گزارشی از نمایشگاه توانمندسازی روستاییان و عشایر؛

نمایشگاهی با طعم رنگ، آواز و شادی

عصر نمایشگاه- جمعی از روستاییان و عشایر کشور در روزهای اخیر برای برپایی نمایشگاهی به تهران آمدند تا رنگ، رقص و شادی‌هایشان را با پایتخت‌نشینان تقسیم کنند.

نمایشگاهی با طعم رنگ، آواز و شادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر محلی مناسب برای نشان دادن فرهنگ و مردم کشوری بود که سال‌ها ساکنانش با قومیت، فرهنگ و ادیان مختلف کنار یکدیگر در صلح و آرامش زندگی کرده اند. از گیلکی گرفته تا ترک، کرد، لر و عرب. به هر غرفه ای در نمایشگاه  وارد می‌شدی با لبخند و روی باز صاحبان آن رو به رو بودی و میهمان سفره شان. در غرفه ای قهوه عربی با حلوای بحرینی می‌خوردی و در غرفه دیگر، برگه زردآلو برایت می آوردند. رنگ لباس هایشان همه رنگ بود قرمز و صورتی آبی و بنفش و حتما برگرفته از طبیعت رنگارنگی که در آن زندگی می کنند.

    هر استان ایده‌های جدید و خلاق، فناوری نوین و طرح‌های کارآفرینی در جهت توسعه پایدار روستا را در معرض دید عموم قرار دادند. روستاییان و عشایر آمدند و نشان دادند می‌توانند با سرمایه‌گذاری نه چندان زیاد شغل ایجاد  و به توسعه پایدار روستایشان کمک کنند،  از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی تا تولید فرش و انواع مختلف صنایع دستی همه ماحصل دسترنج روستاییان و عشایر است.

    بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌توانستند تجربه حضور در چادرهای عشایری و خانه‌های روستایی مناطق مختلف کشور را تجربه کنند، تماشای نمادهای روستایی؛ مانند دیوارهای کاهگلی، طبخ نان سنتی محلی روستایی، آش های محلی، برگزاری آیین‌های محلی و استفاده از موسیقی های محلات مختلف در قالب غرفه هر استان به عنوان نمادی از گوشه گوشه ایران نمایش داده می‌شد.

    آنطور که مسئولان نمایشگاه اعلام کرده اند این دوره از نمایشگاه در تلاش است علاوه بر نمایش توانمندی‌های اقتصادی روستاییان و کارآفرینان این حوزه به نمایش آداب و رسوم این مناطق برای جذب بیش از پیش گردشگران نیز بپردازد و نشان دهد با ورود ابزارها و نرم افزارهای ارتباطی نوین در روستاها می توان حوزه های کسب و کارهای نوپا را در روستاها و مناطق عشایری تقویت و همزمان سنت ها و رسوم محلی را حفظ کرد.

    نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر امسال با تفاوت هایی همراه بود؛  حضور چشمگیر استارتاپ های مختلف مرتبط با حوزه روستایی و کشاورزی. تعداد شرکت های نوپا به قدری زیاد بود که یک سالن به آن ها اختصاص داده شده است.

    اما موضوعی که امسال در نمایشگاه توسعه روستایی و عشایری دیده می‌شود حضور متمایز استارتاپ‌هاست؛  نخبگان و تحصیل‌کردگانی است که ارتباطات بومی با بازارگردانان محلی دارند.  بسیاری از آنها کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت را عرضه کردند؛ خدماتی که قبلا وجود داشته آنها به شیوه جدیدی ارائه می‌دهند. ارائه محصولات کشاورزی در بستر اینترنت یا فروش بدون واسطه صنایع دستی نمونه‌هایی از کار آن‌هاست.

    سرمایه گذاران این شرکت‌ها چندان بزرگ نیستند و جز چند شتاب دهنده که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، سایرین یا از سرمایه های شخصی استفاده کرده یا از صندوق‌های سرمایه گذاری روستایی و نهادهای دولتی کمک‌های مالی و مشاوره ای دریافت کرده اند. بازار استارتاپ‌های خانوادگی نیز داغ است که از جمع شدن اعضای خانواده و فامیل شکل گرفته است.

    این نمایشگاه در 14 سرفصل با رویکرد طرح‌ها و پروژه های موفق تولیدی و اشتغالزا، بازاریابی و تجاری سازی تولیدات روستایی، سالن کسب و کارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی، معرفی اجرای زنده بازی‌های بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سالن اجرای مراسم، سفره‌خانه و چایخانه سنتی برگزاری شد.

    چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار روستای ایرانی- کالای ایرانی در سال رونق تولید با مشارکت استانداری‌های سراسرکشور و توجه به اقتصاد مقاومتی در 10 سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران به وسعت 26 هزار متر مربع و 14 هزار متر مربع فضای باز از 24 تا 27 مرداد برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت