نمایشگاه مشهد با هدف ترویج تصویر، ارزش و رشد صنعت نمایشگاه، بزرگترین مجموعه مقالات تحقیقاتی ، مجموعه های آموزشی و استانداردهای صنعت نمایشگاهی را تهیه کرده است. موضوعات عمده این  مقالات که در بیش از 300عنوان تهیه شده اند در زمینه گرایش های صنعت نمایشگاهی، الگوبرداری، روشهای جذب غرفه دار و بازدیدکننده، مدیریت نمایشگاه، نحوه مشارکت در نمایشگاه، برنامه ریزی و بودجه ، استفاده از فن آوری های جدید در نمایشگاه، نحوه بازاریابی و تبلیغات و ... است. کتابهای تدوین و ترجمه و چاپ شده در زمینه صنعت نمایشگاهی این شرکت عبارتند از:
    اولین واژه نامه اصطلاحات تخصصی صنعت نمایشگاه- مدیریت رویداد -مدیریت اجرایی رویداد -راهنمای بازاریابی رویداد-در تکاپوی دیدگاه های مدرن نمایشگاهی  و چندین مجموعه آموزشی با عنوان "رهنمودهایی برای غرفه داران" ، "نقش نمایشگاه در مجموعه بازاریابی" ، "دوره آموزشی مدیریت رویداد". همچنین  تهیه استانداردهای تخصصی صنعت نمایشگاهی که توسط انجمن های بین المللی صنعت نمایشگاه، از جمله UFI، IAEE، Exhibition & Event Audit Commission، ، CEIR، AIPC تهیه شده اند و در اکثر مراکز نمایشگاهی بین المللی اعمال می شوند.
    این بخش فعالیت خود را در زمینه بررسی جدیدترین گرایشات صنعت نمایشگاهی ،اجرای تحقیقاتی موضوعی و بررسی بازارهای داخلی و خارجی ادامه می دهد و در جهت ایجاد ساختار و زمینه های مناسب جهت همکاریهای پژوهشی و فراهم نمودن زمینه تبادل اطلاعات پژوهشی عمل خواهد کرد.

    درباره نمایشگاههای خارج از کشور نیز با بررسی عملکرد سالهای گذشته ، نمایشگاه بین المللی مشهد موفقیت قابل ملاحظه ای در برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور به عنوان شرکت پیشرو تا سال 1392 داشته است. تا پایان سال 1392 ، 71 رویداد خارجی در 4 قاره دنیا در قالب برگزاری نمایشگاه اختصاصی  جمهوری اسلامی ایران ، مشارکت در نمایشگاه های بین المللی و تخصصی  برگزار گردید. در خصوص هیات های تجاری تا قبل از سال 1393، نمایشگاه بین المللی مشهد 15 هیأت تجاری تخصصی به کشور های مختلف آسیایی، اروپایی ، آفریقایی و آمریکای جنوبی  اعزام نموده است اما متاسفانه از سال 1393 فعالیت در این حوزه نیز متوقف شده است.  با توجه به تجربه قابل قبول نمایشگاه مشهد در این حوزه، فعالیت و برگزاری نمایشگاههای تخصصی و اختصاصی خارج از کشورباید در برنامه نمایشگاه قرار گیرد.


    جایگاه صنعت نمایشگاهی را در تصمیم گیری ها ی کلان کشور چطور ارزیابی می کنید و چه پیشنهاد هایی برای ارتقای این صنعت در کشور دارید؟
    نمایشگاهها نقش منحصر بفردی در توسعه اقتصاد ، ایجاد کسب و کار و تشویق افزایش فعالیتهای تجاری بین المللی ایفا کرده و از طریق تقویت رشد مستمر و تزریق سرمایه قابل توجه به صنایع مختلف در حمایت و تنوع بخشیدن به اقتصاد هر کشوری، توانمند عمل می کنند.
    با توجه به اینکه امروزه نمایشگاهها بعنوان بهترین ابزار بازاریابی شناخته میشوند و جایگاهی که  صنعت نمایشگاهی در توسعه ورونق تجارت کشورها ، میزان اشتغال زائی در صنایع وابسته به نمایشگاه، حجم بسیار زیاد مبادلات مالی در جهان و رشد روز افزون این صنعت در کشورها دارد، لازم است که صنعت نمایشگاهی کشور  در تحولات مثبت و رشد روزافزون کمی و کیفی و افزایش تبادلات تجاری نقش موثری ایفا نماید. همچنین نظر به اشتغال زائی بسیار زیاد این صنعت در کشور ، برگزاری نمایشگاهها در گستره بین المللی میتواند زمینه بروز این توانمندیها در قالب افزایش رویکرد مصرفی داخلی و صادرات به کشورهای دیگر گردد.
    با توجه به نقش مهمی که نمایشگاهها در توسعه اقتصاد و تجارت کشور ایفا می کنند و ابزاری مهم برای توسعه صادرات محسوب می شوند، باید به توانمندسازی و ساماندهی قوانین این صنعت در کشور توجه بیشتری اعمال شود. گرچه هنوز با صنعت نمایشگاهی کشورهای توسعه یافته فاصله داریم اما آمار نشان میدهند که صنعت نمایشگاهی کشورمان در مسیر رشد و توسعه قرار دارد. با این همه مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند، از جمله مهمترین آن به رسمیت شناخته شدن صنعت نمایشگاهی است. با وجود گذشت چندین دهه فعالیت نمایشگاهی در کشور کماکان این فعالیت ها به عنوان "فعالیت های صنعتی"  به رسمیت شناخته نمی شود. این مهم در کشورهای اروپایی بیش از یک دهه است که محقق شده است.  به رسمیت شناخته شدن صنعت نمایشگاهی کمک شایانی به توسعه و بهره گیری بیشتر از این ابزار ارزشمند بازاریابی می کند. از دیگر مشکلات این حوزه فاصله با استانداردهای UFI در جهت برگزاری نمایشگاههای بین المللی است. به واسطه مساله تحریم ها و رکود اقتصادی نرخ حضور غرفه دار و بازدیدکننده خارجی در نمایشگاههای کشور و برگزاری نمایشگاه یا حضور در نمایشگاههای خارج از کشور  کاهش چشمگیری یافته است. در واقع موفقیت صنعت نمایشگاهی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما دو عاملی که برای برگزارکنندگان نمایشگاه درسرتاسر جهان بیشترین اهمیت را دارند عبارتند از بازدیدکنندگان و غرفه داران.

    مساله مهم دیگر ضرورت برند سازی در صنعت نمایشگاهی کشور است. در سطح بین المللی در جهت برندسازی نمایشگاهها فعالیت های بسیاری صورت می گیرد و نمایشگاههایی با برند مشخص در سایر کشورها برگزار می شوند. صنعت نمایشگاهی ایران نیز می تواند با استفاده از تبلیغات، تحقیقات بازار و ایجاد  یک برند جهانی از نمایشگاههای ایران و توسعه آن، ارزش افزوده ایجاد کرده و مزیت رقابتی به وجود بیاورد. برگزاری دوره های آموزشی تخصصی نمایشگاهی نیز از نکات مهم دیگر است.  ترویج دانش نمایشگاهی به همه دست اندرکاران این صنعت کمک می کند تا   ضمن آشنایی با زمینه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی و محیط داد و ستد صنعت نمایشگاهی بتوانند ارتباطات بهتری با مخاطبان خود فراهم سازند. ارائه آموزش های علمی در زمینه برگزاری نمایشگاه و مشارکتهای نمایشگاهی یک ضرورت محسوب می شود.


    و کلام پایانی....

    هر صنعتی در ساختار بنیادی و علت وجودی خود با تغییراتی روبرو بوده است چرا که اساسا دنیا به طور مداوم در حال تغییر و تحول است و به تعبیر پیتر دراکر، یگانه امر ثابت در دنیای امروز تغییر است. تمامی ابعاد زندگی بشر از جمله دانش و فناوری با شتابی بی مانند در حال تحول هستند. طی سالهای اخیر، تغییرات  هرگز با چنین سرعتی همراه نبوده است در نتیجه در دنیای رقابتی و پرشتاب امروزی، ضرورت تغییرات سریع سازمانی و مدیریت آن یکی از شرایط اساسی موفقیت سازمان ها است. در واقع  سازمان ها برای بقا و پویایی خود ناگزیر به نوآوری و تغییرات مستمر و دایمی هستند .
    اکنون زمان تغییر  برای برگزارکنندگان نمایشگاه، غرفه داران ، بازدیدکنندگان و صنایع وابسته ای است که در خدمت صنایع نمایشگاهی هستند. «تغییر» شعار این دوره زمانی است. شاید دیگر بازگشتی به ساختار قدیمی نمایشگاهی نباشد. غرفه داران نمی توانند انتظار آن ساختار قدیمی را داشته باشند و برگزارکنندگان نمی توانند به استفاده از آن طرح های قدیمی ادامه دهند. اکنون  همة مجموعه های مرتبط با صنعت نمایشگاهی باید باهم همکاری کنند تا واقعیت وجودی نمایشگاهی معاصر را بسازند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت