انتقاد دبیرکل کانون صنایع غذایی از نحوه برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی ؛

نمایشگاه های دورهمی تاثیری بر صادرات ندارد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه های صنایع غذایی در حال تبدیل شدن به جشنواره بهاره واحدهای تولیدی است و کمکی به توسعه صادرات نمی کند.

نمایشگاه های دورهمی تاثیری بر صادرات ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ،کاوه زرگران دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران در حاشیه نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با بیان اینکه یکی از ابزارهای مهم صادرات در دنیا برگزاری نمایشگاه هاست افزود: در بیست و سومین نمایشگاه کشاورزی و محصولات غذایی با توجه به شرایط بین المللی و استقبال کشورهای خارجی، انتظار می رفت تاثیرگذاری نمایشگاه در توسعه صادرات بیش از این باشد.

    وی از کاهش 300 میلیون دلاری صادرات صنایع غذایی خبر داد و گفت:  صادرات محصولات صنایع غذایی روند کاهشی داشت و از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار سال 93 به دو میلیارد دلار در سال گذشته رسید که 13 درصد کاهش را نشان می دهد.

    دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران افزود: اگر چه در سه سال اخیر دستاوردهای خوب صادراتی داشتیم اما سال گذشته در شاخه های مختلف صنایع غذایی مانند صنایع لبنیات، شیرینی و
    شکلات، ماکارونی، زعفران و پسته با بیشترین کاهش صادرات مواجه بودیم.

    زرگران گفت: فرصت هایی را اکنون در اختیار داریم که در تاریخ کشور تکرارنشدنی است مانند شرایطی که برای روسیه پیش آمده و این کشور را مجبور کرده مواد خوراکی را از ایران تامین کند اما در این نمایشگاه شرکت های خریدار روسی حضور ندارند و این مایه تعجب است. در حالیکه رقبا، مدیران عامل شرکت های خریدار را برای نمایشگاه دعوت و با شرکت های حاضر در نمایشگاه آشنا می کنند.

    وی گفت: با وجود افزایش بازدیدکنندگان و غرفه داران خارجی در نمایشگاه، در عمل چیزی را در توسعه صادرات شاهد نبودیم برگزاری همایش های توسعه صادرات به صورت آکادمیک مطلوب به نظر می رسد اما در عمل موجب ارزآوری و ورود نقدینگی به کشور نمی شود.

    رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: با توجه به زحمت بیش از بیست ساله در برگزاری نمایشگاه به نظر می رسد در شرایط جدید در برگزاری نمایشگاه ها باید تجدید نظر کرد.

    زرگران گفت: وقتی سیاست گذاری کلان نمایشگاه صرفا برگزاری و دریافت نقدینگی بابت برگزاری نمایشگاه باشد شاهد این هستیم که شرکت های فروشنده کالا در نمایشگاه شرکت می کنند اما وقتی سیاست گذاری کلان و ملی باشد و برای توسعه صادرات برنامه ریزی و طرف های خارجی خریدار را به نمایشگاه دعوت کنیم گامی در توسعه صادرات خواهد بود.

    وی افزود: وقتی شرکت سهامی نمایشگاه خود اقدام به برگزاری نمایشگاه می کند توسعه صادرات در اولویت قرار می گیرود اما وقتی که به بخش هایی واگذار می شود که صرفا برگزارکننده نمایشگاه هستند، به جای توسعه صادرات،‌سوددهی برای آنها  در اولویت است.

    زرگران گفت: دوربودن تشکل های و انجمن های بخش خصوصی از برگزاری نمایشگاه ها به عنوان تشکل هایی که سیاست های اقتصادی نظام را در اولویت کارهای خود دارند از مواردی است که به اقتصاد و توسعه صادرات آسیب می زند.

    وی اضافه کرد: شرکت هایی که هم اکنون نمایشگاه را برگزار می کنند تخصصی در آن حوزه ندارند یعنی فرقی نمی کند نمایشگاه در چه موضوعی  باشد فقط برگزار می کنند و سیاستی برای توسعه صادرات به ویژه صادرات مواد غذایی و کشاورزی ندارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت